Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
conny76

Gör ditt egna vatten inträngnings larm

Rekommendera Poster

Vill här tippsa er om en enkel installation för att göra ett bra larm för vatten inträngning. Man vet aldrig när en slang går sönder när man kör eller det börjar läcka in då man ligger och sover, då kan det vara bra och ha detta larm. Du bygger det enkelt för endast 159,70Kr kabel naturligtvis. Jag har lagt upp en pdf på min hemsida där jag beskriver med bilder hur man bygger ett nivå larm. http://www.c-moller.se/dokument/bygga_ett_eget_nivå_larm.pdf Detta har jag själv byggt till min båt och vill dela denna med er. Vill tillägga att det bästa är att löda ihop kablarna samt lägga sillicon fett över skarven och en krymp slang över det. Så kommer aldrig den att ärja. MVH Conny Senast ändrad av conny76 | 08 juli 2012 | 18:45

Senast ändrad av conny76 | 08 juli 2012 | 18:49



Senast ändrad av conny76 | 08 juli 2012 | 23:47

post-7658-1394237156,4326_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför lägger du upp de tre huvudkomponenterna i tre olika trådar och tillika i tre olika kategorier? Internettroll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har tagit till mig tipset om larmet och det blir nog en installation av detta till vinterns göromål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mig inte för att alla trådar skulle hamna överst. Jag gjorde detta enbart för att jag vill tippsa alla om detta eftersom jag själv tycker det är kanon, enbart därför. Jag ville att alla i de olika kategorierna motorbåt, segelbåt och elsnack skulle få denna tråd och därför postade jag i dessa tre. men har nu tagit bort en av de tre som ingen hade postat i. / MVH Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord,

Ett troll skulle aldrig komma med kreativa tips.

Jag tror att anledningen till att många skapar flera trådar om samma sak är forumkategoriernas utforming. Det är inte alla som använder Visa senaste inlägg-funktionen och de inser inte att för oss som gör det så blir det tre identiska inlägg i listan. Dessutom finns inget i forumreglerna som säger att man inte får dubbelposta. Det står Posta inte INTE samma inlägg gång på gång vilket ju inte är samma sak som att starta flera identiska trådar.

EDIT:

Conny hann förklara sig innan jag hann posta detta.



Senast ändrad av Flintstone | 06 juli 2012 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Conny,

Får jag komma med ett förslag? Det skulle i så fall vara att du ritar upp ett litet elschema för detta system på din pdf. Annars kommer du garanterat få frågor om hur det ska kopplas även om du beskrivit det i texten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm borde gå att koppla till en ardroino med gsm modul.... Då kan man få ett sms... ;-) men det är kanske lite överkurs ;-) Men jag har inte tänkt på det innan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall göra detta så fort jag hinner. Innan jag la upp detta så letade jag efter ett bra program att rita detta i men hittade inget gratis så jag får nog rita för hand och konvertera till pdf.  Jag postar det direkt jag är klar.

Som sagt jag är jätte ledsen att jag gjorde 3 inlägg ifrån början men jag han radera ett av inläggen. Det jag vill och ha sagt är att detta är en kanon grej som jag tror båt firmor kommer sälja som en enhet för 100% dyrare men vi kan göra det själv, det är därför jag vill tippsa mina båt vänner här på maringuiden. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fyller jag i med det jag skrev i den andra tråden som nu är låst av TS:

Bra tips! yes 

Jag har tänkt lite på just problemet med ifall man ligger och blåser i 30 knop under en längre tid och får en läcka i något av sjövattenintagen. Det tar antagligen ganska lång tid innan man känner något i båtens beteende, speciellt om man kör rakt fram på stilla vatten, och när vattnet når komponenter som påverkar motorns gång så har det gått väldigt långt.

Jag har givetvis automatisk länspump men den kan man ju inte lita 100 % på.

Jag ska ordna tempvakt och oljetrycksvakt (båda switchar) kopplat till en summer (redan inköpt) så ytterligare en vakt är ju inget problem att koppla in. Sen blir det en liten rad med LED-varningslampor som talar om vilket larm som triggats!

