Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
pocodinero

Problem med Albin o 21... vi har testat allt!

Rekommendera Poster

Hejsan.

Vi köpte ifjol en träsnipa med en Albin O-21. Den gick helt ok ifjol, var några småfel som vi åtgärdade på motorn (skit i förgasare, brytarspetsar.)

När vi sjösatte den iår gick den bra, vi var ute på 2 st 4-5 timmars turer utan problem, sista turen vi var på så började problemen från ingenstans. den började få förgasar puffar och dog direkt den fick motstånd eller behövde jobba. På tomgång går den bra, men så fort växeln skulle i så började den puffa och dog.

Vi har nu efter detta läst forum och gjort dom åtgärder vi hittat, vi har:

Bytt kondensator
Kontrollerat komp (ligger på 5,5 på båda, lite lägre än från början men enligt albin bra på en gammal motor)
gjort maxgnisttest
rengort förgasare
tagit lös toppen, fått ur skit ur kylningen i toppen, rengjort kring topplockspackning m.m.
kontrollerat tändstift
kollat brytarspetsar

Och i dag var vi ut på en tripp. den startar bra efter ett par vev (dock fortfarande några förgasar puffar). den gick felfritt i 40 min. sen började samma problem igen, förgasarpuffar och tendens att dö direkt då vi lägger i växel, eller vrider upp tändningsreglaget. Motorn gick inte varm alls, tempen var väldigt låg.

den dog, och ville inte starta, vi kollade då snabbt kompen igen, var på samma, maxgnistan verkade dock sämre än tidigare. vi fick igång den efter att vi stått i ca 40-50 min och vevat många(!) gånger, innan vi åkte ut såg maxgnistan bra ut igen. men den gick inte alls som den ska, kunde gå bra 5 minuter, började sedan hosta och vi fick lägga ur växeln, dra ner gasen. lägga i växel försiktigt igen och puttra vidare. och så höll det på i någon timme till. sen dog den igen och vi gav upp.

jag har filmat och lagt upp ett par videoklipp på detta:
http://www.youtube.com/watch?v=oWb-lY0nSWw&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=L5Rz2rTVaOQ&feature=youtu.be

Vår spontana amatöranalys är att det är något problem med bränslet.. men vad. den går bra kall, sen går den extremt ojämt, bra till och från, hostar till och är helt orkeslös... annars förstår vi att det måste vara något med tändningen, men kondensatorn är bytt, och gnistan såg bra ut, vad annars kan det vara som kan börja fungera så pas mycket sämre efter 30-40 minuter från kall...

Om någon har några tips eller haft liknande problem så är vi extremt tacksamma, för snart ger vi upp!

/Simon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt problem på 0-21:orna.

Det brukar vara förgasaren som blir för varm och gör då så att bensinen förångas.
Testa att sätta en tjockare eller mer isolerande packning mellan förgasaren och insuget,  det brukar hjälpa.

Hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har läst om det, men vi kände på förgasaren runt om med handen igår då den dog och gick dåligt, och den känns väldigt sval, kan det ändå vara det som är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det justerbart huvudmunstycke på förgasaren så öppna lite på det, det låter som den får för magert bränsle.

Angående gnistan så vill jag på det bestämdaste avråda att göra maxgnistprovet!! Det är så att om avståndet mellan spetsarna blir för stort så har inte spänningen någon stans att ta vägen, utan hoppar då över emellan lindningarna inuti magnetapparaten och gör på så sätt hål i isoleringen mellan kopparlindningen och därefer blir det kortare väg att ta för gnistan och effekten blir mycket sämre. Då blir det omlindning som gäller!!!

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ok då ska vi sluta göra detta test. Vi tänkte ockå att det hade men luftblandningen att göra, men vi har kalibrerat och skruvat på munstycket för att försöka få till det då den börjar gå dåligt, men det hjälper inte, sen är det inte konstigt om det börjar jävlas först efter 40 minuter? Om den har mager blandning borde den väl gå dåligt mer eller mindre direkt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där filmen du lagt upp skulle kunna vara filmad i min polares snipa som såldes i våras, trodde först att det var den men såg på durken att detta är en annan.

Han hade samma motor och jag har varit med otaliga gånger detta hänt, exakt samma sak som visas på filmen.

