Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Frippe68

Sålt segelbåt - Nu havererad

Rekommendera Poster

Hej, Är ny här och behöver er hjälp. Jag Har nyligen sålt en segelbåt på Båtbörsen. Köparen gavs möjlighet att besiktiga båten på land samt provköra i vattnet, vilket också gjordes. Kontrakt skrevs under, i vilket det bland annat står att segelbåten sålts i befintligt skick, och betalning genomfördes. Även båtplats överläts på nya ägaren. Sen ville det sig så illa att motorn havererade några veckor efter köpet. Nu antyder köparen att han vill att vi delar på kostnaderna för reparation. Om jag förstått köplagen rätt så har köparen inga juridiska möjligheter att kräva mig på detta. Det enda jag läst är att om säljaren försökt dölja felet så har köparen rätt att häva köpet. Detta är inte relevant i detta fall eftersom jag är väldigt förvånad över haveriet och undrar vad köparen haft för sig med båten. Har jag förstått det rätt eller har jag missat nåt? Undantag och annat? Bifogar lite siffror om det är av betydelse: Årsmodell på båt och motor: 1992 Båtens pris 285900:- Beräknad reparationskostnad: 35000:- Med vänlig hälsning, Fredrik Wilander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp till baka båten, ska inte ha med vissa och göra, eller stå på dig, upp till dig, tror inte han kan vinna men blir troligen tid och energi för dig.

Båten är ju från -92, varav pris, vill han ha garanti be han köpa en ny!

Lycka till

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa begagnat är alltid en chanstagning. Även om säljaren servat och skött om motorn väl så är det omöjligt att veta när något går sönder. Det är en risk som köparen tar när han köper begagnat, det är ju därför begagnat är billigare än nytt. Om köparen inte kan påvisa ett uppenbart dolt fel som säljaren visste om, finns det nog ingen juridisk möjlighet till kompensation. Köparen får nog bara sätta upp det på shit happens kontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående.  Han skulle köpa nytt eller hos någon båtsäljare med företag som måste ge garanti.

Att köpa begagnat är alltid en risk. Det är därför det är billigare att köpa av en privatperson.

Hur länge hade köparen tänkt att ha innestående garanti på båten hos dig? Det är ju rätt viktigt för er båda i så fall att veta detta? Står det något om garantier i köpteavtaetl? Nej. Då kan man inte komma och kräva något. 

En båt från -92 är en gammal båt. Vid köp av en sådan får man kalkylera in en ny motor inom en snar framtid. Segelbåt eller motorbåt spelar ingen roll.

Han som köpte båten borde veta detta. Tyvärr får du ge han den erfarenheten, med all rätt på din sida.

Sedan är det ju alltid intressant och veta hur motorn havererade? Det kan kasta ett ljus om problemet har varitt så uppenbart så att du som säljare skulle kunna veta om felet? Ett sånt är tex avsaknad av korrekt kylning? Det är en sak som oftast kommer smygande...eller dålig konservering av dig samt slarv med service.Ett lagerhaveri kan komma plötsligt. Finns inte en människa i världen som kan förutse ett sånt fel. Berätta lite om motorhaveriet, så kan du säket få mer input hur folk skulle hantera din situation.

Lycka till!
Mvh
Kristian

 






 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sålt och köpt båtar privat och mycket medveten om avsaknaden av garantier och av den anledningen skall priset ligga MINST 15-20 % under en handlares färdigprutatde pris, vi letar båt och av den anledningen besökt både handlare och privatpersoner och handlarna VÅGRAR eller ger ett väldigt lågt inbytespris på båtar över 10 år ålder och jag förstår varför med tanke på vad som hänt din köpare så jag tycker du skall stå på dig och hänvisa till att så här är det att köpa privat (Om du inte har bananskall i backslaget för att dölja oljud ;-)) O.B.S skämt,

Sen är det upp till säljaren att sätta ett relevant pris och köparens att bedöma skick och om priset är relevant.

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar såhär långt. Det verkar som att jag förstått saken rätt. Någon frågade efter vad felet är: ett ramlager har sannolikt skurit. Jag har har haft båten i elva säsonger och servat, bytt delar, filter och konserverat enligt konstens alla regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur smörjs ett ramlager?

