Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jingo

Ny propeller

Rekommendera Poster

Hej o hå!

Fick en nästan ny propeller av brorsan, Den passar perfekt till din 90 Hk motor sa han med ett leende.

Efter förra årets sjösättningsdebackel har jag lite hack i min gamla så det var ju välkommet.  På med den nya inför sjösättningen och när vi kom till Stafsnäs Båtklubb för iläggande var det full rulle med sjösättningarna. Alla båtar som var ilagda måste snabbt därifrån för att lämna plats för nästa.

Stolt efter nyförvärvet startade jag och gjorde en snygg gir utanför alla dom andra och gav full gas.
Båten tog ett skutt från stillastående till 12 knop efter det hände inget mer när jag gasade. Alla på land skrattade och påpekade för sonen som stod kvar med trailern att det var den snabbaste acclerationen upp till 12 knop man sett det året.
Vad lärde jag mig av det då, jo kola stigningen på proppen innan bytet. När jag berättade för brorsan fick jag ett brett leende tillbaka. Måste ju vara kul att få vara snabbast någongång!

Nu har jag bytt tillbaka till den hackiga vanliga proppen så nu kan jag puttra runt i mina 22-26 knop som vanligt igen.

Tjing från ön.
/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju lite klantigt av din bror att säga att den passar till din motor, när den i själva verket hade för stor stigning. Men om du nu har en 90hk som gör 22-26kts måste din båt vara väldigt tung?  Och i så fall är det logiskt att motorn inte orkar dra runt när det på tomgång gjorde 12kts på tomgång när den borde göra 3kts...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...