Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
kahuna

tips på motorbåt 200-300 tusen kr

Rekommendera Poster

Hej,

 

vi har funderingar på att byta segelbåten mot en motorbåt, men vi har väldigt dålig koll på motorbåtar och önskar därför lite tips på trevliga familjemodeller.

Några krav:

planande, bör marcha minst 15 knop

sängplatser för minst 4 vuxna

bra bobåt med familjesemester i fokus

bra pentry

toa

gärna någon form av soldäck

pris: max 300.000 kr

hyfsat modern

 

Ös på med tips, jag vet liksom knappt ens var jag ska börja titta. Men en båt jag tycker är ganska trevlig är Nimbus 28 DC, den är dock lite över vår budget

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi köpte en Nimbus 28 i sommar och är nöjda med den hittills. Körde hem den från Danmark till Finland http://tusensjomil.blogspot.com genom Göta kanal så vi fick testa den ordentligt redan första resan och den fungerar bra som familjebåt tycker jag.

Men, det kan ju vara svårt att hitta en för 300k, om du inte köper en längre söderifrån och tar hem den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påstås vara köparnas marknad numera, så räkna med att kunna pruta en bit, söka på Blocket efter båtar mellan 300 och 400 tkr så ser du vilka typer av motorbåtar det finns med 4 kojer. Övriga krav klarar de flesta motorbåtar som har 4 kojer.

När du hittar en intressant modell, t ex Orrskär 850, så kan du söka gamla trådar i detta forum där båten diskuteras.

Svårast att hjälpa till med är ditt krav hyfsat modern för det kan antingen betyda ett modern utseende (inte akterkabin?) eller att båtens ålder inte är för hög. Men hur gammal får den vara? Och är det kanske snarare motorn som inte ska vara för gammal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanska båtar är idag ofta undervärderade i detta ärans och hjältarnas land. Exempelvis en Sea Ray ger idag mycket båt för pengarna och där finns modeller som i alla fall fyller de flesta av dina krav.

Kvalitèn är helt ok i jämförelse och de går oftast mjukare o bättre i sjön vid marschfart än många av de skandinavisk/nordiska kopiorna.

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får en sprillans ny Bayliner 192 Discovery för 299.900:- hos exempelvis skanstulls marin. Helt klart en prisvärd båt. Fördelen med att köpa nytt är ju att man vet att allt är schyst plus att man får garantier. Dessutom torde det ju vara en rätt skön känsla av att vrida om nyckeln på en helt ny båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du läste specen speciellt väl. Bra bobåt för semester och bra pentry, är väl inget som 192:an kan anses vara och ha. Inga andra värderingar angående båten. Dotter och måg har i sommar köpt en ny 702:a och den är ungefär som 192:an och någon semesterbåt för fyra är det inte. Helt ok dagtursbåt med möjlighet till en övernattning, ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, du behöver berätta vad du menar med hyfsat modern för annars finns det 1000 olika båtar på Blocket att välja på -- vill du ha hjälp att välja bland alla alternativ, så behöver du förklara om det är utseende (vilket?) eller ålder som är din gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kan inte annat än rekommendera en Sea Ray 270, Nu är jag visserligen partisk och har haft en länge!

Men den funkar perfekt för en familj eller 4 vuxna i en vecka utan problem!

Lycka till i jakten, för nu finns det billiga ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bayliner 2655 CS från 1994som jag är väldigt nöjd med. Gott om plats, bra motorresurser med 5,7:a och väldisponerad samt mycket överkomliga i pris. 94-orna och framåt med nyare skrovet är dessutom bättre i kvalitet och rätt snygga.  Det ligger mycket i den gamla dängan mycket båt för pengarna.

Jag kommer dock att sälja min då jag just nu behöver en mindre trailingsbar båt för att kunna ha både i Mälaren och ute i Grisslehamn. Dålig tajming att sälja precis när båtpriserna rasat, men det jämnar väl ut sig i långa loppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte vår Bayliner 2855 (-93)  i början mot sommaren mot en segelbåt. Vi var annars väldigt nöjda med motorbåten, och där fanns till och med sängplats för sex vuxna och stort pentry. Skulle kunna tänka mig köpa en liknande båt igen, om vi nu mot förmodan skulle tappa vårt återvunna intresse för segling ...

Mitt råd är att  titta på amerikanska båtar. Vi tittade också på en Nimbus 28 DC innan vi fann vår Bayliner 2855:a. Det är också en båt som går väldigt bra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har en sea ray 270, breda med dinette som går att bädda ner. Funkar kanon 3veckor i skärgården 2 vuxna & 2 barn på 11 & 8.

Men se isåfall till at köpa en med Dinette & senare årsmodell än -98 så du kan gå gjenom framrutan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...