Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
flarsson

Tanka bensin med tanke på statisk elektricitet

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har en dieselmotor i min segelbåt. Har nu köpt en utombordare till jollen som går på bensin och vill veta vad som gäller angående tankning i och från plastdunkar. Jag tänker alltså på statisk elektricitet och gnistbildning etc.

Är det OK att hälla bensin från plastdunk till plastdunk?

Plastdunk till utombordare? (inbyggd tank)

Bensinmack rakt ner i utombordartanken?

Vart kan man läsa mer om detta?

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här: För att eliminera gnistbildning ser man till att jorda de olika komponenterna som ingår i tankningsförfarandet. Nu går det inte att jorda plast vilket innebär att det inte är så mycket du kan göra. Det tankas med plastdunkar massor av gånger varje dag (tänk på alla gräsklippare t ex.) och det brinner ju inte upp folk titt som tätt för det.

Du kan lugnt tanka med dina dunkar eller direkt från bensinmacken i utombordartanken. Undvik rökning samtidigt bara.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Flintstone, men skall man tanka större mängder finns det skäl att vara lite försiktig. Själv använder jag då alltid Jeepdunkar i plåt som jag jordar i båtens elsystem med en startkabel, även om riskerna är mycket små även i detta fall.
Jag hade för många år sedan anledning att utreda vilka olyckor som skett med sprängmedel, där orsaken har kunnat härledas till statisk elektricitet. Detta gav mig viss respekt för att orsaksambanden inte alltid är så enkla.
Jag tar därför det säkra före det osäkra och jordar, men då handlar det om betydligt större mängder än några liter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall tänka på att alldrig tanka en lös dunk medans den står i båten eftersom den ökande vätske nivån i tanken man fyller trycker ut ångorna, och ångorna tenederar att söka sig nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket eller lite det än blåser så skulle jag undvika att tanka nere i båten. En liten skvätt vid sidan om och man har bensindoft i hela båten under lång tid. Även om jag tycker bensin luktar ganska gott så blir det lätt för mycket av det goda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra visdomar från Fred i denna tråd.yes

Går mindre bra att jorda plastdunkar. Aldrig tänkt tanken. Givetvis är tanken med anslutningar jordade i båten men resten?

Har medfört att jag omvärderat mitt sätt att tanka båten. 20 liters bensindunkar i plast är nu ersatta med jeepdunkar av plåt med möjlighet att jorda.

Även skaffat en jeepdunkspump för enklare tankning då jeepdunkar normalt saknar bra tankanslutning.

Inget hänt hittills med plastdunkarna men dumt att chansa

Inte riktigt samma med att tanka gräsklipparen. Den står normalt så man kan flytta på sig men inte kul med brand i båten.

Tack Fredsmiley Kanske förhindrat något tråkigt



Senast ändrad av crabfish | 07 juli 2012 | 18:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...