Hur kollar man att ett ramlager är dåligt när man kör en motor?

Har köparen slarvat med att kolla oljenivån.

Min motor skar för mig vid ett tillfälle. Kollade oljan i Hals, Danmark och fyllde på lite. Gick för motor ur hamnen och seglade till Saeby. Fick en kraftig Ischiasatack. Fin seglingsdag, så jag gick ut ur hamnen, hissade segel och satte kurs på Svenska kusten. Edter en timme började det ösregna, Gick in till Österby på Läsö. Lyckades förtöja. 

Nästa morgon kunde jag nästan inte röra mig. Tog mig ut i salongen. Fick i mig lite mat, fick på mig en flytoveroll, startade motorn. Kröp fram på däcket och lossade förtöjningarna kröp tillbaka till sittbrunnen och lossade akterförtöjningarna, styrde ut ur hamnen, la på autopiloten och satte kurs på Vinga. Efter en stund kom jag på att om jag släppte revlinan till genuna skulle den fara ut och jag skulle nog klara att skota hem den för halvvind. Båten lutade visserligen, men det gjorde mellan 0,5 till 1 knop mer än bara gå för motor. På den sträckan gör det ju minst en halvtimme.

Vid Vinga västra motor sar motorn. Varför vet jag inte, har aldrig kollat. Skaffade en lika dan begangnad motor och satte i.

Jag är ganska övertygad om att motorn skar pga 4 timmars konstant lutning samtidigt som den gick på maxvarv. Dvs det var mitt handhavande som gjorde att motorn skar. Dessum hade jag sån otur att det akustiska larm som fanns för lågt oljetryck inte fungerade. Hade märkt det en tid, men tycket det bara var skönt att slippa tjutet när man skulle starta motorn. Hade haft dislar utan larm i 30 år utan något problem.

Hur har köparen handhaft motorn innan motorn skar?

Jag hade nog avfärdat kravet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist för nye ägaren, men han äger till 100% problemet, i både bildlig och bokstavlig mening. Inget snack om att han får betala. Enda undantaget skulle vara om han kan styrka att du kände till ett fel på motorn och inte berättade om det. Detta torde ju dock vara helt omöjligt att styrka - även om du blåljugit (vilket jag alltså INTE tror att du gjort!). Jag tycker det är charmigt att man vid beg båtaffärer, till skillnad från med bilar, kanske håller kontakten lite efter affären, köparen kan få lite tips om handhavande, säljaren får höra hur det går med före detta ögonstenen etc. Men några delade reparationskostnader ingår inte i det konceptet, om man frågar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, om man undanhåller kända fel så kan köpare komma tillbaka med krav. Dock måste det vara klart att säljaren kände till eller borde känt till felet. Typ att man sjunker på väg från affären och det är uppenbart att säljaren måste länspumpat båten precis innan :-)

Hade du på känn att något var på gång så följ ditt samvete, annars så är det bara att vänligt men bestämt beklaga och avvisa kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta jag lägger mig i, men kan det vara så enkelt som att nya ägaren glömde öppna kranen till kylvattnet?

Eller att intaget täpptes igen av skräp och de kollade inte skvallerstrålen eller motsv, tex vatten ur avgasröret.

Att bara ett lager skulle skära, tja, som Toaen då med konstant lutande för länge. de flesta motorer klarar inte mer än kanske max 10 graders lutning en längre tid.

De kan åsså ha vrålkört, varvat motorn på full gas utan att propellern var inkopplat. Då stryker många motorer med.

Hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 spänn att nya ägaren klantat till det. Typ kört med gasen i botten i timmar, för att han kom på när han satt på dass att en dieselmotor mår bäst av det. Eller att sjövattenpumpen började läcka men att ha körde på ändå. Eller att han helt enkelt inte kollade avgasvattnet på sin nya båt.

