Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TobiasGren

Skulle du våga köpa denna motor?

Rekommendera Poster

Med förhoppningar på många goda råd öppnar jag nu ytterligare en tråd. Då jag fick en ganska dålig respons på mitt förra inlägg väljer jag nu att vinkla min frågeställning annorlunda.


Jag hoppas att ingen tar illa vid sig då jag nu öppnar denna tråd som tenderar att likna min föregående. 

Min enkla fråga är: Skulle du våga köpa en båt med en motor vars skick syns på bilderna?


Kommentar:
Det du ser är en Albin o21 från 1968. Till saken hör att motorn startar lätt och låter, i mina öron, bra. Det som får mig att rygga tillbaka är toppen som, i sitt tidigare liv, förlorat färg, antagningsvids pga. överhettning vilket senare lett till rostangreppet som syns på bilderna…

Gör jag dumt i att köpa en båt med en motor i det här skicket?


Vänligen
/Tobias
 

post-10018923-1394237158,3996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant, efter att bara tittat lite snabbt på dina bilder blir mitt svar: NEJ!!

 

Varför då? Motorn ser ju inte rolig ut, man kan ju fundera på hur ägaren skött service och omvårdnad. Men, även resten av båten ser ju helrisig ut, åtminstone det man kan se av den. Durkarna verkar mer eller mindre ruttna. Den som äger/ ägt den båten har inte vårdat varken motor eller båt, så ser det i allafall ut. Hitta ett annat objekt är mitt råd.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att jag måste ge ett förtydligand gällande mitt val av objekt :-)

 

Jag är på jakt efter ett renoveringsprojekt som innefattar så lite motorrenovering som möjligt...

Jag är nöjd om motorn puttrar och går i två/tre år för att sedan ge mig på en större motorrenovering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker priset borde få avgöra. Båtar springer inte bort idag så ta dig tid och leta upp andra objekt och jämför. Och skulle du missa en så gråt inte över det, det år fler tåg. 

Men om det är bara just motorn du oroar dig över så be att få göra ett komptest, det säger väldigt mycket om motorns inre skick. Det yttre skicket ser du ju, men det går ju att fixa till under vintern.

Men man skall komma ihåg att gamla motorer alltid är ett lotteri, och som du vet är det fler nitlotter än vinstlotter i en tombola.

Men som jag började med, är priset rätt så chansa.

 

/B

 

Edit: bara för att motorn är blank och fin på utsidan säger INGENTING om hur den ser ut inuti, eller tvärtom.



Senast ändrad av Bosse | 09 juli 2012 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tycker det ser ut som både båt och motor har stått ute i både ur å skur otäckt... Vilket kanske inte alltid är så bra...

Jag personligen skulle nog ha draigt öronen åt mig både vad det gäller utseende och skick på både båt och motor... Men vill man ha ett rep objekt så varför inte... Men som Bosse skrev... Titta efter fler och jämnför :)

Lycka till

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som att båten varit delvis vattenfylld. Som påpekats ser ju durkarna helmurkna ut, men framförallt tänker jag på panelen där ratten är monterad. Det ser ut som vatten stått cirka 1 dm upp, ser inte riktigt ut som slitage från fötter eller så. Har det varit så mycket vatten i båten kan de ju förklara varför motorn ser ut som den gör. Risken är ju att lager och annat inuti motorn tagit stryk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är också till vilket pris? Är den gratis pga skrotning annars och har trådskaparen obegränsat med tid och energi över kan han chansa lägga ner tid på vraket? Veteranbåt kanske?

 Men motorn ser ju inte ens bra ut utanpå och en -68 så purfärsk är den inte inuti heller.

Mycket jobb och lite åka ser det ut som.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O21 är en robust och tålig motor. Om den startar och går bra så kan den mycket väl fungera i många år till. Hade motorn varit nylackad hade jag varit misstänksam. Med sitt nuvarande utseende är den naturligtvis inte värde speciellt mycket vilket väl antagligen avspeglas i totalpriset? Även om motorn inte håller så länge så blir den ekonomiska förlusten ganska liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just i detta fall håller jag med fänrik bhemac, denna motor är tålig, möjlig att få fram reservdelar till... Till rimliga priser dessutom. Det är en superentusiast som sitter på fabrikens reservdelslagern plus all nödvändig kunskap! Sök så ser du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förhållande till hur Wasa skeppet såg ut när de tog upp det så ser båt och motor riktigt bra ut.

Vill man ha ett riktigt stort renoverringsobjekt så är det nog ok, men som flera andra påpelkat så finns det bättre alternativ.

