Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ntica

preventergaj, bombroms

Rekommendera Poster

Hej igen vänner. Kollar upp lämplig preventer el. bombroms...Tänkte att sätta typ tamp fr. bomnock till block föröver & tillbaka till Sittbrunn. Men känns smidigare & lämpliagre (I tanken) att sätta ngn. fjäderbelastad preventer.

Lämpliga sådana köper man var?  Andra förslag? installationstips, bilder?

Vore än engång tacksam för er kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Googla med

bombroms site:maringuiden.se

så hittar du de trådar du söker.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en spinnaker med bom och gajar av en äldre man som jag hjälpte med hans båt. Ville egentligen inget ha, men han var så enträgen. Spinnakern använde jag aldrig, men bommen hade jag till spribom på min havsfidra och gajarna till preventgajar.

Hade dem pertmanent riggade. Karbinhaken brukade jag sätta fast i en ögla på puchpit. Sen gick gajen fram till aktre röret på pullpiten och tillbaka akterut igen, där tampen var uppskjuten och fäst på puchpit.

Bilden är tagen 4 år efter jag sålt båten. Man hade bytat motor och båten låg origgad vid en motorverkstad. Men det är den bilden man ser preventgajarna tydligast på. även om de är upphängda lite akter om tvärs. Jag brukade ha dem hämgandes. lite mer uppsträckta efter skrovsidan. Dvs strax under avbärarlisten

Genom åren har jag använt preventgajar i allt mindre omfattning. Seglar i princip aldrig plattläns. Kan faktiskt inte komma ihåg när jag fick en slänggipp sist.



Senast ändrad av toaen | 06 juli 2012 | 23:18

post-945-1394237156,6936_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...