När vi sålde vår segelbåt var det en trevlig familj som köpte den. Men gubben verkade litet överdrivet självsäker. Hans fru verkade ha mycket mer koll. Den segelbåten gick som ett skollat troll för motor och självklart skulle det köras i 7 knop i trånga sund och nära bojar mm på övertagandeturen. Jag hade också dialog/support med dem efter efteråt, men efter en hel säsong och de fortsatte att ringa blev jag litet less.

Dessutom fick de överta min varvsplats på vintertid, som de struntade i att betala för, så jag fick påminnelse. Inte så bra, men det löste sig. Grundregeln är att hur tjenis de än verkar under affären, kan man ge sig den på att de klarar att strula till det på ett eller annat sätt. De bästa är de som tänker först och agerar sen, vilket tyvärr är en minoritet (bland män i alla fall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är som du beskriver, är du knappast skyldig att betala något.

Men om du tycker att köparen varit  korrekt, litat på dig och du känner att han kan beskriva trovärdigt att han inte misshandlat motorn, då skulle jag nog ha varit med att betala en del som goodwill. Då resonerar jag på så sätt, att hade jag haft kvar båten dessa veckor och använt motorn på ett normalt sätt, hade den gått sönder för mig och då hade jag fått betala hela reparationen själv.

Det är ditt  val och ingen dömer dig vilket val du gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ditt samvete är rent dvs att du inte känt till något om motorproblem vid försäljningen kan du med gott samvete neka honom ersättning. Vilken värld lever den här köparen i? det vet väl varenda normalbegåvade människa att inga garantier finns vid privatköp. Jag hoppas att jag trivs länge med min båt så att jag slipper sälja, sälde min förra båt -29 år gammal där jag skriftligen i köpekontraktet noterade de fel som jag visste, köparen prutade hårt och vi lyckades att enas om ett pris.Flera gånger efter köpet hör han av sig efter att ha letat fel och vill ha ersättning. Till slut fick jag skälla ut honom och tala om hur en affär mellan privatpersoner går till, han hotade med advokat och om han nu kontaktade någon så var det en klok advokat, jag hörde inte av köparen mer.

Stå på dig och lycka till! Köparen är bara girig och oansvarig-han vill att någon annan skall ta konsekvenserna av sina handlingar.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blanda in samveten och goodwill och annat. Otur har inträffat. Enligt gällande lagar har säljaren inget ansvar att överta otur som köparen haft. Ni som åberopar dylikt kan gärna höra av er till mig och be att få överta lite otur från mig.

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! Det är inte bara du som vill bli av med otur, en hel del säljare gör sitt bästa att pracka på den på mig eller dig.

Enligt gällande lagar är säljaren ålagd att inte undanhålla information som kan vara relevant för köparen. Det visste killen som försökte sälja en bil till mig, i en bisats sade han att det fanns ett mindre oljeläckage, som man kunde vänta med att fixa till nästa byte av kamkedja. Enda anledningen till att han nämnde det var att han visste att det fanns dokumenterat i ett serviceprotokoll.

När jag kontaktade verkstade sade de att det var inte bara ett utan två läckage och att det innebar ett motorlyft för >60.000kr och då kunde man lika gärna passa på att byta kamkedjan... Och det hade de meddelat ägaren...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just sådana här trådar som gör att jag drar mig en smula från att sälja något begagnat på Blocket....

Man vet på något vis med sig att något som 10, 20, 30 år gammalt sällan är tip-top, men det fungerar, i alla fall för stunden, men kan braka när som helst. Inte tusan har man lust att överta köparens problem. En anledning till att man säljer är ju kanske att man vill slippa problemen.

Att äga en gammal båt, innebär faktiskt att man får ta de problem som löpande dyker upp. Alltid är det något som går sönder, behöver servas och underhållas osv. Vissa köpare tycks inte förstå det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljer man en båt, eller vad som helst, som det inte finns några fel på som man vet om, så är det köparens problem om något händer oavsett om det beror på handhavande fel av köparen eller slitage. De köpare som inte fattar det får väl lära sig det the hard way. Jag skulle naturligtvis hjälpa köparen med råd, men aldrig ge någon kompensation. Begagnat är begagnat.



