Jump to content
Wednesday 24 July 2024
Sign in to follow this  
Phillle

yamaha 50 går dåligt

Recommended Posts

Hej, har en yamaha 50-hk 2-takt som strular lite.

Den går bra på lägre varv före planing och helt ok på tomgång (dock något sämre än förra året).

Problemet är när man ska komma upp i planing så börjar den bluddra och tappa kraft för att dö, den vill inte varva upp och är svag. För att komma upp i planing behövs choken hållas ner ett tag och då börjar den varva upp. Väl uppe i planing kan man köra hur länge som helst utan att den dör, ibland klarar den max varv men ibland ligger den strax under. Sammanfattningsvis är det mellanläget (före planing) som den inte klarar av.

 

Har gjort följande åtgärder:

- kollat tändstifteten (ser bra ut bytta för 2 år sen)

- rengjort bränslefiltret

- tagit isär och rengjort förgasarna (gick lite bättre på tomgång)

- provat med två olika bränsleslangar och kontakter

- justerat bränslenålarna på förgasarna

 

När jag kör i tunna på land går den som den ska när jag kör med växel i sjön blir det problem enligt ovan.. väldigt irriterande. Kanske drar tjuvluft? något dåligt membran? tändningen?

När jag tog isär förgasarna såg jag att topplocket tagit lite stryck (en liten bit har gått av) har svårt att tro att det påverkar motorn. Bifogar en bild på hur det ser ut.

 

Väldigt tacksam för svar

Phille

 

 

 

post-10007087-1394237158,7721_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag tog isär förgasarna såg jag att topplocket tagit lite stryck (en liten bit har gått av) har svårt att tro att det påverkar motorn.

Förstår inte och kan heller inte tolka bilden. Är det en kavitet i förgasarhalsen? Topplocket är den del av motorn där du skruvar fast tändstiften.

Förgasare på utombordare brukar inte ha trottel/bränslenålar, så jag antar att du avser nålventilerna i flottörhusen.

Din problembild är diffus. Motorn får för lite bränsle, frågan är varför. Har du kollat bränslepumpen? Detta förklarar i och för sig inte varför det funkar med choke. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte fått ordning på motorn och tänkte nu försöka att fixa det på egen hand, sista försöket innan jag får lämna in den eller köpa ny motor...

Motorn knackar och går ganska ojämnt. Det låter inte så bra som den en gång gjort.

Stiften är bytta, dem ser bra och fina ut efter körning, samtliga har gnista. Jag misstänker att det kan vara dålig komp ev kanske någon kolv har tagit stryk? 

Tänkte därför göra komp test då jag inte har ngn sådan utrustning tänkte jag köpa något av dessa. Vad tror ni? funkar den enkla varianten?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

Eller

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-bensin-151393/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Länkarna verkar inte fungera. Går man in på biltemas hemsida och söker på kompressionsprovare får man upp 2 olika modeller duger någon av dessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den billigaste 151314 borde fylla dina behov.

En motor som går för magert blir ofta överhettad i cylindrarna. Detta kan vara vara orsaken till en ev. motorskada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min gissning är att det är bensinpumpen. Motorn får helt enkelt inte soppa vid belastning.

Du kan kolla den relativt lätt själv. Pumpen sitter nog på motorblockets babordssida på din motor (jag har en likadan fast 60Hp). Pumpen har aluminiumhölje och är stor som en tändsticksask ungefär. Plocka isär den försiktigt och kolla att membranen är hela. Troligen är det hål någonstans och då ser du det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. Jag gjorde Komp-test idag, fick låna mätare av en polare.

Cyl 1: 8,5

Cyl 2: 7,0

Cyl 3: 0,0

Som jag misstänkte var kompen inte bra, dock värre än vad jag trodde.

post-10007087-1394237534,6839_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte så konstigt att Cyl 3 hade 0,0 i komp. Nu är frågon om det bara är att skrota eller om jag ska riva ner hela motorn och byta kolven/kolvarna. Då måste man få upp alla rester från den trasiga kolven. Det får väl inte heller vara skadat i själva blocket runt kolvarna? Cyl 1 och 2 är hela och fina i blocket och kolvar, trots det var 7,0 kompen i cyl 2 kan det hänga ihop med att den är vägg i vägg med Cyl 3? 

Blocket runt kolv 3 är relativt helt och fint man kan känna att det är lite lite skavt på ett ställa men inget större jack. Är det kört då eller är det ok om det bara är lite skadat?

Ny kolv och kolvringar kan man få för ca 1000kr nytt. Vad tycker ni? Jobbigt att byta? 

Sen kan man ju undra hur detta kommit, den har fått olja, har en relativt ny Impeller kyler bra. Hade en sprucken kolv som marinan bytte för 3 år sedan det gick då på garantin, kan rester från den gamla skadade kolven orsakat detta?? 

Tacksam för svar och rådgiving, erfarenheter etc..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är det är samma cylinder där kolven gått sönder nu som när du fick kolv utbytt på garanti, är blandningen väldigt mager från den förgasaren med hög värmeutveckling som följd. Då behöver du även se över detta annars har du snart samma problem igen...