I hans fall var det ofta så att tändstiftet på den bakre cylindern sotade igen helt, han hade alltid ett extra, fräscht stift som han förberett och putsat av.

kanske är det nåt annat med er motor men det var exakt samma i hans båt som i er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att värmen ställer till med något borde vara utrett eftersom motorn dör när den blir varmare. Jag sätter min gissning på att kondensatorn blir för varm och att det sedan går att starta när den kylts av. Kolla detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo vi tänkte också det, köpte en ny kondensator från Albin och bytte, men problemet kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja det är en trevlig båt & motor, när den går... vi har testat med nya tändstift, och kollade stiften direkt och dom såg bra ut. Så borde inte vara problemet, vi skall dubbelkolla detta igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar luftningen till tanken som den ska..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick ifjol borra upp ett hål i tanklocket, blev vakuum där verkade det som.

Men iår har vi inte sett några problem, vi har öppnat tanklocket när vi den började gå dålgit (för att dubbelkolla bränslet) och det verkade inte vara någon vakuumbildning eller så där. kan jag kontrollera det på något annat bra sätt? kan detta påverkas av värmen? den går som sagt bra dom första 40 minuterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är inte så att den nya kondensatorn också påverkas av värmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört talas om att det kan bildas ett ånglås om bränsleslangen ligger för nära mot t ex avgasröret mm så det blir varmt. kan kanske vara en tanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Provat allt?

Blir stiften blöta ?? Det kan vara så att det har satt sig i nålventilen, den som flottören påverkar.

Är det plastflöttör?? De brukar svälla av den nya bensinen. Blir den för stor så kärvar den, fastnar i flottörhuset så att  nålventilen inte öppnar. Jag håller som bäst på att undersöka om epoxi är resestent mot bensin, om det är det så ska jag tillverka en ny flottör.

P.S. Den här nya bensinen kleggar i hop till ett slem om den får stå. Gör rent tanken och sätt dit ett bränslefilter, så det inte kan komma någon skit till förgasaren.

 

PS.2.Efter att ha tittat på er video, så kan jag säga att det är ett bränsleproblem, den får för lite bensin!!!


 

Senast ändrad av kake | 06 juli 2012 | 14:16



Senast ändrad av kake | 06 juli 2012 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Angående det enkla och praktiska maxgnisttestet så kan du lugnt fortsätta med det!
Orsak:
1. Magnetens tändspole skyddas inte av nåt inre gnistgap som sägs förhindra överslag i lindningarna. (I så fall hade ju överslaget skett där och inte gett 5-9 mm:s gnista vid test.)
2. Vid 9 mm:s gnista så är spänningen - i runda slängar - initialt 9 kV då gnistan etableras, det är i sammanhanget inte mycket. Isolationen måste klara detta för det är normalt när motorn arbetar.
[Linderskorna - det var tydligen mest kvinnor - fick själva isolationsprova innan fuktförseglingen. Och göra om jobbet gratis ifall megningen påvisade fel. Själva fuktförseglingen skedde sen i vacuumkammare för att undvika porer, man kan f.ö. fortfarande se spår av bubblor i ytförseglingen där luft letade sig ut av undertrycket innan massan rann ihop och stelnade. Bra kvalitetstänk. :)]
3. SEM rekommenderade visserligen bara gnisttest på 2-3 mm (sid 12 i träbåtsakuten länk nedan), men det säger tyvärr inte mycket alls om startvillighet.
(De fegade redan på den tiden för att slippa ansvar, ett fenomen som utvecklats sen dess. Snart är väl t.ex. tvättråden för kalsonger handtvätt 30 grader och försiktig upphängning för lufttork. ;)
4. Vid handvevning med magnetapparat genereras inte mycket ur dess dynamo, så testet blir beskedligt jämfört med den större energin vid fullvarv. (Impulsmekanismen ändrar visserligen detta, men knappast till den grad att energin blir större vid handvevning än vid fullvarv?)

När det skjuter ur förgasaren sägs förbränningen vara så snabb - och kraftlös - att insugens ventiler inte ens hinner stänga ordentligt.
Lättbegripligt så långt men sen blir det lite tvetydigt ...
?- Mager bränsleblandning ger snabb kraftlös förbränning, mer detonation än långsam effektiv explosion.
?- Mager bränsleblandning kyler insug/förgasare dåligt, så åtminstone vid högre varv blir förgasaren onormalt varm. (Att avdunsta bensin-aerosoldropparna till riktig gas kräver värmeenergi som tas ifrån omgivningen/grenröret.)
?- Värms förgasaren bara måttligt sägs bränslegasen bli fetare, vätskor avdunstar ju lättare i värme.
(Detta är ett känt problem på albinmotorerna, man bör därför ställa tomgångs-blandskruven maxmagert för att undvika startsvårigheter med varm motor orsakat av just överfet blandning.)
?- Värms förgasaren däremot rejält mycket kan istället bensinen förångas redan innan munstyckena, kan då bli blockerande ångblåsor som hindrar flödet. Blir ju då istället minst sagt övermagert.
?- För magert kan alltså lätt ge en lavineffekt av överhettning vid högre varvtal som får motorn att fnysa ur förgasaren, men lik förbaskat skall tomgångs-blandningen ställas maxmagert för lätt start vid måttligt varm motor.

