Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
_Wille_

Skillnad på bets och bets?

Rekommendera Poster

Hej! Kan man använda vanlig hobbybets på mahognyn eller ska man använda båtbets? Det finns så många fler variationer i färg om man använder hobbybets och därför är jag lockad att testa, men nu när jag renskrapat och slipat och lagt ner MYCKET tid på det så vill jag inte skjuta bort mig på grund av ett dåligt betsval som gör att jag får göra om allt igen! (Och slita ytterligare på båten) De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wille! Det där är en jäkligt bra fråga och en jäkligt fin båt du har. Vad jag har hört bleks vissa bets i solsken. Enligt en kompis måste man välja ett bets för utomhus som bla tål solsken. Saxat ut träbåtsakuten: Använd bara ljusäkta bets och provbetsa först på en träbit för att vara säker på att du tycker om färgen. Betsa mörkare än vad du tycker är lagom, båten kommer att blekas av solen och betsar du för ljust kommer båten snabbt att blekna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anteman! Det är alltså att betsen är ljusäkta som gäller. Det finns således inga andra substanser som skiljer bets från båtbets? (För övrigt tittade jag på bildspelet på din Solö lyx3:a - Ser mycket bra ut!) De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte använda Herdins betser, de är inte till för utomhusanvändning enligt deras hemsida. Om man vill kan man blanda bets själv, se http://www.trabatsakuten.nu/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=RenUnd;action=display;num=1105877038 Jag tänkte testa på min båt till vården, då jag inte är helt nöjd med kulören på Internationals mahognybets, jag tycker den är för lila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Nu har jag provat med PolySystems Classic mahogany som enligt fabrikanten är speciellt framtagen för gamla mahognybåtar. Det såg bra ut efter första linoljningen. Mahognyn antar en rödbrun vacker färg utan den där irriterande blå tonen som jag tycker endel båtbetser har. De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Wille! Nu e det dags för mig att betsa. var hittade du det där betset som du använder? /Anteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade betset på marinbutiken i Åkersberga. De ingår i Watski-kedjan och de har alltid hjälpt mig att ta hem produkter som inte alltid finns i deras ordinarie sortiment. Hör av dig igen om du inte lyckas hitta betset så ska jag försöka. Lycka till /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båtens hemsida kommer diverse renoveringsbilder att finnas tillgängliga förhoppningsvis redan på onsdag. Däribland den betsade rutramen. Den är nu oljad till den inte längre suger mer. Jag ska tvätta den med t-sprit och betsa igen. Tänk på att mycket bets försvinner under oljningen. Sedan ska jag stryka tunna lager kokt linolja och sedan förnissa nio gånger. Allt detta kommer ni att kunna följa på sidan. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, Åkersberga. Bor 1 mil därifrån så det är bara för mig att svänga förbi någon dag. Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...