Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Hanto

Sommarvädret !!

Rekommendera Poster

Börjar bil jä-ligt trött på sommarvädret här på västkusten,,,som fram till dags datum inte gett mer än några fina dagar i Maj och nu senast i förra veckan några varma dagar i början av Juli.

Badtemperaturen är inget att skryta med heller ca 17-18 grader sist när vi mätte utanför Åstol vilket är katastrof mitt i högsommaren när man vill ha sol & värme.Har redan börjat att planera för nästa sommar och hoppas att vi får en solig och varm sommar 2013 i stället.

Ser ingen förbättring alls på vare sig SMHI eller YR,Klart Väder när man tittar 14 dagar framåt dvs lågtryck och regnskurar med blåst osv......vilket gör att semestern snart bara försvinner utan att man fått någon större nytta av båten under sommarsäsongen i år.Vi skall ev gå till Lysekil på Lördagmorgon för att titta på GT-Karnevalen på söndagen men vi får se om det blir av pga vädret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kunde det vara bättre. Befinner mig också på västkusten i Kungshamn. 

Men till det positiva så är det relativt varmt. En hel del sol blir det ändå. Varit med om betydligt sämre väder och kallare. En sommar 1995-96 (tror jag) liknande var det ner till 6 grader i juli och banren ville ha vantar för att leka ute,

Men visst kunde det vara bättre.

Dock skrämmer domedagsprofeteran bort många turister. Lite dåligt i hamnar och man ser många båtar vid bryggorna som inte gått ut. Även på vissa campingplatser är det fortfarande gott om platser och normalt brukar skyltar med texten Fullbelagt hänga. Men så dåligt är det inte att man ska sitta hemma och uggla, Jo dommedagsprofeterna har lyckats med att sänka turismen till en lägre nivå att vissa kommer gå i konkurs för ett väder som inte är så dåligt i verkligheten.

Domedagsprofeter. Jo de där nissarna i TV som ska vara meterologer som snackar om klimatförändringar och vissa journalister hänger på med att det är av människan skapat väder kaos. Men de behöver katastrofer för att få oss att hänga vid TV apparaten och vissa reklamfinanserade behöver oss där. De utan reklam slåss om tittarna och då ska det vara häftigt väder för att sälja

Men för katten, det har regnat tidigare också men tillsammans med utdikade åkrar och förstörda våtmarker blir det katastrof om det regnar mycket.

Hade vi haft den medaibevakning 1995 när det var 6 grader i juli hade de säkert pratat om en ny istid. Då var precis internet påkommet och inga vädersidor fanns liknande SMHI eller YR.

 

Not, Klimatet har alltid förändrats och kanske vi har en viss förändring som pågår nu men vi har haft  varierande sommrar tidigare.



Senast ändrad av crabfish | 11 juli 2012 | 06:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar på att det ska gå en och en halv vecka, då vi har semester. Hörde ett inslag från Smögen på radion i går, där de intervjuade en norsk dam i en båt. Det blir mer plats för oss som är ute konstaterade hon glatt. Jag har svårt att förstå alla dem som inte går ut trots att det är lite mulet och regnigt. Jag var ute på en dagstur i söndags, och då badade vi flera gånger och det var riktigt varmt i havet så även jag gillar sol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kunde vädret varit bättre, gick ut i lördags varmt och gott dock lös solen med sin frånvaro, söndagen soligt och varmt, måndagen lite blåsigt men soligt och fint, kom en kort skur på kvällen, tisdagen blåsigt en och annan skur men en hel del sol, idag strålande sol, visst ett och annat moln. Förr om åren har jag alltid suttit i stan och irriterat mig på vädret, men nu sticker jag ut till hamnen och det är nästan alltid betydligt bättre väder ute vid kusten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med hur folk ser på vädret är intresant.

Ibland får man för sig att många tycker att fint väder är en gassande sol från en molnfi himmel och ingen vind.

Det är ett väder som jag tröttnar på bara av tanken - olidligt.

Om man vänder på frågeställningen - vad är dåligt väder?

För mig är det om det blåser kulingvindar upp mot stormstyrka dag efter dag.

Åskväder är ju inte heller någon höjdare. Kraftig vind som kommer snabbt men som kan avta lika snabbt. Ganska farligt.

Mycket kraftigt regn - skyfall - som det ju också ofta blir i samband med åska.

Mitt idealväder är nog en vind runt 10 m/sek, halvmulet och gärna en lättare regnskur om dan.

Om det är kallt spelar inte så stor roll - det är bara att klä på sig. Långkalsonger och andra varma kläder ingår alltid i min garderob när jag skall ut och segla. Det är i regel kallt på sjön. Långkalsonger har jag med mig flera par - badbyxor bra ett. wink

post-945-1394237160,2337_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo de helt värdelöst! inget badväder å kallt å blåsigt för åka ut å på dagsturer å fiska m.m.

bara 1 månad kvar till hösten typ så blir nog inte bättre än såhär! SVENSK SOMMAR säger bara FY FAN!! hela semestern å bara skitväder!! :@

(ursäkta språket men är så less)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustväderappen från SSRS är en domedagsprofet vad gäller badtemeraturer. Den säger just nu att det är 9° vattentemp vid Öckerö. Sååå kallt är det ändå inte. (YR har ingen koll på vatten)

Själv börjar jag inte min båtsemester förrän vecka 30 så jag håller tummarna för sol och stiljte. Ändå har jag och tjejen bott 23 dygn i båten redan i år så visst fungar skärgårdsliv i vädret som är men jag håller med om att det är trist om det inte blir några sol och baddagar innan hemska hösten sätter in.



Senast ändrad av Sahlback | 11 juli 2012 | 12:39



Senast ändrad av Sahlback | 11 juli 2012 | 12:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väder ja....I 08-land är det kyligt och blåsigt i dag. Är inne på sista semesterveckan nu, och har nog inte haft mer än 3-4 dagar med riktigt bra väder. Med bra menas soligt, men gärna med lite friska vindar som fläktar. :-)

 Blåst och regnat  har det min själ gjort, men solen har lyst med sin frånvaro....

 

Dock har det varit värre....bifogar en bild från Gamla Stan i Sthlm, tagen på 1920-talet?

post-22515-1394237160,3607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå väderförutsägelser....Hittade en kul bild på fejan som jag gärna delar med mig av.

post-22515-1394237160,4298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra och enkel metrologi att för alla som inte litar på dagens väderprognoser.

För övrigt ingen förändring av sommarvädret enl SMHI utan fortsatt kallt & blåsigt med regnskurar hela nästa vecka också........ Brrrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...