!- Knepigt motsägande, men kanske finns en smal gyllene medelväg för inställning av tomgångsblandskruven?
Överhettningsproblemet däremot sker ju vid högre varvtal och där är ju dessbättre tomgångskretsen inte särskilt involverad.

Så jag hade nog i ditt läge först av allt testat finjustering - alltså försiktig lågvarvsberikning genom utskruvning av lågfart-kretsens blandskruv!? I alla fall enkelt gjort att skruva ut en smula!
Förgasarn saknar ju - trots sitt rejält tunga svänghjul - en speciell accelerationspump, så detta med tillfällig kraft/berikning att öka varvtalet (accelerera) då spjället lyfts vid gaspådrag blir måhända extra känsligt särskilt som motorn (kanske beroende på dess fotogendriftshistoria?) inte tycks tåla varken fet- eller mager inställning av tomgångsbland-skruven på ett normalt sätt?
[Vete fasen, men glöm för all del aldrig att albinmotorer normalt sett har funkat riktigt pålitligt i händerna på folk som bara kunde drömma om internethjälp, så visst är de i grunden riktigt pålitliga. ;)


Lycka till och ge för tusan inte upp/
Thomas

Bra länkar:
Träbåtsakuten (sök tekniska dokument/SEM tändapparat) ...
http://www.trabatsakuten.nu/

Lite smått nördigt MC-detaljerat men ändå med hyfsat begripliga pdf:er, ögnar du igenom t.ex. tändning och förgasare så ser du förhoppningsvis att jag inte svamlar alltför mycket ovan. ;) ...
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html

Aktiverar dina länkar, gillar att höra dunket (det lilla som i nuläget blir) ...
http://www.youtube.com/watch?v=L5Rz2rTVaOQ&feature=yout u.be
Och den andra filmsnutten...
http://www.youtube.com/watch?v=oWb-lY0nSWw&feature=yout u.be



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 juli 2012 | 17:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på ett enkelt test jag skulle gjort, alltså jordat brytarplattan/tändspaken direkt i magnetens orörliga hölje med en extra tillfällig testkabel.



Tändspaken/plattan glider ju i avlånga hål som ger opålitlig kontakt och normalt finns därför en sådan kabel internt. Kanske är det nåt fel på den, för motorn verkar få lite slumpmässiga tidiga gnistor? Blir i.s.f. som i bilden, en extra glappig brytare i serie med den riktiga.

(Ett problem med den teorin är att du borde ha känt av elstötar vid tändreglerandet, men test med en extra sladd är ju lätt fixat för att utesluta felmöjligheten.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ventilerna i toppen pga att den puffar i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, nu har vi iaf lite mer saker att testa, pratade med forsmarin också, dom trodde på ventil i förgasaren eller felinställd tändning.

 

Tycker att felinställd tändning borde visa problem direkt, inte bara efter 40 min?

Öser ner regn här nu, men så fort det släpper så blir det ut och fortsätta felsöka, har ni mer tips och ideer på vad vårat problem kan vara så är vi tacksamma!

 

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla magneten. Hade en Albin o41 för många år sen. Gick bra ett tag men började sen jäklas.

Fick linda om magneten, sen gick den som en klocka .

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera även att ni inte har sprickor i insugningsröret. Jag hade själv ett liknande problem på en gammal traktor för ett antal år sedan. Efter otaliga felsökningar och byten av delar så upptäckte jag en spricka i insugningsröret som hade en tendens att växa i storlek i takt med att det blev varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att du redan gjort det, stod i första inlägget..

Kolla vilken cylinder som besvärar dig genom att plocka väck en tändhatt i taget. Blir det skillnad så är felet i en gemensam komponent (förgasaren, tror inte jag dock). Ingen skillnad, då tror jag att denna cylinders insugsventil kärvar och inte stänger fort nog vid varm motor. Finns troligtvis fel även vid kall då den poffar då också.

Kan man betrakta ventilerna på denna motor? Kan du känna på dem och se om de löper? Finns väl en lucka på sidan av motorn som kan vara värt att plocka bort och kolla.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Albin 021-motorn inte kan startas varmt, finns det någon lösning på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som problem med kompressionen..? Börja med att testa den. I så fall är det väl läge för en större renovering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...