Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tojo1982

Byta ut heltäckningsmatta

Rekommendera Poster

Äger en klassisk amerikansk bowrider, bra på alla sätt och vis men det finns ett stort problem.

Båtens heltäckningsmatta är inte optimal utifrån vårt svenska klimat så jag vill byta ut den men frågan är bara mot vad?

Tips och ideér mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den luddiga matten på skott och tak du undrar över eller durkmattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla skäller på denna jänkar företeelse, men den har faktiskt många fördelar.

1. Mycket lätt att lägga dit en ny när det är dax.

2. Mycket billigare än tex teak.

3. Skulle ett barn trille omkull i båten (egen erfarenhet) så landar dom mjukt på mattan i stället för en stenhård teak durk.

4. Faktiskt ganska skönt at gå barfota på, även om det inte är 30 grader plus ute.

5. Otroligt hållbar, hadde tidligare en båt med 10 år på nacken och mattan va fortfarande ok

6. Hur smidig som helst att tvätta av (ute) med trägårdsslang och matttvätt medel. En bra mattvättare/ångtvätt funkar även mycket bra inne i båten. 

7. Betydligt reptåligare en ekta teak, och otroligt mycket mera stryktålig en faner.

Finns säkert flera fördelar men tycker jag har fått fram min poäng:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte in Isiteek förra Vintern och är inne på andra sommaren. Blev kanon bra och är skönt att gå på. Syftet för min del var inte att få något teak liknande utan endast att få ett bra och stryktåligt golv i båten samt slippa heltäckningsmatta. Bra instruktioner följde med men lite pill är det ju att få till det. Det ska bli spännande att se hur det ser ut om 5 år eller nått. just nu är jag bara nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar säger du men glömde en nackdel, det ser oftast fördjävligt ut och det gör aldrig ett riktigt teakgolvwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den nackdelen ligger nog mest i betraktarens ögonsmiley

Det finns faktiskt många snygga mattor idag med olika färger, mönster etc.

Jag har själv teakdurk i båten men frågar du frugan vill hon alt täcka över den med  mattor endå...

Samma hemma i bostaden med parket, även där vill hon täcka det fina trägolvet med mattor i alla des färger.

Just utseendet ligger jo, som sagt, i betraktarens ögon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på kork. Underhållsfritt och skönare att gå på än tex flexiteak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Min spontana reaktion betr tvåan är att om billigheten är viktig så är det ännu billigare utan. Visst får man det man betalar för? Personligen är denna typ av matta helt obegriplig i denna miljö, men det är ju jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man orkar och vill , så hade jag fixat till ytan, efter att jag tagit bort mattan ,och sedan beställt en lös matta som man fäster med tryckknappar ...då kan du själv bestämma hur och när du vill ha matta på golvet ! Matta är skööönt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak durk med tryckknappar:) nja...

Just ytan under mattan är nog den svaga länken tycker jag då denna oftast är plywood som oftast är mer eller mindre obehandlad, så er det gärna på äldre jänkar båtar... Mattan håller längre än underlaget, tyvärr. Inne i båten klarar plywood sig bättre givetvis.



Senast ändrad av BerraS | 20 juli 2012 | 09:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...