Fundera på hur din budget ska se ut. Båtköp renoveringskostnad nedlagt arbete = vad du anser det är värt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingenting på bilderna som talar om i vilket bruksskick motorn är i, är väl som med människor...kan se ut som fan på utsidan men är kanon på insidan, motorn rasar imorgon eller om 15 år, ingen som vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Wästis!

Skulle det skita sig rejält kan du få en renoverad från Kristinehamn för 35 000:- emellan.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att man inte kan se på utsidan hur den är inuti. Men det här exet ser inte ut som det blivit bortglömt på någon lagerhylla sen -68 så nog är viss misstänksamhet på sin plats.

Sannolikheten att den är oanvänd och utan korrosion invändigt verkar rätt liten.

På Blocket brukar en massa gamla utombordare mm säljas till i mitt tycke alldeles för höga priser. Men det är upp till var och en att chansa. Mången har säkert blivit lurade på gammalt skit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara tacka alla för era synpunkter, dessa har verkligen hjälpt mig i mitt val.


Jag blev förälskad i båten, en Myra 20 men dess fula hjärta, (risig o21), fick mig att tänka om :-)


Om jag hade bott lite annorlunda, med utrymmen nog för att i lugn och ro kunnat riva ner motorn samtidigt som jag vid sidan om arbetat med båtens exteriör och interiör så hade jag slagit till direkt. Särskilt om jag samtidigt hade haft råd att behålla min nuvarande bruksbåt för sommarens alla härliga turer. Men som det nu är så måste jag först sälja min Ryds för att ha råd med min dröm om en snipar.

Jag får helt enkelt göra som så många föreslagit, nämligen att ta det lugnt och invänta rätt tillfälle och objekt. Jag vill även passa på att nämna att min Ryds Tumlare finns till salu på Blocket, sök i Skaraborg ”Ryds Tumlare (ev. byte snipa)” så bör du se den!

Om det är någon som är sugen så är det bara att höra av sig, särskilt om du samtidigt sitter på en plast snipa som du vill bli av med :-)

Tusen tack alla
/Tobias

post-10018923-1394237159,2635_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det kan mycket väl vara så att motorn är i bättre skick än du tror. Det är inte alls ovanligt att man köper nytt cylinderlock och avgasrör som monteras på utan att man målar motorfärg på delarna. När de levereras har de bara en röd grundfärg som inte håller så särskilt länge. Att det skulle se ut så där p.g.a. varmgång är inte troligt. Försök istället att ta reda på vad som ev är bytt på motorn.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tobias: Allting har ett pris, lägg ett skambud! I nuvarande skick är nog båten ganska svårsåld.

Det är ganska troligt att det är som sanktanna skriver. En motor som startar lätt och går jämt och lugnt utan missljud är det nog inget fel på. Det som kan vara är att den rostat invändigt men har den gått i sötvatten så är det inte så troligt. Kan man stoppa in fingret i en frosplugg el likn så känner man direkt om det är svår rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. skambud och prissättning så var tanken att jag skulle byta bort min Ryds Tumlare med en 60 Hk snurra från 82. Min båt är grymt pigg och glad, startar alltid och är så tillförlitlig som en 30 årig motor kan vara.


Därför känns det lite tudelat, dvs. att det känns som om jag byter ner mig samtidigt som jag byter till mig en båttyp som jag egentligen vill ha.


Jag vet inte om jag övervärderat min båt, men den ligger ute på Blocket för 30.000 kronor och priset anser jag vara skäligt.

Min annons, se länk:http://www.blocket.se/skaraborg/Ryds_Tumlare__ev__byte_snipa__40881902.htm?ca=13&w=1


Hade jag fått sålt min båt hade jag lätt kunnat skambuda på snipan, men som det nu är kan jag främst önska att han lägger lite pengar emellan.


Om jag nu bestämmer mig för att följa hjärtat istället för förnuftet, dvs. väljer att byta till mig snipan, vad tycker ni då att jag ska begära emellan/kan jag begära pengar emellan?

Ni får gärna komma med synpunkter gällande min prissättning samt komma med förslag på hur jag ska gå vidare vid ett eventuellt byte…  

Inlägg som de Ingmar skrev gör mig hoppfull och glad, hjärtat får en skjuts emedan förnuftet får sig en knuff
:-)
 



Senast ändrad av TobiasGren | 11 juli 2012 | 00:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej ditt ekonomiska läga men det funkar inte att ge ett skambud på snipan som du så gärna vill ha å behålla den Ht båt du har så länge... Då har du nåttt att åka i OM nu sommaren kommer någongång, Å greja med snipan när tillfälle å tid ges? 

