Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
amplifly

Tändstift??

Rekommendera Poster

Vart går man idag för att hitta någon som är välsorterad på tändstift? Har börjat inse att t.o.m vanliga stift som NGK B6HS t.ex. börjar bli hårdvaluta på bensinmackarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.drev.se eller www.mekonomen.se eller www.seasea.se

Finns nog på många platser men svårt när du inte berättar i vilket område du letar i.

 

Bensinmack, där kan man oftare hitta korv med bröd än tändstiftno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har många och är billiga, vilket du verkare vara ute efter. Mina mnotorer går utmärkt på Biltemas stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas stift fungerar säkert bra man var i TS fråga fick du fram att han var intresserad av biliga stift?

Exemplet var NGK stift vilket inte Biltema har, men samtliga de exemplen jag angav har aktuellt typ av stift (NGK B6HS)

(inte som kritik utan som en fråga)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mackarna passande stift så är det inte billiga. Problem med Biltemas är att man måste översätta motortillverkarnas rekommendationer av stift av vanligen mera kända tillverkare som NGK, Bosch, Champion mm till passande Biltemastift. Men klarar man det kommer man billigt undan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NGK B6HS är bara ett exempel på stift som är jättevanligt till båtmotorer och mopeder mm men som har mer eller mindre utgått hos mackarna. Man har görna en hel radda fyrpack v-line till allehanda moderna bilmodeller men jag har svårt att se hur dessa kan gå åt. Nu i detta fall så är det NGK BUHX som jag var intresserad av att få tag i, mest för att nörda mig då det rekommenderas som det absolut optimala till min båtmotor. Pratade med KGK idag och de säger i alla fall att hela deras sortiment skall finnas på Autoexperten, så i morgon blir det upp till bevis. Beträffande biltema så skulle det vara kul att kunna tolka deras stift, blir mest trött av att leta bland alla bilmärken i deras listor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har relativt nytt tändstiftsmärke nu och inte kan man hitta dess beteckningar utan bara kopplingar till bilar. Därför hopplöst att hitta B6HS ekvivalent hos Biltema som dock har ekvivalent i Brisk cross reference lista. Tidigare fick man brottas med Euyquem stiftekvivalenter på Biltema.

Det var bättre förr med cross referencelista i Biltemas katalog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas katalog har aldrig varit bra när det gäller tändstiftstabeller, massor av fel. Gå direkt till Brisks hemsida där finns allt du behöver.


http://www.brisk.biz/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilmackar är ett dåligt exempel. Det är inte som förr när man kunde hitta ett brett sortiment av reservdelar på bensinmacken. Numera är försäljningen mest glass, korv och dagligvaruförsäljning. Även med ett stycke spelbutik.

Att därför reservdelar till mopeder och utombordare fått stryka på foten hos bensinmackar är inget konstigt. Snarare mer konstigt att det överhuvdtaget går att hitta några tändstift där alls. Mopeder av modernare typ brukar ha andra stift och det du anger är nog för äldre typer av mopeder.

Sök stift hos butiker med ett mer utpräglat reservdelssortiment. Just ditt exempel med NGK stift återfinns hos de jag i tidigare svar omnämnde och hos några av dem visas att de finns på lager.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...