Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
krille_79

Ryds 480 planar inte.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en Ryds 480 ts med en Mercury 30hk efi 4-takt -06.

Det är en rätt stor båt men man får max ha 30 hk på den.

När jag kör båten själv så får jag upp den i ca 21 knop , Men så fort man är två eller fler i båten så går den inte fortare än ca 12 knop.

Har ingen varvräknare på den, Men den går nog inte upp i rätt varv när man är fler som åker.

Har jag fel propeller eller är motorn för klen för båten.

Mvh/Christoffer

 

post-10008822-1394237178,1034_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en betydligt störe båt med en Tohatsu 30 hk 4-takt, på den satt det orginal en propeller med stigning 13. Den toppade med den propellern 7 knop. Jag har nu en propeller med stigning 9 nu toppar den 18 knop utan last och 13 knop med last, jag har beställt en med stigning 8 hoppas att det kommer att lösa sig.

Hittade en tabell på nätet som rekomenderade följande stigningar som riktvärden efter båtvikt för 30 hk fyrtakt motor.

40-230 kg stigning13 tum

230-680kg stigning 12tum,11tum eller10 tum

680kg och uppåt stigning 9tum eller 8tum

Stignings siffran är den andra siffran i siffer kombinationen på propellern t.e.x 9.9/13 som är orginal storleken på en Tohatsu 30hk 4-takt motor.

Man bör ändå föröka på något sätt verifera varvtalet så att man inte övervarvar.

Tror inte att motorn är för liten i vilket fall som helst.

mvh/deltacom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Ryds 480 RSI med en Merc. 30 PT  från 2006 tvåtakt. Satte dit en varvräknare så jag har lite koll på varvtalet. Den varvar ung 5 500 v/m och när jag sjösatte den  så gjorde den precis 26 knop enl. GPS. Häromdagen med två man så gjorde den ca 24 knop. Proppen som sitter där nu har storleken 10 5/8x12 ( Nr. 48-73134A40). Provade andra men den orkade inte varva ut ordentligt.Kan även gå med 10 3/4x12 men jag har för mig att den har något större bladarea.

Slutsats ang Ditt bekymmer: kolla varvtal och propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft en 480Rsi med Johnsson 30 båt 01 och motor 02 har jag för mig. Hade samma problem att båten inte orkade med mer last än 2 pers. Provade lite olika proppar men motorn var helt klart för svag. Minst 40hk skulle jag satsat på idag 50hk skulle säkert vara helrätt. / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har nu senaste veckan testat några propellrar b.l.a Propulse = rena skräpet då den inte stämde överens med propelleraxeln.

Åkte sen till Propellertrim i Stockholm och fick tag på en propeller med måtten 9,9X9. Original som satt på var 9,5X11. Det blev en stor skillnad och båten gör nu runt 20 knop med 2-3 personer. Men när man trimmar upp motorn så tappar propellern greppet med över varv som följd.

Var förbi propellertrim igår och diskuterade detta och dom skulle fixa lite mer grepp i propellern, Hämtade den idag men har inte provkört än.

/Christoffer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min poäng var att du nog kan inse att du nått så långt du kan komma i fart, att leta mer grepp känns ju rätt så onödigt?

 

Kan inte se att du kan få mer fartprestanda än du har just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är märkligt att Du måste ha så pass mycket mindre propp än jag har på min 480 RSI. Kan det skilja så pass mycket mellan fyrtakt och tvåtakt? Min båt väger ca 250 kg och motorn väger uppskattningsvis ca 70 kg. Nu är säkert Din fyrtaktsmotor tyngre men ändå...Har Du kollat så motorn sitter på rätt höjd eftersom den tappar greppet?



Senast ändrad av moltas | 31 juli 2012 | 23:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten gör 20 knop med motorn ner tiltad max, Om man då börjar tilta upp motorn så ger det ju någon knop mer. Det är i detta ögonblick propellern tappar grepp.

Kommer naturligtvis inte köra motorn på max hela tiden, men vill kunna göra det utan att den övervarvar. Detta känns inte onödigt för mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min 480 är av älder model typ -85 eller något sådant, Vet inte om dom har gjort om skrovformen under åren. Kan ju inverka på farten. Min båt ska också väga runt 250 kg men man vet ju inte om det står vatten någonstans på en så gammal båt. Motorn ska väga 82kg sen till kommer det ju bensin, batteri, ankare, fiskeutrustning, någon kompis mm mm =  600 - 800 kg motorn ska klara av.