 

En risig begagnad 50hk yamaha ligger väl på 15000kr så det är definitivt värt att laga om du har tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det ser ut som att treans cyl är trasig. (synvilla)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Kolv 3/cyl 3 är trasig. Det jag är orolig över är att man kan känna en liten ojämnhet i blockt där kolven spruckit, vilket kanske innebär att det är svårt att få bra komp där? vad tror ni, måste blocket bytas eller  funkar det med lite ynkliga ojämnheter i blocket där kolven pendlar?

Självklart får jag gå igenom och kolla vad som orsakat detta men det är nästa steg. Först måste jag veta om jag kan laga skiten eller inte. Jag vet inte vilken Kolv marinan bytta men mkt möjligt att det var samma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu plockat ner motorn, får dock inte bort rotoraggregatet. Jag har tagit bort den stora muttern och försökt banka bort hjulet utan att lyckas. Några tips hur jag ska gå tillväga?

post-10007087-1394237545,5485_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver en avdragare. Nu går det inte att se på bilden, men jag gissar att de tre hålen närmast axelcentrum är gängade. Avdragare brukar vara utformad som en rund platta ca 10 cm i diameter med ett fingängat hål i  centrum, i vilket det sitter en grov skruv.



I pereferin finns hål genom vilka man kan skruva fast avdragaren mot svänghjulet i svänghjulets gängade hål.

Att försöka banka loss svänghjulet brukar inte lyckas och sannolikheten att ha sönder svänghjul och eller vevaxel är stor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Googla på:    flywheel puller outboard

så hittar du beskrivningar och bilder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att köpa en slags orginalverktyg som passar denna motor ställer sig nog oerhört kostsamt. Jag har heller aldrig sett nån bra multi purpose som man kan köpa hos Biltema etc.

 

Däremot kan man bygga en avdragare själv med ganska enkla medel. Man tar en stålplatta ca 5-10 mm tjock som väl täcker alla tre hålen i svänghjulet. Sen mäter man upp var det tre bultarna skall sitta som går ner i svänghjulet, och borrar tre hål. Gärna nån mm större än de bultar som skall användas. Sen ta reda på vad det är för gänga ner i svänghjulet och skaffa tre sådana bultar som är 50-70 mm långa. Sen borra ett centrumhål som är typiskt 12-15 mm. Skaffa en längre bult  typ M12 eller M14 och sätt i med en mutter under plattan.

Kan du inte göra en spets på den centrumbulten (kan eventuellt filas till!) så använd svänghjulsmuttern och styr upp centrumbulten på vevaxeln.

Nu kan du spänna genom att vrida upp muttern mot plattan. Även om bulten inte är fingängad så får du mycket bättre kraft än utan denna avdragare. Spänn i små steg och slå lite försiktigt på centrumbulten.  Man kan oxå värma lite försiktigt med en värmepistol etc, men inte varmare än kanske 100 grader eller så.

Att slå på bulten utan avdragare måste ju ses som en yttersta nödlösning. Du kan skada lager, vevaxel etc. Magneterna i svänghulet tappar magnetiseringen och kan i värsta fall ramla av. Att slå på vevaxeln kan provas om alternativet är att skrota motorn etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för bra svar! Jag försöker bygga något eget. 

Någon som vet en bra webbutik/sida att beställa delar från. Jag har tänkt beställa från Ishopmarine.com 

De har bra priser och stort utbud, har beställt därifrån tidigare (5-6 år sedan) det dröjde med leveransen men jag fick rätt grejer till bra pris. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltema har ju en avdragare som borde kunna fungera annars kan du säkert få hjälp på närmsta verkstad som lagar båtmotorer eller gräsklippare då många svänghjul går att demontera med samma avdragare.

 

/Björn

post-16310-1394237556,6753_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var som attan....! Den avdragarsatsen har jag missat hos Biltema, trots frekventa besök både i butiker och Webbutiken. Ja, en sån skall jag investera i snarast. Fast det var lite underlig delning på slitsarna i själva avdragaren..?

 

Får väl dock tillägga att jag tror att det inte går att dra av gamla fastrostade svänghjul med en sån avdragare  med Brute Force. Skulle starkt rekommendera att värma och knacka lite som komplement.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gammal tråd men det diskuterades avdragare och då fanns det inga billiga univeral att hitta men nu har dom dykt upp på autionssajten Tradera igen.

 

 

 

 

 

Universal avdragare till svänghjul.

Båtmotorer gräsklippare moped motorcyckel skoter mm.

Passar svänghjul med 2 eller 3 gängade hål.

Se mått på bifogad bild så den passar ditt svänghjul.

Bulltar till svänghjul följer EJ med, brukar vara vanliga m6 eller m8 i vissa fall fingänga.

fyrkantshålet fungerar som mothåll med spärrskaft.

 

post-16310-1394237581,9109_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet att det är en gammal tråd och TS har gått vidare troligtvis :)

 

Men har själv en 50hk Yamaha och vill ha en driftsäker motor, så kan den trasiga cylindern bero på: 

 

1. att en bit av insuget gått sönder och orsakat interna skador. Jag har liknande på min motor

 

2. autolube har fallerat (gett fel mängd eller läcka i slang)

 

3. feljusterad bränsleblaning

 

Vad tror experterna?

 

Bild från TS motor

FDD13ABB-324C-4EED-AAE5-7380C0F8EA65.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liknande skada på min motor men jag har jämn komp på alla cylindrar. 
 

Kan Yamaha haft problem med gjutningen i början på 90-talet?

24731EB8-16AC-4E56-8D00-F4649E880E78.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...