Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mauritx

Att tänka på vid första segling, tips och råd för nybörjare.

Rekommendera Poster

Nu har jag jobbat med segelbåten i två månader, den är näst intill klart, imorgon är det tänkt att jag ska prova på första gången att segla.

Jag har alldrig seglat och det var tänkt att jag skulle gå på en kurs men det fanns inget kurs i närheten och jag hade inte direkt tid med allt fixande som det blev på båten.  De som jag känner som kan segla har inte tid att lära mig, Jag är inte en som brukar fråga om hjälp heller utan jag får klara mig själv. 

Tills nu har jag masta på båten, fixa utombordare, bytt vanskruvar, bygg om toggles fast jag hade alldrig gjort det.  

Jag har läst seglings ABC och en till bok om navigation men som sagt bara teori och inget praktik.  

Skulle bara bra om ni ger mig några enkla råd typ a.- b.- c.- d.- som jag kan följa enkelt. tänkte börja med bara försegel eller storsegel och inte med båda tillsammans.   

 

Hur brukar ni göra när ni ska segla och kör båten precis ut från hamnen? 

Är det någon annan som har varit i samma situation som mig och lärt sig helt själv?  Båten är en Hurley 18 och jag har hör av den är en bra nybörjarbåt. 

Tack på förhand.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade med mig en kille som kunde segla första gången. Sen har jag i stort sett seglat själv - i snart 50 år. wink

Ta det lungt. Allt behöver inte va perfekt. 

Har du kryssfock så kör med kryssfocken och storseglet.

Var i Sveriges avlånga land befinner du dig?

post-945-1394237156,7452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska köra med stor och försegel som du säger.  Det som jag är mest oroligt för är att gå på grund.  

Det är så att min svärfar har seglat hela livet och har tävlat med starbåt men han är sjukligt och nästan 80 år, ska se om han orkar följa med, min fru har seglat optimistjolle och känner väldigt bra sjön barken. kanske räcker.  

Jag bor i Ludvika men båten har jag på hamnen i Smedjebacken, Barken heter sjön och genom strömholmskanalen kommer man fram till mälaren och stockholm.  Barken är inte  en lättseglat sjön har min svärfar sagt, det finns många öar och vinden kommer ibland från alla hål.

imorgon fixa jag detta med bomen (rätta till den) och sedan provar jag att segla. Det blir spännande. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det jag sa var att om du har en genua - stort försegel på 11 m2 och en kryssfock på 7,4 m2 så är det bättre att välja det mindre förseglet till att börj med. http://www.sailguide.com/fakta_classic.php

Fast du kan ju börja att prova med enbart storen. Det kan ibland va lite svårt att få båten att gå över stag med enbart storseglet.

Det finns ju sjökort över Strömsholms kanal. Dessvärre har jag bara ett översiktskort i mina digitala sjökort, men det finns ju också specialer.

saxat från http://www.stromsholmskanal.se/nyhetsbrev/bilaga_gd_06.pdf (från 2006)

Båtsportkortet för Strömsholms kanal innehåller
dels en kartdel, dels en kanalbeskrivning och har
beteckningen 1132. Kortet som kan beställas från
Kanalbolaget kostar 200 kronor. Portoavgift tillkommer.

tel 0 2 2 0 - 1 0 0   1 1 Ligger tydligen i Hallstahamman. Körde förresten förbi där igår.

Du har ju ca 6 distansminuter ner till bron vid Söderbräke. Lär du dig att hantera den fällbara masten på ett praktiskt sätt kan du ju ha obegränsade seglingsvatten. wink Öarna ligger  i den norra ändan av sjön inom ett par distansminuter.

Tror inte man skall överdramatisera det där med grundstötning. Det händer alla förr eller senare. Båten är väl långkölad eller har en lång fenköl!? Det är naturligtvis inte bra att smälla på grund gång efter gång i maxfart.

En kul liten seglarskola på nätet. http://www.landkrabban.se/ Mycket humoristiskt skrivet men mycket substans och precis som det är.

Lycka till med seglandet

Men en liten varning är vid handen - du kan bli biten för livet.

Har du tur tycker du att det är pest, säljer båten, slipper en massa båtjobbande i framtiden med därtill hörande kostnader - fast i så fall går du ju miste om en hel del.

Det finns ju många som bara följer strömmen. wink http://www.youtube.com/watch?v=Rgra6ylv2Ek

 

post-945-1394237156,8745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha man ska ha husvagn....  Jag har en husbil men har prova också på att semestrat i husvagn.

Jag har läst hela landkrabban, den är skriven för små barn men passar också bra för en som inte kan seglat.

Jag kommer att tycka om att seglat. Jag tycker redan att vara i båten och i hamnen, det är fridfult och skön. 

Jag frågade idag min svärfar om han ville följa med och lära mig, han så ok.  en annan vän idag  har erbjudit sig med.  Båda är uppväxta i segelbåtar, min svärfar har tävlat med starbåt och min vän hade för några år sedan en Granada 31 och seglat till Åbo och Danmark,   så nu har jag fått 2 gratis lärare.  kul.-

 

Jag har nu fixat en nyckel till bomen och det fungerade bra. Mekanismen fungerar perfekt.  Nu sitter seglen rätt.  Idag regnar det men vi för vi se imorgon eller på måndag.