Senast ändrad av Riro | 09 juli 2012 | 09:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med tidigare inlägg. Om man handlar något så pass gammalt privat så får man ju ta risken att det kan gå sönder. Vill man ha garantier får man handla på firma eller nytt.Å då betala ett högre pris Detta har ju köparen varit väl medveten om när han själv väljer att handla privat ! Fan vad krångligt det är att använda maringuiden på Iphone ! Jag borde få ersättning ; ) Senast ändrad av denne | 09 juli 2012 | 09:40

 

Senast ändrad av denne | 09 juli 2012 | 09:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade en liknande situation som köpare för en tid sedan. I mitt fall hade säljaren undanhållit ett fel som han bevisligen kände till men hänvisade till kontraktets  i befintligt skick  Felet skulle kunna åtgärdats med 5% av de pengar som nu gick till jurister och expertutlåtande,  

Började med att vidtala säljaren brevledes, därefter kontaktade jag en jurist som delgav de faktiska förhållandena, sedan stämde jag säljaren, men det var först när domstolen tog tag i saken som säljaren i stort erkände att han kände till felet men inte att det var så allvarligt att det påverkade priset. Domstolen hade en annan åsikt.

Min uppfattning är du haft båten så länge så borde du känna till dess brister och har du inte undanhållit dem för säljaren så behöver ni inte oroa dig.

 



Senast ändrad av Vilse | 09 juli 2012 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ avtalet, allt annat riskerar bara att konstra till det.

Om du går med på att betala en del av reparationskostnaden kan det tolkas som att du erkänner att du kände till felet och så slutar det med att du får betala hela reparationen.

Om du går med på att betala en del av den här reparationen så kanske köparen tycker det är en bra idé att ta kontakt för att dela på en ny rigg om några månader.

Om en månad eller två kanske du kommer på att det skulle vara trevligt att låna tillbaks din gamla båt för en liten tur på en vecka. Långsökt, men varför inte...

Som sagt, säkrast och bäst är att följa avtalet så att det inte blir några tveksamheter om vad som gäller.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses, du menar att du säljer saker som har kända (allvarliga) problem och sedan mörkar för köparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menar bara att om man säljer något som är 20-30 år gammalt så finns det slitage på i stort sätt allt. Det kan visserligen hålla i många år för det, men kan också gå sönder imorgon. Varje säsong är det i princip någon del som kan behöva bytas ut. Det känns inte rimligt att den nya ägaren kan ställa dessa anspråk på säljaren. Det är en gammal vara man köpt och den är dessutom köpt i befintligt skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner till lagen, så simma lugn.  Betala inte en krona. (att betala är som en erkännande att du visste om felet. om det blir något annat fel garanterad kommer han att försöka igen) Köparen fick möjligheten att prova, du kände inte till  någon fel med motor. du ska inte betala någonting.  

Att det står i befintlig skick håller inte i domstolen. Om det är någon fel med båten och det bevisas att du kände till den då måste du stå för reparationen även om det står i befintlig skick i köpkontrakten. I det här falet du visste inte om felet, han kan inte bevisat annat. 

Man ska alltid skriva i kontrakten all som man känner till och som har påpekas till köparen, annu mer man skriver bättre skydd för dig som säljare.  

Det är väldigt sörglig för köparen att motorn gick sönder men så är det ibland, vill man ha garantier köper man ny eller begagnad för en företag. 

Förklara till honom lugn och samsat att tyvärr du visste inte om felet och att du  inte kommer att stå för någon reparation,  lugn med bestämt.  

 

 

 

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte försäljningspriset någon betydelse ?? Säljer man en båt med motorn för 5000:- så säljer man ju ett vrak, säljer man motsvarande ekipage för 50 000:- så är förväntningarna högre !

Men visst, det finns folk som köpter för 5000:- och sedan kräver att säljaren bekostar en ny motor för 25000:- !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man så dum så man köper ett vrak för 50 000:- så får man nog skylla sig själv.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade är att det är upp till säljaren att sätta priset och upp till köparen att bedömma om han tycker båten är värd det. Om det sedan finns dolda fel som säljaren vet om och undanhållit kvittar det om båten kostat 5000:- eller 50 000:-. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...