Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PeltO

TEST - Teakoljor

Rekommendera Poster

Nu under det kommande året tänkte jag göra ett litet jämförande test mellan Danish Oil, Snappy Teak Sealer och Alcros Ädelträolja.
Att det föll just på de tre fabrikaten beror på att jag tidigare använt Snappy på all utvändig teak. Men efter att ha hört mycket positivt om Danish Oil prövade jag den på ett par nyinköpta teakstolar och jag blev minst sagt supernöjd med finishen, frågan jag nu ställer mig är vilken produkt som står emot vädrets makter bäst? Alcros olja åkte med i testet mest för att jag hade en burk liggandes hemma.

De tre teakbitarna kommer från samma planka, jag har bara kapat av tre lika stora bitar.
Innan dom oljades enligt respektive tillverkares instruktioner tvättades dom av med T-sprit.

post-28418-1394237172,7007_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sitter nu monterade på targabågen där dom får maximal exponering för sol, regn och vind.

post-28418-1394237172,8221_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och?...hur skall testet gå till? hur länge skall det pågå? Lite mer fakta vore intressant, har själv en del förpliktelser i och med en annan tråd som handlar om Danish Oil där jag kommer att lägga ut efterbilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha.. Ok, för att förtdliga... Testet kommer att pågå tills jag återigen måste snygga till all teak och måtte det dröja länge tills dess... Men med hjälp av mitt lilla experient tänkte jag vara förberedd när den dagen kommer.

Men fram tills dess var alltså tanken att jag här skulle dela med mig av hur testet går, om och när man kan se någon förändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande initiativ!! yes

Hur många strykningar gjorde du med varje produkt? Jag som blivit DO-frälst (tack för det Westfjord och Paliswe!) oljade ju som en tok under senvintern och mina teakbitar ser ut som de är fernissade nu. Dina bitar ser lite torra ut jämfört med mina.

Om du vill utöka ditt test så skulle du ju kunna ordna tre bitar som får ligga och plaska precis ovanför vattenlinjen någonstans...t. ex. på bryggan eller badplattformen...för att se hur de står emot riktigt tuffa förhållanden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mina stolar oljade med DO, har ett helt annat utseende än provbiten. Stolarna har en mycket blankare yta, trots att jag följde alla tips och råd för att få en oljad yta vilket jag ville ha. Nu blev jag som sagt riktigt nöjd med finishen ändå men lite märkligt hur det kan skilja så.

Nåja, alla provbitarna på targabågen har i alla fått 3 lager av respektive produkt. Jag strök på ett rikligt lager och torkade bort överflödig olja efter ca 10-15 minuter.

Bra idé Fred med ett utökat test. Nu är ytterligare 3 provbitar är på gång och det 3:e och sista lagret lägger jag på imorgon så förhoppningsvis kan jag hänga dit dom redan imorgon kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag skillnaden mellan dina och mina bitar. Jag körde tre-fyra lager flödigt utan att torka bort. Sen la jag på kanske tre lager till men då mycket tunnare med mellanslipning och endast det sista torkade jag av med trasa.

Den som är intresserad kan kika in i mitt album här: picasaweb.google.com/112531674351838484839/SilviaTrarenovering?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIb55dPxmbmpuAE&feat=directlink

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 17 juli 2012 | 22:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DO är ursprungligen en möbelolja avsedd för inomhusbruk. När man använder den som sådan rekommenderar tillverkaren 3 lager ungefär, mycket beroende på hur träet suger. Ska man ha den utomhus får man lägga på 5-6 lager, gärna fler. Med 3 lager kommer teakbiten med DO att gulna lite och sedan blir teaken lite grå. För att DO ska komma till sin rätt ska det alltså vara mint 5-6 lager.

För att sedan få fram den fina sidenytan lägger man på ytterligare 2-3 lager med hjälp av hushållspapper (efter lätt slipning) men för denna test är det överkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha!! Det är bra att ha i åtanke vid utvärderingen senare. Mina stolar förvarar jag inne i båten då den ligger vi bryggan så förhoppningsvis tar det ett tag innan dom blir risiga.

Nu har jag iaf utökat testet med ytterligare tre bitar hängades bak på badbryggan, den här gången doppade jag bitarna i respektive produkt och torkade sedan bort överflödig olja. Kanske inte rätt metod men så blev det.

post-28418-1394237173,9593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag blir en jättebra test på hur bitarna klarar att bli utsatta för vattenstänk kombinerat med sol, regn och vindar! Vilka farvatten trafikerar du PeltO?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det får bli vad det blir... Jag brukar hålla mig mellan Landsort, Södertälje och Trosa och under semestern någon längre tur i valfri riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då pratar vi bräckvatten, precis som för min badbrygga. Jag kan säga att Internationals teakolja inte höll stilen många veckor...teaken på badbryggan såg jättetråkig ut efter mindre än halva sommaren förra året. Det får bli gör om, gör rätt tills nästa år. Rengöring enligt Jansans tips i den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=445004&highlight=kaustiksoda och sedan behandling med DO!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har obehandlade teak durkar mellan skroven bak. Dom är 31 år gamla och ser härligt silvriga ut. Förstår inte otyget med att olja teak och styggelsen att fernissa är om möjligt ännu värre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och jag förstår inte otyget att inte behandla trä som ska utsättas för väder och vind...visst är det skönt att vi människor är olika och inte tycker samma om allt?! cheeky

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att teak kan vara vackert även när det är obehandlat, men det kan även vara så att att en vackert brun teakdetalj ger båten ett helt annat utseende. I mitt fall har jag t.ex. en kraftig reling av teak som jag tycker passar bättre om den är brun och inte silvergrå. Tur att var och en själv får välja hur ens båt skall se ut;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart får alla göra som man vill med sina trädetaljer på sin båt. Smaken är som baken osv. Min poäng var att teak står bra emot väder och vind utan behandling.