 

Berättar hur det går.



Senast ändrad av Mauritx | 07 juli 2012 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är ockdå nybörjare och har seglat en Alacrity 19 de senaste 2 säsongerna. Jag minns fortfarande tydligt mina första seglingar med de känslor och de ideér som de gav mig. Jag seglar mestadels själv och lärde mig ganska snabbt eller trättare sagt otroligt snabbt att det det viktigaste av allt var att dra ned fallen till sittbrunnen så jag slapp gå upp på däck och hissa och hala storsegel och genua/fock. En tidig erfarenhet var också att gå rätt mot vinden när man hissar/sätter segel. De allra första försöken gjorde jag endast med storseglet eftersom det var enklare att hålla koll och reda på endast ett segel. Ytterligare en tidig erfarenhet var att skaffa någon form av roderlås eller självstyrning.

Det allra viktigaste är nog trots allt att ta det lugnt och inte stressa upp sig.

Nu verkar det som om du får alldeles utmärkt support så du får nog inga problem med att lära dig de grundläggande sakerna.

Lycka till!>

önskar Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackenlåten om de sterotypa husvangsfolket var ju bara ett försök att va rolig. Så sterotypt tror jag aldrig segling kan bli.

Sen tror jag inte att Landkrabbans seglarskola är skrivet för barn, utan för folk som inte har tillägnat sig  seglares fikonspråk.

Ser bara på de inlägg som du har gjort hur du uttrycker dig. Hade du visst vad saker och ting heter så hade det varit mycket lättar att förstå vad du menar. Därför är det bra med bilder. Då kan ofta vi som kan det här med båtar och segling förstå vad det handlar om även om texten  missvisande.

Det verkar som om du redan är förlorad in i båtvärlden.

Ett tipps - gå aldrig ner till båten och lägg dig i kojen. Det är så fruktansvärt skönt. Ligga och höra hur det skvalpar lite mot skrovet som gunngar lite rogivande.

Ringde en arbetskompis, som fastnat i motorbåtsträsket, Han brukar va snabb att svara på tjänstetelefonen även utom arbetstid. Det tog ovanligt lång tid innan han sömndrucken svarade. Han hade gått ner i båten för att fixa nåt, lagt sig på kojen och somnat.

Det finns många andra faror med sjölivet. wink Men du märker nog efter hand. Då tänker jag inte på grundstötningar och dyligt. Det finns sånt som är mycket värre.blush

Bra att du får nån som visar dig de första grunderna - sen får man lära sig av misstagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får (som sagt) lära sig av misstagen. Jag var i samma situation för 27 år sen då min kompis och jag köpte en h-båt. Vi läste allt vi kom över om seglingens hemligheter,men vi lärde oss allra mest genom att vara ute med båten och prova oss fram. Till slut , en dag , kommer känslan; Jag kan det här! . Då öppnar sig en ny värld och man är fast, på gott och ont.

Dock, kan är relativt....man blir aldrig fullärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var jag ute med min fru och det gick fint.  Det gick inte alls snabb bara runt 3 kp men så himla kul.

Jag hade bara storen, försegel hade jag inte med.   Tror det skulle ha gått lite lättare att köra med försegel men den hade jag i en påse och hade inte tid att hålla på med att krångla med den.

 

På sluten hade jag problem med utombordare, den dö flera gånger precis när jag skulle lägga till i hamnen, Den går så dålig på tomgång. 

 

Tack för er stöd och hjälp, det uppskatas verkligen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du kom igång med seglingen. Hoppas frun gillar det också. Har seglat själv de senaste 20 åren. 10 år innan dess seglade vi nästan inte alls - och det berodde inte på att jag inte ville .

Att det gick i tre knop är väl inte så dåligt med den båten och bara storseglet. Teoretisk maxhastighet för en båt med en vattenlinje på 4,42 meter är 5,25 knop.

Det där med motorer, det är ju som det är. Jag har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat än jag gått hem för motor för att jag brutit masten. Att jag gått för motor hem för att jag brutit masten har bara hänt en gång. Första gången jag bröt masten fick jag paddla. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också nybörjare köpte min båt Sensommaren 2010 så det är inte länge men jag var lite galnare och köpte en 29 fors shipman 28 och har aldrig seglat själv bara varit med som gast ett par ggr.

Mina råd jag kan ge av det jag har lärt mig är att ta det lungt och invänta bra väder och rätt vindstyrka. seglar själv i mälaren vid märsta/sigtuna så vet att det inte är lätt med vind som verkar blåsa åt alla håll samtidigt men det är väldigt lärorikt.

 

Kompisen som lurade in mig sa något väldigt smart Det är inte svårt att segla men OTROLIGT svårt att segla bra så jag tror det bara är att komma ut och ha med så mycket gammla rävar som möjligt som man kan lära sig av.

/per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...