Mvh Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns! Jag har en modul från Topkodas http://www.topkodas.lt/

Den har 7 ingångar för givare, dessutom övervakas spänning och temperatur. Den har även 4 utgångar som kan styra värmare, kyl, siren etc. Styrs med SMS. Kablarna är inte på plats i båten ännu men den är väl provad på skrivbordet(!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lagt till en elritning. Ja den är väl inte den snyggaste men jag gjorde den snabbt i word.

 

post-7658-1394237157,0223_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den räcker gott tror jag! Dessutom tror jag att den är enklare att följa för dem som inte är så vana vid elscheman och deras kryptiska symboler.

En sak undrar jag, hur känslig är nivågivaren för rörelser? Jag tänker om man kör båten snabbt i höga vågor och det hoppar och far, får man ett taktfast komp från summern då eller finns det en tröghet i givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej den är inte känslig, Den skall monteras på en ex: bit plåt som är vinklad och borra ett 8mm hål i trä igenom givaren och dra fast. Flottören hänger då ner och visst kan det studsa så den skulle larma men inget jag råkat ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon! Det blir en sån nästa gång jag är i närheten av Kjelle! yes Återigen, tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, alltid kul med innovativt enkla lösningar som inte kostar skjortan! :-)

Hur funkar en sån där nivågivare egentligen, är det en magnet i flottören som drar en kontakt inuti pelaren den löper på?
Tål den de 10A som du avsäkrat med, kan jag månne litet gnälligt undra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivåströmbrytare med flottör för kontroll av vätskenivå. Max 100V / 1A. Monteras vertikalt.
Art nr: 36037

Vad summern drar står inte angivet i Kell&co´ s katalog (dåligt) men det kan nog inte va så mycket. Är det mer än 1 A får man sätta emellan ett relä av något slag.

Säkringen är ju inte för att skydda produkten utan att skydda ledningen.

En inovation som hamnar så långt ner på min prioriteringslista att den hamnar under underkant på papperet. wink

Däremot kanske den skulle kunna va bra för de som har problem med nivåvakterna, men då krävs ju ett relä som klarar länspumpens ström.



Senast ändrad av toaen | 07 juli 2012 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ett relä av något slag tycks nödvändigt för att säkert undvika rykande överbelastning.

Med ett sådant så skulle man väl också samtidigt kunna få bukt med varje form av skvalp-problem, alltså risken att pumpen ideligen slår av&på pga båtens gung eller sjöstudsande?

Finns många sorts reläer, men enkel tidsfördröjning kan kanske duga? (Alltså typ minst tio sekunders oavbruten översvämning-signal ifrån nivågivaren för att ens aktivera pumpen.)
Några prisvärda förslag i den riktningen?

Kul med online-konstruktion, var och en kan efterhand försöka bidra med nån pusselbit. :-)

Sen edit; tagit bort en sen kommentar eftersom Flintstone nedan hunnit svara.

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 07 juli 2012 | 16:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summern drar nog inte speciellt mycket med tanke på hur tunna kablar den har. Det är säkert ett piezoelement eller något liknande och tanken är ju inte att den ska tjuta under långa perioder.

För mig kan man inte ha för mycket vakter och varningssytem i en båt. Det är så lätt att något händer och det kan bli ytterligt farligt när det gör det. Blir det inte farligt så blir det i alla fall väldigt besvärligt och kan då enkla system varna i god tid så får man en chans att minimera skador och besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på det du skriver i det sista stycket - det är inte jag. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det finns bra färdiga pumpar som inte har det problemet med nivåvaker som krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Flintstone, sensorer/ larmsystem drar litet ström och kan nog göra stor nytta.
(Varför hade t.ex. inte Estonia bildäcket fullt av nivålarm, eller fanns det? Kan jag fundera.)
Även i att en summer drar såpass litet ström att nivågivarns 1A lätt klarar detta.

Antagligen har - som Tommy påpekade - alla länspumpar inbyggda tidsfördröjningar som omöjliggör alltför frekvent till&frånslag som jag funderade på i mitt förra inlägg!? Behövs väl därmed bara ett relä av enklaste slag, och dit kan förmodligen också summern kopplas.

