Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
roshall

Volvo penta b23 utan gnista

Rekommendera Poster

Hej jag har problem med min b23 motor (aq151a) med dubbla solexförgasare. Jag får ingen gnista på tändstiften. Det började med att båten var svårstartad och att man fick varva minst 2000 varv för att motorn inte skulle dö, när sedan motorn var varm var det inga problem att köra. Men nu statar den inte. Vad kan det vara för fel. Har bytt spolen och fördelarlockat nyligen.

tack på förhand /Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan löst detta men om inte så kan du kolla så att brytarna öppnar som de ska. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste det problemet och det var som du sa, bytte brytare spole och kondensator och sedan gick båten fint dock går den varm. Så under vinterna har jag haft motorn monterat på ett stativ och rengjort värmeväxlaren, bytt kamrem och tänkte även köra rent kylsystemet med någon syra men nu startar inte motorn.

Motorn hostar till någon gång men sedan förblir den död, jag har gnista på samtliga tändstift.

Har även beställt ett brytarlöst system men ej monterat den än.

Kamremmen bytte jag så att markeringarna stämde när motorn var nollad. Dock upptäckte jag att hjulet till tändningen låg ett hack efter markeringen på kamremmen, frågan är ju om den ändå inte skulle gå om man hade satt den en kugge fel.

 

HJÄLP!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får fel tändpunkt om inte hjulet sitter rätt. Hur många grader ett hack gör vet jag inte, men bra är det nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan fördelaren monterats felaktign någon gång när den renoverats därför man gjort så?

 

Men jag tycker den ska tända ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på B23-motorer, men på andra bilar jag haft kunde man montera fördelaren felaktigt. Det fanns en markering i fördelaren som visade nolläget och som skulle synkas med nollmärket för tändpunkten på remskivan. Det gick att montera 180 grader fel och då sköt det friskt i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att kolla tändningen med stroboskop om man kör med startmotorn eller måste motorn gå på tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motron ska vara igång för att kolla med stroboskop. Ta ur tändstiftet på ettans cylinder (främst på motorn) stoppa ner en lång skruvmejsel och vrid på svänghjulet så du känner att kolven är i toppläge, kolla sen så alla märkningar står rätt (motorn nollad), kolla även så rotorn pekar på en liten skåra på fördelarens kant. gör den inte det så är fördelaren felmonterad 180 grader.

Stämmer alla markeringar så byta kondensator och kolla så brytaravståndet är rätt ( 0,45 vill jag minnas det ska vara).

 

Hoppas du får rätt på den annars får du höra av dig här igen.

 

Ps. Har du tändkablarna rätt? Tändföljden ska vara 1, 3, 4, 2. Ettans kolv ska vara i topp när rotorn pekar på märket på fördelaren. Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ett stort problem om du fått remmen ett hack fel på fördelardrevet. Prova att vrida lite på fördelaren och se om du får igång motorn och ställ därefter tändningen med stroboskopelampan. Om du är osäker åt vilket håll du skall vrida så kan du ställa motorn i tändläge enligt markeringarna på vevaxelremskivan och lyfta på fördelarlocket och titta efter. Då skall rotorn peka ganska rakt mot tändkabeln till cylinder ett eller fyra. Om det inte skulle gå att vrida fördelaren så mycket som behövs vid tändinställningen så får du antingen flytta remmen rätt eller lyfta upp fördelaren och flytta den en kugg så att det går att ställa tändningen.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om motorn är helt död så kanske du skall kontrollera så att du inte har lagt remmen ett varv fel. Vevaxeln snurrar ju två varv när fördelardrevet snurrar ett, så om du har vridit runt motorn utan remmen så kan du få den fel även om markeringarna stämmer. Det gäller att det är cylinder ett som är i tändläge när vevaxeln nollas och remmen läggs på. Men om du säkerställer att det är ettans kolv som är i tändläge så ser du om rotorn pekar mot tändkabeln som går till den cylindern. Om du fått det fel kommer rotorn peka mot fyrans cylinder istället. I så fall får du ställa det rätt eller flytta tändkablarna på fördelarlocket så att det stämmer.

 

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag nollat motorn Skruvmejslen till höger i bild vilar mot kolven (i sitt högsta läge).

Kammens nockar ligger nästan i våg (ingen påvärkan av ventilerna) och markeringen på kugghjulet är i lod mot märket på ventilkåpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag nollat motorn Skruvmejslen till höger i bild vilar mot kolven (i sitt högsta läge).

Kammens nockar ligger nästan i våg (ingen påvärkan av ventilerna) och markeringen på kugghjulet är i lod mot märket på ventilkåpan.

post-10022650-1394237544,2304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat när gnistan kommer på stiften nu och det kommer när den ska tycker jag. Kan gnistan vara dålig? Bytte kondensator i vintras kan det var något fel med det?

Ps om det har något med saken att göra så har jag motorn monterad på ett stativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gör inte ett hostande ens om du ger den en sup/startgas?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En teori kan ju vara att den bensin jag använde i somras tappade jag ut i en dunk. om jag kan ha fått med mig vatten och grojs som har förstrört stiften

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevaxeln står väl 5 grader till höger om noll märket.....eller ser jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pilen bakom tändhjulet är noll märkning så tycker jag att det ligger en halv kugge fel.

 

Detta och att vevaxeln inte heller står rätt gör att du får fel tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotorn ser ut att stå rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nog lite parallaxfel på bilden med vevaxlen. Men sen är jag osäker om det ska vara i dalen eller på toppen på plåten bakom tändnings hjulet. Tack för hjälpen men ska prova med nya stift och ny bensin. Ligger väldigt mycket bensin i förgasarna när jag dränerade dem men det kanske är normalt (1-2 dl i varje).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt med mycket bensin i förgasarna. Jag fick ett märkligt fel på en av mina b23:or förra året då tändspolen gick sönder. Den gav gnista, men vägrade ändå att gå, det var som att gnistan var för svag.

Testa å byta tändspole.

byt konding och brytare.

Synka förgasarna och kolla tändningen enligt ovan.

 

Ettans cylinder i topp, ventilerna på ettan skall då båda vara stängda,dvs i topp och fördelaren skall stå mot ettans tändkabel

/Danjel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du har. Inväntar nu ett brytarlöst system och en ny spole. tyckte det var lite väl dyrt med 600 kr för fördelarlocket så jag köpte en ny fördelare istället wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamremmen felmonterad enligt bilderna. Om kamaxel och mellanaxel står på sina märkningar så står kamaxeln en kugg fel. Men motorn funkade ett tag tills den monterades i bänk?

Fördelare på Volvo rödblock som är sidomonterad på mellanaxel eller underliggande kamaxel ska alltid peka vid tändläge cyl 1 på cyl 1 rent fysiskt. Skulle fördelaren/mellanaxeln hamna en kugg(kamremsmässigt) fel och kamvinkeln(tändförställningen) ej går att justera, tar man upp den ifrån sin drivning och monterar den en snedkugg fel så att justering av kamvinkel blir möjlig.

Köp 123 fördelare direkt i Holland via nätet Leen APK. 2800:- inkl frakt. 1000 billigare än i Sverige.

Se upp med spänningsfall över/genom tändningslåset ut till tändspolen om Ignitor/Pentronix tändsystem används.Vid lägre spänning faller systemet något konstigt, detta problem finns inte med 123 ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...