För två säsonger sen renskarapade jag all mahogny på båten och oljade samt fernissade femtioelva gåger. Nu försöker jag hålla ordning genom att slipa lätt varje år och lägga på 1 eller 2 lager ny fernissa, det gäller alla mina mahogny detaljer, relingslist, rufflucka, grabbräcken och dörrarna in i salongen.

Hade dom varit i teak hade jag endast gjort rent domwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Det där med att teak står bra emot väder och vind gäller inte för min badbrygga som efter två säsonger fått en luddig yta som bara skavs av när man går på den. Hitills har det inneburit att teaken blivit någon mm lägre än nåten vilka var i samma höjd när jag köpte båten ny. Annars håller jag med om att silver-färgad teak är snyggt.

Så för min del behöver jag få teaken att bli mer motståndskraftig mot slitage och har till dags dato slipat en gång och oljat med DO tre gånger. För få behandlingar enligt DO-fantasterna men jag får se efter den här säsongens slut hur det blev och hur detta test utvecklat sig. Intressant!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående obehandlad, oljad eller fernissad är det som sagt att smaken är som baken. Men dessutom är det skillnad i kvalitet på teak och teak, viss teak klarar inte av att vara obehandlad speciellt länge innan den blir sliten och fårig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kommit fram till oktober.

Undrar bara om det finns några resultat från tekoljetestet att presentera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så!, då har en sommar gått och teakbitarna har fått bekänna färg...

post-28418-1394237293,3648_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Enligt bilderna tycker jag att det är tydligt att märkesprodukten Snappy är den som klarat sig sämst tätt följd av DO. Alcros Ädelträolja ser ju ut att ha klarat sig klart bäst!

Nu tror jag (som är DO-frälst) att med fler lager så hade DO klarat sig bra mycket bättre men det är ju omöjligt att säga ifall de andra hade förbättrats i lika stor grad.

Det som kvarstår är ju vilken av produkterna som är mest prisvärd. 

Stort tack för att du genomförde testet!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den uppfattningen har inte jag,

Inte mycket kvar på träbit nr 2 (snappy teak sealer) och inget på träbit nr 3 (Ädel träolja). Finns viss olja kvar på träbit nr 1 (Danish Oil) vad jag kan se.

Den som klarat sig bäst är således DO som dock skulle haft fler lager från början.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att avgöra på bilder men det jag tittar på är bitarnas färger och där tycker i alla fall jag att Alcros har den klart mörkbrunaste träfärgen.

Det kanske är helt fel men för mig så indikerar mörk, brun, träfärg friskare teak, alltså den som är mest oljemättad där elementen inte kommit åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med Flinstone. Det ser ut som det är modern teak? Jg har bara gammal teak och där tycker jag en vanlig tung tree olja ger ett mycket bra reultat, gärna på en yta som först är sicklad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns nog lika många åsikter om detta som antal båtägare.

Jag har en Storebro från 1983 med orginal teakdäck och på varvets inrådan ENBART tvättat med grönsåpa och medelhård borste sedan allt var nytt.

Jag lovar er att det är i så nära nyskick det går att komma på en 30 år gammal båt.

Aldirg ens slippat och mycket därför så är knappt nåt mtrl borta,ytan är något sträv men rent,helt,nästa full tjocklek och med rätt lyster.

Dom som får problem med yngre teak är ju dom som hela tiden slipar och kör med starka medel. Efter många slipningar tittar skruvskallarna fram och DÅ har man problem!!

Ja dessa ord kommer inte från mej utan dom skickliga hantevkarna på Storebro-varvet och nog tro jag dom har rätt med tanke på kvalitetn på deras båtar under åren.

Mitt teakdäck är väll ett bra exempel!?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar ditt inlägg så har du ett obehandlat teakdäck på din båt. Det är inte det vi diskuterar i den här tråden.

Att det finns två skolor gällande hur teak ska se ut och skötas kan vi nog alla vara eniga om. Vissa tycker att det är helgerån att olja in teaken medan andra tycker att det är helgerån att låta den vara obehandlad. Enligt mig är ingen av skolorna fel. 

Testet som PeltO utförde var att se vilken av tre utvalda oljor som klarade sig bäst i att behandla teak och var därför riktat till oss som tillhör skolan som inte vill låta teaken åldras utan behandling.

Det finns också många andra teakdetaljer utöver teakdäck. Vår båt har inget teakdäck men väl många teakdetaljer som kan slipas hårt utan risk för att några skruvskallar kommer fram.

Badbryggan, lister, namnskylt etc var alla i ett bedrövligt skick och behandlade på olika sätt. För att få en enhetlig look har jag slipat bort gammal fernissa på vissa delar, värmt och skrapat bort den på plywood och kaustiksoda/saltsyra-metoden på de delar som tidigare varit oljade. Nu under vintern ska allt betsas och sedan behandlas med många lager DO eftersom vi föredrar mörk teak med djup i ytskiktet.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej du har rätt.

Jag vill bara påtala hur ett känt varav som bygger i erkänt högkvalitet anser hur ett teakdäck ska underhållas(ej olja) och nog är väll den i mittfall långa livslängden ett bra exempel på att det faktiskt stämmer också.

God Jul

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...