Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pippi8an

Årsmodell på Hydran?

Rekommendera Poster

Har just köpt en Hydra men utan uppgift på när den är byggd. Hur kan jag ta reda på det? Någon som vet? Denna har en bulb under kölen, fattar det som om det är en nyare modell. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vet inte var man kan kolla upp årsmodellerna på Hydror. Enklast är nog att kolla upp vilket nummer du har på seglet så kan jag ge ett hum om när den är gjord.

Själv har jag S94 och den ska vara från -74

Underbar liten båt så jag gratulerar till köpet!!

Jakob alias Bananaz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!



Segelnumret är nog det enklaste sättet Ifall du inte kan få reda på din Hydras ålder via tidigare ägare. Bulben på kölen visar att din båt inte tillhör den lilla och mycket exklusiva serien på åtta stycken ”Ur-Hydror” som tillverkades av en privatperson innan Boo-Marin köpte ritningarna. I samband med övertaget ritade båtens konstruktör Heinz-Jürgen Sass om rodret och kölen. Det var då bulben dök upp och båten gick i serieproduktion. Under tillverkningstiden genomgick inte Hydran några större förändringar. Det vi har noterat är att ventilerna (fönstren) från börjar var tillverkade av skivor klar akrylplast. Någon gång efter 1977 ändrades dessa till skivor av mörk akrylplast. Vi har en notering om att spray-hood rännan på rufftaket lanserades 1976. Likaså har vi sett att det finns olika varianter av kompasser och lanternorna kan sitta monterade på push-piten eller på var sin sida av ruffen. Andra kännetecken är att vissa har en guldfärgad rigg medan andra har aluminiumrigg.   



 

Vår Hydra har segelnummer 114 och den tillverkades 1977 av Boo-Marin. Det har vi fått bekräftat av både en tidigare ägare och av Arcona yachts som företaget numera heter. På vår båt hittade vi ett klistermärke med ett namn och en tidigare registrering och via Sjöfartsverkets båtregister fick vi ett utdrag med en lista på tidigare ägare. Eftersom vi har en trailer som är godkänd för 80-km fick vi via bilregistret och bilprovningen reda på trailerns ålder, tidigare ägare och gjorda besiktningar. Första vintern var vi i kontakt med de tidigare ägarna och via dem har samlat på oss en intressant dokumentation. Vi har även träffat båtens konstruktör och det har gett oss en spännande helhetsbild av både vår egen båt och Hydran sett ur konstruktörens perspektiv. Mer att läsa finns i vår blogg här på MG.



 

Både Bananaz och az0932 har lagt ut bilder på våra respektive Hydror här på MG.



 

Grattis till Hydran och lycka till med dateringen.





Hälsningar från az0932

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ingen direkt koppling mellan segelnumret och årsmodellen.Vad jag har hört så togs seglen från hyllan och parades ihop med båtar från lagret.Köpte min begagnad 1976,den var nog byggd året innan som halvfabrikat. Jag hade H66 (underbar seglare,blå samt förlängt av mig en halv meter-den blev då oslagbar i klubbtävlingarna,undrar vart den tog vägen) och sålde den 1985 för att sedermera segla en Aphrodite 25 från samma tillverkare Boo Marin.Arvtagaren Torgny Jansson kan nog ev. besvara några frågor.Annars är det numera Arcona som gäller där.Ulf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt segel är tyvärr onumrerat. Men tack ändå!

Ni som seglar Hydror, och tycker de är underbaba seglare, seglar ni med genua eller fock i hårdare vind? Min båt blir alldeles ohanterlig i hård vind, tappar roderfäste och går upp i vind. Läskigt! Jag har genua men funderar på om man kommer tillrätta med det här genom att minska segelstorlek fram, dvs byta till fock? 

Det är ju en kostnad så jag vill höra om det är värt?

 

Mvh Åsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...