Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PeltO

TEST - Teakoljor

Rekommendera Poster

Jag har en badbrygga som förmodligen inte är av samma goda teak-kvalitet som ditt teakdäck för fibrerna i teaken på min badbrygga reser sig och flagar av i en farlig fart. Utan att jag slipar den skulle jag gissa att jag behöver byta den teaken om 8-10 år om jag inte behandlar den alls.

Har kört fyra lager Danish Oil i somras och kan konstatera att det blev lite mindre resning och ludd från teaken pga detta men att det bara var snyggt de första veckorna. Därefter blev ytan flammig för det var olika påfrestning. Hårdast påfrestning längst ut och minst längst in.

Nu funderar jag på att lacka ytan, förmodligen med en fernissa av god kvalitet. Förslag någon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerar mitt eget inlägg för att svara hur det såg ut efter första säsongen: BEDRÖVLIGT!!!

Ytan såg sämre ut än en dåligt förnissad yta som lämnats vind för våg flera år.

Nu har jag lagt på vanlig teakolja efter ett rejält sliparbete som känns så helt onödigt. Skulle aldrig använt en möbelolja avsedd för inomhusbruk på min badbrygga som är rejält utsatt för väder och vind.

Så får vi se hur den klarar sig till nästa säsong.

Soliga hälsningar från en skön tur i den vackra Stockholms skärgård. Men kallt på nätterna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har det gått ytterligare ett år och även denna vår var jag mycket besviken på utseendet på badbryggan!

Idag har jag skurat den svarta och mögliga ytan flera gånger med gulsåpa och till sist lagt på ett lager Boracol enligt tips från båtfirma. Snyggt är det inte eftersom jag inte fått bort allt svart och mögligt men betydligt bättre än det var innan.

Jag hoppas att teakens luddande avtar med åren men någon riktigt hög kvalitet på trät var det inte.

Jag känner mig lite som jag gör inför vaxningen varje år. Missnöjd med förra årets resultat men hoppas på att årets behandling med ny sorts vax ska bli bättre!

Är vi båtägare inte riktiga optimister?

Hälsningar från en kall men vacker kväll i Stockholms skärgård!

 

Edit: Förtydligande

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag håller på med ett litet test.

Jag tycker ovatrol 1 och 2 funkar bra på grabbräckena och badbryggan.

Varje år får man lägga nya lager, men jämfört med fernissa är jobbet lätt.

Nu har jag provat att olja ett räcke med 5-lager o1 och 2-lager o2 (vilket är mitt normala förfarande)

Andra räcket är behandlat enligt tilverkarens rekommentation, med 30-lager o1 och 6-lager o2.

Innitialt så ser räckena likadana ut, nu ska jag bara se hur de åldras.

 

Tillverkarens rekkomendation tog 6 dagar att uppnå, mitt vanliga sätt tar två dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag genom åren provat lite olika alternativ för att behandla teaken på vår båt (teakdäck + teakdurk och diverse teakdetaljer på relingslist och sittbrunnssarg). Efter att ha provat en hel del olika produkter och metoder utan att bli särskilt nöjd har jag till slut hittat de behandlingar som ger mig det resultat jag strävat efter. Det jag velat uppnå är att behålla teakens bruna färg och samtidigt få en skyddande yta på teaken för att minska nötningen av denna (båten byggd -75 och all teak är sen byggnadsåret, däcket börjar bli tunt men fortfarande väldigt bra)

 

De behandlingar jag provat har varit från obehandlat med bara såptvättning, Internationals teakolja, Golden Teak Sealer. Inget av dessa gav de resultat jag ville ha. Internationals teakolja tycker jag drar till sig smuts och blir svart och tråkig efter ett tag (och den bruna färgen håller sig inte särskilt länge), Golden teak sealer verkade lovande i början men tappar i färg efter ungefär halva säsongen och börjar sen skifta åt nåt brungulgrönt håll, inte så skoj. När den åldras efter ungefär en säsong känns det som det ligger ett pulver kvar på däck. En lätt slipning inför kommande säsong och inför kommande nya lager av golden teak tar bort detta men som sagt, håller inte färgen mer än kanske halva säsongen.