Sen om du får din Ht båt såld så är väl alla glada wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju en tanke, men tyvärr så måste jag nog välja vilken båt jag vill ha! För tyvärr så tror jag varken min kära fru eller ägaren till bryggan och vinterförvaringen, (farsgubben), skulle bli så glad i just det upplägget… Men ibland önskar man att man bodde på landet med ett stoooort uthus/garage ;-)



Senast ändrad av TobiasGren | 11 juli 2012 | 00:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... det var ju synd... Angående vad du ska begära mellan får du väl känna efter vad det är värt att få en massa arbete... För tyvärr så brukar det ta å va mycket mer jobb med ett rep objekt än vad man tror (vet av egen erfarenhet) å då var det bara lite förbättringar av min ockelbo... Sen om man inte har nått ställe att vara på under vintern med värme så tar det ju ännu längre tid...

Men tillbaka till mellanskillnaden... Tänk på vad ditt skambud skulle vara å utgå därifrån... Sen får du ju diskutera med snipägaren... Han kanske inte ens vill ha din båt ;)

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingmar: som jag skrev tidigare i ett inlägg så är det alltid kul när det komme optimistiska synpunkter gällande objektet som nämnäns i tråden.

 

Jag har tyvärr inte kunnat ta reda på vilka delar som  är bytta i båten. Nuvarande ägare har haft ägt båten i två år och har då använt den som iskebåt varvid underhåll annat än oljebyte i motorn lyst med sin frånvaro.

 

Vad säger du/ni, ska jag våga köpa en Myra 20 med nämnda motor för 20.000 inkl. båtkärra. Jag kommer som sagt inte lägga pengar på båten utan byta bort min Ryds Tumlare som jag själv värderar till 30.000 kronor. (Men med tanke på hur svårt det är at sälja båt idag så kanske jag övervärderat min båt och därför får mer genom att genomföra nämnda byte, bara en tanke!)

 

Men än en gång, tack för alla tips och idéer och synpunkter :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han ger dig 20 000:- emellan så tycker jag du skall börja fundera på det.

Av bilderna på motor och det man ser runt omkring att dömma så borde 5 000:- vara ett OK pris på snipan. Och som du själv säger så kanske du har övervärderat din båt något.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag ser att  jag var otydlig i min förklaring.

 

Det som är tänkt att ske är att jag byter min båt rakt av mot snipan. Mannen med snipan har inga som hellst planer på att lägga ut några pengar på en ny båt. antingen säljer han båten eller så byter han bort den.

 

Men oj vad jag önskar att jag kunde fått 20.000 emellan ;-) Varför ska det vara så grymtm svårt att sälja båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inte grymt svårt att sälja båt, man måste bara acceptera vad köparen är beredd att betala, vilket naturligtvis kan vara svårt...en båt är aldrig värd mer än högsta budet...tyvärr en verklighet man måste inse idag som säljare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag har försökt sälja min i 2 år nu så det vet jag att det är, jag har under denna tid fått ett enda bud, ett riktigt skambud, som jag beslutade mig för att anta, då hade köparen inga pengar. Så ja det är svårt att sälja båt nu.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förnuft säger mig att jag inte bör byta till mig snipan, främst med tanke på motorn, men mitt hjärta säger något helt annat!


Men mycket tack vare er och andra kunniga människor som jag har rådfrågat känner jag mig nu säker i mitt beslut. Förnuft är inte allt!


Vi har nu dragit omkring i vår Tumlare i några år och jag måste ärligt säga att jag är grymt trött på båttypen. Okey, den är snabb och tillförlitlig men absolut inte charmig! Jag har bra mycket lättare att föreställa mig nästkommande, (soliga), sommar i en snippa som sakteligt dunkar fram över Vänern.


Om jag nu även ska försöka baka in lite förnuft i den möjliga bytesaffären så tror jag nog att förädlingsmöjligheterna är bra mycket större hos snipan jämfört med min Tumlare. Säg att jag bakar in säg 5000 -8000 kronor per år i att lyfta båten estetiska och praktiska värde. Ja på 5 års sikt har vi nog en riktigt fin båt och om man då får för sig att byta båt så tror jag nog att chansen att sälja en fin Myra 20 är bra mycket större än att sälja en motsvarande Ryds Tumlare.

Eller tycker ni att jag tänker galet här?



Senast ändrad av TobiasGren | 12 juli 2012 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...