Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rocken

Risker?

Rekommendera Poster

Hej Båtvänner!

Vilka är de största riskerna och vad ska man titta efter när man tittar på en fenkölad segelbåt som stått uppallad med kölen som enda stöd. Den har alltså inte haft några stöttor under aktern på flera år.

Jag tycker mig inte se några sprickor runt plasten vid kölen, men lite sprickbildning finns det. Dock är det väl så med de flesta gamla båtar.

Vissa säger dock att det inte är någon som helst fara att den står så, men vissa hävdar motsatsen. Det är en Rock 20.

Vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med kölen som enda stöd? En bild hade varit bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska fotografera imorgon, men den står på en tjock regel på kölen, med stöttor i sidled ovan vattenlinjen. Den vilar till 100% på kölen, utan mer än balanshjälp från sidostöttor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade försökt titta så inte kölen buktar upp i skrovet. En bra byggt båt bör klara den behandlingen, med hjälp av bra bottenstockar som fördelar krafterna borde det inte vara ett problem. Men det finns ju modeller som är byggda utan bottenstockar, Comfort 32 te.x. En sån hade jag inte ställt på bara kölen.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rock 20 är byggd på 70-talet = oftast tjocka plastlaminat

Nedbyggd kölficka = lasterna från kölen sprids ut

Plastbasinredning = styvar upp och förstärker skrovet

Maststötta mellan mastfot och köl = styvar upp

Summering: Jag skulle inte vara särskilt orolig för att den stått på kölen.

Men kolla i alla fall efter sprickor runt kölen och om basinredningen släppt i sin fastplastning inne i båten. En rejäl grundstötning kan ju ha gett betydligt större belasningar än en dålig vinterpallning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket för informationen och mycket givande svaren. Jag ska åka och analysera lite. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar SKA vila på kölen, om man pallar upp båtvikten med stöttor på skrovet är det överhängande risk för att skrovet skadas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror inte att det stämmer till 100%. Självfallet skall den vila på kölen, men efter samtal med expertis så skall en fenkölad båt inte enbart vila på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var hur ska den vila då? På skrovet?? En båt som vilat med huvudvikten på stöttorna skulle jag aldrig köpa, den är säkert delamierad eller intryckt där stöttorna suttit emot. Detta har  togs upp av någon utav båttidningarna för några sässonger sedan.

Båten ska stå på klen och endast balanceras av stöttorna så att den inte tippar i sidled. 

Har sett skräckexempel där nybörjare dragit åt stöttorna så hårt så att man sett att skrovet buktat innåt... 



Senast ändrad av Krille_S | 18 juli 2012 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svar jag fick är att den skall vila på kölen, men då den är fenkölad så ska den även ha en ordentlig stötta under aktern. Om den står med lika mycket vikt i aktern som under kölen så är det optimalt. Det säger sig själv om man tänker efter. 

Inte vill jag springa runt i båten om den bara står på kölen? Det blir ordentlig påfrestning på all plast runt kölen. Jag har nu fått se lite exempel på foton på fenkölade båtar som står med hela vikten på fenkölen. Dock är det som någon annan skrev helt beroende på vilken båt det handlar om. Vissa fenkölade båtar är ju som sagt kraftigare än andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten ligger i vattnet blir det ungefär samma kraft fast åt andra hållet och det är båten byggd för. Kölen är nästan halva båtens vikt och en del av vikten hamnar på stöttorna. Håller inte båten för att ställas på kölen håller den inte för segling för att inte tala om grundstötning där krafterna blir mångdubblade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar ska vila på kölen, stöttorna är endast till för att den inte ska välta. Skruvar man åt stöttorna för mycket finns risk att skrovet deformeras. Har själv haft en Rock 20 i många år som alltid stått på kölen. Tyckte det var en lättseglad perfekt förstabåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack samtliga för alla svar. Jag är fortsatt lite kluven, men litar självfallet på den eniga massan. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenn Rocken Min båt står på kölen med stöd av stöttor (seaquip) Funkar fint. Se bara till att båten STÅR på kölen och inte hänger i stöttorna. De moderna fenkölade båtarna behöver ofta lite stöd akterut, men rocken klarar sig fin fint. Så Rock on...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...