 

Så, det jag kommit fram till är följande:

 

Rufftak, tofter, överliggande relingslist och sittbrunnssarg fernissas med Epifanes Teakfernissa. Snyggt, lättskött (ett nytt lager per säsong), håller färgen och skyddar teaken från att slitas.

 

Durkar (i sittbrunn): Inoljade med Benar UV olja. Skyddar, ger snygg färg och ger också ganska bra grepp att gå på även när det är blött.

 

Däcket: Epifanes Teak-O-Bello. Vattenbaserat, ger en snygg brun färg som håller hela säsongen (man kan få gå på och bättra skrapmärken om man släpat en spinnakerbomsände på däcket t ex men det är snabbt gjort). Ger också ett skyddande skikt ovanpå teaken som minskar nötningen av däcket. Underhålls med ett nytt skikt per år och behövs ingen slipning innan, bara avtvättning av gammal smuts.

 

 

Den här kombon funkar för mig. Har tagit en del tid att hitta fram till detta men är nu nöjd. Lite pyssel och merjobb jfrt med att lämna teaken obehandlad är det men jag tycker just detta pyssel är trevligt och slutresultatet är en båt i ett skick som många tar för nybyggt. (I år klarade jag av vårrustningen under en vecka med två helgers jobb + nån kväll däremellan) Tror också att det är bra för båtens livslängd.

 

Ska se om jag kan knäppa några bilder när jag besöker båten ikväll och lägga in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dax för en avrapportering av mitt enkla teakoljetest.

 

Träbitarna på targabågen har suttit där sedan jag påbörjade testet 2012, inget har gjorts åt dom utan har fått va med om både sommar och vinter. Däremot plockade jag bort dom som hängde vid badbryggan redan under vintern 2012.

 

Såhär såg det ut hösten 2012:

 

post-77922-0-57181000-1404405843_thumb.jpg

1. Danish oil

post-77922-0-32512000-1404405867_thumb.jpg

2. Snappy teak sealer

post-77922-0-31196900-1404405878_thumb.jpg

3. Alcro ädel träolja

 

post-77922-0-97227800-1404406098_thumb.jpg

 

 

Nu 2014 ser det ut såhär:

 

post-77922-0-18773700-1404406759_thumb.jpg

1. Danish oil

post-77922-0-82381500-1404408690_thumb.jpg

2. Snappy teak sealer

post-77922-0-71533600-1404408706_thumb.jpg

3. Alcro ädel träolja

 

post-77922-0-39500800-1404408740_thumb.jpg

 

Personligen har jag hittat en vinnare, Alcros ädel träolja. Och som bonus var det dessutom den som krävde minst arbete, bara 2 strykningar. 

Det ska tilläggas att dom detaljer på båten som jag har oljat med Snappy tidigare inte alls är lika fina som Snappy-biten i testet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med Flinstone. Det ser ut som det är modern teak? Jg har bara gammal teak och där tycker jag en vanlig tung tree olja ger ett mycket bra reultat, gärna på en yta som först är sicklad.

Hur vida teaken är modern eller ej låter jag vara osagt. Men den köptes 1989 från Storebro. Meningen var att vi skulle bygga fast ruta till den Storebro 33 vi hade då, så som Najad och HR har. Teaken skulle bli sargen som rutramarna skulle stå på. 

Men vi fick aldrig tummen ur och båten byttes mot en annan efter några år och teaken har legat på hyllan sedan dess...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det nog "Gammalteak". Den var nog torr så oljan drog in ordentligt. Men det gör det även på modern, lite mer porös teak också.

Hursomhelst, kul test. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teakoljor kann man använda på möbler innomhus...................

 

Teak ombord skall man inte behandla alls; bara tvätta med en blandning av grönsåpa och Klorin (när den bliver skitig / möglig).

 

Jag har ett teak-däck från 1970 som aldrig har blivit behandlad. Det lyser som teak ska' (grå/vitt) och inte en gång min hund halkar på det..................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...