Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johnson1978

2-takt utombordare, solenoid klickar inte

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en mindre motorbåt med en gammal Johnson 55hp från1978. Nyligen inköpt tändningslås, nytt batteri och ny solenoid. Efter sjösättning fungerade den mycket bra, startade på första försöket osv. Efter fin körning på ca 22 NM började motorn gå trögre och trögre tills den slutligen tvärdog.

Därefter fungerade inte tändningen. Inget händer när man vrider om tändningen. Choken klickar dock. Solenoiden är helt tyst och klickar inte. Med hjälp av två skruvmejslar kan man överbrygga solenoiden och startmotorn går igång och motor startar (men klarar inte gå vidare när växel läggs i).

Brukar solenoiden gå sönder efter 1 säsong? Har försökt felsöka elen. Den stora polen?(vit sladd) på solenoiden levererar 12.75V från batteriet. mellan liten jord och liten gul på solenoidens sida slår 12.75V när tändningen vrids. Säkringen till denna sladd är också bytt utan resultat.

Har renslipat Jord-kontakter till motorblocket men det hjälpte inte heller.

Tycker att det är konstigt att detta fel uppstod som det gjorde också. Kändes mer som ett bränslefilter-problem från början.

Någon som har några ideer vad felet kan vara? Uppskattar alla förslag på felsökningar.

Trist att sitta och mecka i hamn när det är högsommar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om du haft extrem otur. Jag tror inte att problemet med solenoiden och motorgången är relaterade till varandra.

För att undvika missfrstånd, så skilj på startmotor och tändning. Tändningen funkar ju. Annars skulle motorn inte starta.

Varför byttes startrelät och tändningslås?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra sommaren strulade båten också helt plötsligt, plötsligt hände det inte något när man vred om nyckeln. Så då bytte jag solenoid. Felet kvarstod och då böt jag tändningslåset, sedan hittade jag ett kabelbrott vid tändningslåset. När jag reparerade detta fungerade allting utan anmärkning....tills nu.

Därför är dessa grejer helt nya.

Edit.

Spänningen från batteriet till pluspolen på solenoiden är 12.7V men på den lilla gula som kommer från tädningslåset(?) är det bara 6V.



Senast ändrad av Johnson1978 | 08 juli 2012 | 13:15



Senast ändrad av Johnson1978 | 08 juli 2012 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har du ju hittat felet/symptomet som gör att startmotorn inte går men knappast problemet att motorn inte går som den skall.  Notera att motorn inte behöver 12 V för tändningen, den är helt i princip helt separerad från 12 V. I extrema fall kan det tänkas finnas interferens mellan systemen, men det torde vara mycket ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6V på solenoidens gula är det när du försöker starta och 12 V i vila ? Om så är prova med kabel förbinda gul med jord. (startmotorgodset) och se om solenoiden och startmotorn funkar, Gör den det så är det spänningsfall mellan solenoid och tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från pluspolen på solenoiden(inmatningen från batteriet) och Jord(motorblocket) uppmäts 12V. Se bild till vänster.

Från den gula och jord uppmäts 4,64V, se bild till höger.

Hoppas det förtydligar mitt tidigare inlägg.

Säger detta något till någon? 

Spänningen på solenoidens gula borde väl vara 12V för att solenoiden ska aktiveras?



Senast ändrad av Johnson1978 | 11 juli 2012 | 16:49

post-10022684-1394237160,5328_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solenoiden är ett kraftigt relä.  Som du skrivit får du 12,7V då du försöker starta på gul tråd.

Med 4,64 V är helt ologiskt. Är den svarta tunna kabeln från solenoiden jordad ordentligt?

Kan du ta loss styrkablarna och ohma bara solenoiden och se om  spolen är hel? Är den det så kanske mekaniken i relädelen kärvar.

Solenoiden borde du kunna testa separat med 12V på styrspolen och ohma kontakterna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...