Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Dejsa

AQ145, För högt tryck i sjövattensystemet

Rekommendera Poster

Hej! Har just bytt topplockspackning, limpa (Barr Marine), cirkulationsvatten pump och renoverat impeller huset på min AQ145. Nu tränger sjövatten ut från locket till silhuset. Varvar jag lite så trycker vatten även ut från botten av silhuset. Limpan går kallt, likaså vattenrören till och från impellerhuset samt mellan oljekylaren och limpan. Det är ett ganska litet läckage så helt stopp borde det inte vara. Vad kan övertrycket bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mer som otätt silhus och lock. Impellerpumpen ska inte kunna ge några dramatiska övertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det läckte inte därifrån före jag bytte grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag stängt av motorn och öppnar locket till silhuset så sprutar/flödar det upp vatten därifrån. Ska det vara så? När motorn är avstängd ska väl silhuset i princip vara tomt? Det har det iallafall varit innan jag bytte grejerna. Det tar ca 10 min för vattnet att sluta sippra ut från huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där var det på min motor också när jag hade en sådan, jag tror inte det innebär något fel. Minns det som ett litet helvete att få helt tätt kring silhuset; det läcker gärna både mot locket och i underkant mot värmeväxlaren samt i anslutningen för inkommande vatten. Nya packningar kan vara ett tips, men framförallt var noggrann så att packningarna sitter rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn är avstängd, ska det inte vara något tryck i sjövattensystemet. Det måste vara blockerat någonstans. Var det så här innan du bytte limpan? Har du provat att lossa vattenröret från limpan, och starta motorn en liten stund, för att se om övertrycket försvinner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har du rengjort värmeväxlaren? Den blir lätt tilltäppt. Det är svårt att få den ren själv, så för den till någon som håller på med kylare osv. och låt dem fixa problemet. Ha dem att provtrycka värmeväxlaren på samma gång, nedre delen börjar med tiden läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett packningsproblem . Jag bytte limpan förra sommaren och fick läckage problem. Jag bytte samtliga packningar, då först blev det tätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det, det glömde jag i hatigheten. Oljekylaren kan sätta igen, rensa den med svetstråd eller liknande. Den består av en mängd tunna rör som vattnet skall passera. Har alldrig hört talas om att man behöver rengöra värmeväxlaren, men vad vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn är avstängd finns ingen pump eller avgasflöde som kan skapa övertryck. Det enda som jag kan se som förklaring är hävertverkan eller att restvärmen skapar förångning. Det första kan uteslutas då locket sitter över vattenlinjen. Jag skulle tro att trycket skapas av förångning, gissningsvis i avgaslimpan. Att vattnet inte bara rinner ut genom avgasutsläppet beror antagligen på att det någonstans på den vägen uppstår en luftficka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Allt ni föreslog hade jag åtgärdat/bytt. Lyfte även båten och kontrollerade drevet. Det återstod till slut bara att byta silhuset, trots att inget synbart fel fanns på det. Detta gjorde susen. Nu är det tätt överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...