Ps. Har en strömbrytare ombord för att kunna tysta ett larm som fått den litet lustiga beteckningen summer on. Borde väl hellre hetat antingen summer på eller buzzer on.
Haha, vi brukar ibland skoja om denna fantastiska knapp som tycks kunna slå på själva sommaren, skulle väl varit förbaskat bra att ha en sån. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte att man inte kan har för många varningssytem, hundra grejer som blinkar och tutar är väl kanske en aning överdrivet, men att saker och ting KAN hända är jag helt övertygad om.

 Väldigt många båtägare har bara en länspump (och kanske inte ens nivåbrytare) och det räcker med lite oxid i någon kontakt så är man helt utan skydd från vatteninträngning. Om då båtens lägsta punkt är dold under motorluckor och annat så kan det vara för sent att rädda båten om man inte blir varnad i tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Har en strömbrytare ombord för att kunna tysta ett larm som fått den litet lustiga beteckningen summer on. Borde väl hellre hetat antingen summer på eller buzzer on. Haha, vi brukar ibland skoja om denna fantastiska knapp som tycks kunna slå på själva sommaren, skulle väl varit förbaskat bra att ha en sån.  

Åh vad underbart!! laugh Den formuleringen måste jag ha i min båt...får jag sno idén från dig Thomas?

En fråga när det gäller den, har du någon tydlig indikation på när denna knapp är aktiverad (alltså när den är i Summer off) så att du inte glömmer att slå tillbaka den när du åtgärdat det som larmat? Jag har själv klurat lite på att ha möjligheten att slå av tjutet när man väl uppmärksammat larmet men då får man ju komma ihåg att nollställa det igen sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse, som alltid har så grymma lösningar! laugh yes

Nu önskar jag bara att jag varit lite mer uppmärksam på ellära-lektionerna i gymnasiet så jag kunde tyda symbolerna...blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett jättebra förslag. Enkelt och enkelhet överträffar det mesta. Är det enkelt är chansen större att det fungerar när det behövs och är enkelt att kontrollera att det kommer fungera vid behov.

Att bygga komplicerade system tillhör noviser men för enkelhet krävs mästare.

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag aldrig påstått att alla dränkbara länspumpar har någon form av tidsreglering på till och frånslag. De flesta med nivåvakt har nog en tveksam funktion på längre sikt.

Jag vet bara en automatisk länspump som fungerar bra. Den har ingen nivåvakt, utan startat var tredje minut. Finns det vatten så pumpar den tills vattnet är slut. När den känner att vattnet är slut stannar den. Finns det inget vatten när den startar så känner den att det inte finns nåt vatten och stopar på sekunden.

Har haft sådana i mina fem senaste båtar, varav en är en öppen bohusjulle. En sommar när jag hade en plats där det inte fanns tillgång till el, höll den båten läns en hel sommar på ett på våren fulladdat batteri 70 Ah batteri. När jag till slut tog hem det för att ladda efter ett antal månader, minst 3, var batteriet bara urladdat till hälften.

Innan en lokal marinhandlare/båtbyggare rekomenderade pumpen nån gång under 1990-talet pga att det var den enda pumpen han aldrig hade fått reklamationer på, hade jag haft en del problem med krånglande nivåvakter och brända pumpar.



Senast ändrad av toaen | 07 juli 2012 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Det var en smart pump, vad heter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dioderna är inte kritiska.

Led (lysdioder) skall ha seriemotstånd om de inte är inbyggda.

Haver i andra båtar tagit en kvicksilverbrytare (från äldre kylskåp från 40/50 talet) och monterat dom på en flottörarmm, flottören haver varit stor kork, filmburk 135 eller dyligt.

Kvicksilerbrytaren har en inbyggd tröghet varför sjögång och skvalp inte påverkar den förrän det verkligen behövs. Flottörarmen är en böjd rostfri cykeleker som är lagrad med god rörelsefrihet så att inte oljebemängt slagvatten bromsar eller låser rörelsfriheten.

Mitt motto: Ju simplare dessto bättre.

 

Kiss = Keep it simpelt Sam

Varför krångla till det, om det kan göras simpelt.

 

 

post-571-1394237157,6072_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då har jag koll på de små trianglarna med streck under: diod samt LED (med blixt igenom). De två som ser ut som lampskärmar, är det strömbrytare?

(Hoppas att inte Conny tar illa upp att tråden spårar iväg från ursprungsinlägget.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...