Sen så är nog 2-takt lite mer rappare än 4-takt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankare  lina, bensintank, batteri och ytterligare nån person plus lite andra småattiraljer har jag också. Tror inte heller Du har nån innerline dvs en form av dubbelskrov,  i Din båt, förmodar att det är enbart råplasten på insidan. Har Du kollat dyvikan längst ner på akterspegeln, där kan ju stå vatten? Hur ser utsidan på botten ut? När motorn inte är större så har det en jättebetydelse om det finns ojämnheter. Jag provade att strunta  i och bottenmåla i fjol, hade alltså ren botten. Det var för obekvämt upp och ner med båten och sen ett jäkla jobb att få bort smörjan. Dessutom gjorde båten inte mer än 21 knop. I våras målade jag botten och det har funkat bra. 

 

/Mvhy Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo jag har dubbelskrov. Det jag menade med ankare, batteri mm var att det är mycket vikt som tillkommer utöver båt motor och den extra vikten har ju alla båtar. Men det blir kanske mer än vad man tror totalt.

Med min nya propeller så kommer båten upp i plan med 3 personer och den gör runt 20 knop. Ska ut och testa nu om det blev någon skillnad med mer grepp i propellern. Annars får jag nog vara nöjd med den prestanda jag har med en sån liten motor på den båten..

Mvh/ Christoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösning borra hål vid länsuttaget vid botten framför aktertoften. Gjorde så på en bekants båt, kom ut ca 100-200 l vatten. montera sedan en "invändig dylika där" brukar rinna ut ca 50l var säsong om man lutar båten så att aktern är högsta punkten. 

 

ett tipps i all enkelhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det kommer lite sent. Det var 7år sedan jag ställde frågan här😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2012-07-31 vid 21:46 skrev krille_79:

Var förbi propellertrim igår och diskuterade detta och dom skulle fixa lite mer grepp i propellern

Propellertrim är duktiga, inte tu tal om den saken. Men ibland blir det fel. "Bättre grepp" fixade de till mig en gång. Deras recept är att "cuppa" ytterändan på propellern, dvs karva ut lite välplacerad metall så det blir en liten grop där istället. Funkade inte alls, högre varv, sämre grepp, högre bränsleförbrukning. Det är otroligt många parametrar att ta hänsyn till så ibland chansar de ...

Men det kanske funkade i ditt fall ...

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 480 som fiskemakin / vattenskidor och bak på min hänger en honda 45hk 4takt.. Den gör 32 knop med mig själv 28 med 200kg packning och 80 kilo fiskekompis i. Skulle aldrig i livet hänga på mindre än det.. Måste va riktigt trött med 30hk 😲😁 går riktigt fint i sjön kanonbåt 👌 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-07-04 vid 18:59 skrev Baxlaget:

Propellertrim är duktiga, inte tu tal om den saken. Men ibland blir det fel. "Bättre grepp" fixade de till mig en gång. Deras recept är att "cuppa" ytterändan på propellern, dvs karva ut lite välplacerad metall så det blir en liten grop där istället. Funkade inte alls, högre varv, sämre grepp, högre bränsleförbrukning. Det är otroligt många parametrar att ta hänsyn till så ibland chansar de ...

Men det kanske funkade i ditt fall ...

 

Ja alla båtar är olika finns ej något hemligt recept eller bok hur det ska va. Så  "chansa" är enda vägen. 

Har vart  i kontakt med propellertrim flertal gånger och alltid fått rätt hjälp med bra Resultat

Att cupa är inte att karva utan man böjer bladen vid inre kanten. 

Normalt ger det  bättre grepp och det brukar även Motsvara som att gå upp en tum i stigning. 

https://propellerteknik.se/propellerskolan/

nedladdning.jpeg

prop_cup.jpg

Redigerad av tugge
Bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Savadill:

Jag har en 480 som fiskemakin / vattenskidor och bak på min hänger en honda 45hk 4takt.. Den gör 32 knop med mig själv 28 med 200kg packning och 80 kilo fiskekompis i. Skulle aldrig i livet hänga på mindre än det.. Måste va riktigt trött med 30hk 😲😁 går riktigt fint i sjön kanonbåt 👌 

Kommer inte aktern väldigt långt ner ?? Jag hade 40 hk 2-takts Tohatsu (83 kg om jag minns rätt, egentligen en strypt 50 hk) och tyckte att aktern låg ganska långt ner jämfört med min tidigare 30 hk handstartad Yamaha ?

Om det är 32 GPS knop så är det väldigt bra fart för denna båt, jag tror jag kom aldrig upp i mer än 27 knop med min Tohatsu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2012-08-01 vid 11:37 skrev krille_79:

Båten gör 20 knop med motorn ner tiltad max, Om man då börjar tilta upp motorn så ger det ju någon knop mer. Det är i detta ögonblick propellern tappar grepp.

Kommer naturligtvis inte köra motorn på max hela tiden, men vill kunna göra det utan att den övervarvar. Detta känns inte onödigt för mig.

 

Är det möjligt att testa med att sänka motorn ett hål? Visserligen brukar man ju sträva till att höja motorn så mycket som möjligt men när man får problem med släpp kan det vara dags att sänka lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...