Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
theodorodlund

Vatten i kölsvinet Magnifik Midget

Rekommendera Poster

Hej! jag köpte i höstas en Magnifik Midget ( min första egna båt ) då den låg i vattnet och jag seglade den  ca 3 timmar upp till ett varv där jag har haft den för vinterförvaring på vagga utomhus.

Nu har jag precis sjösatt den för lite drygt en vecka sedan och upptäckter att jag har vatten i kölsvinet, jag inte kan förstå vart ifrån det kommer det är ganska mycket vatten tömde ur kanske 1-2 hinkar ( osäker på exakt hur mycket vatten det är )  Men något jag har upptäckt är under vintern har båten stått i närheten av barrskog och det har kommit ganska mycket kvistar löv och annat skräp i sittbrunnen vilket kör att det förmodligen är stopp i slangarna vilket jag ska undersöka i veckan, då jag är ganska ny på att ha egen båt och försöker lokalisera vart vattnet kommer ifrån lyder frågan som såhär  Nu när jag har tömt kölsvinet och gjort det nogorlunda torrt och öppnat ventilerna helt som sitter under sittbrunnen och om det inte regnar eller kommer vatten från sittbrunnen ner i kölsvinet kan det ha samlats vatten i båten ( skrovet eller liknande som kan tränga ner i kölsvinet om det har varit stopp i slangarna från sittbrunnen, eller tyder ett på lekage (utifrån) dvs SJUNK VARNING utifrån.. Tacksam för svar.. Nybliven båtägare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är lite svårt att tyda din text och vad frågan/frågorna egentligen är men jag gör ett försök att ge ett spontant förslag. 

Om båten ligger i ett vatten som innehåller lite salt (saltvatten eller bräckt) så kan du ta lite på tungan för att avgöra ifall det kommer underifrån eller uppifrån. Ligger du i en sjö så är det lite svårare.

Om du fått någorlunda torrt och vattennivån ökar utan att det regnar så kan ju vattnet bara komma från sjösidan och då är det givetvis risk att båten sjunker. Du kan då skaffa en länspump med nivåvakt och lägga i kölsvinet när du lämnar båten en längre stund så kan du åtminstone sova lugnt tills du hittat orsaken till att du får in vatten.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 05 juli 2012 | 00:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det torrt när du sjösatte eller har vattnet läckt in under under vinterförvaringen?

Smaka på vattnet, sötvatten kommer från läckor i däck, fönster, luckor, färskvattenpumpar, färskvattentank mm. Saltvatten kommer från skrovsprickor, läckande bottenventiler, spruckna slangar roderlagring mm. Magnific Midget har ju utombordare så alla motorläckagefrågor kan uteslutas.

Torka snustorrt - lägg ut pappersremsor för att spåra var vattnet kommer ifrån.

Ibland kan det vara tätt när båten ligger stilla men läcka när båten går genom vattnet eller när båten lutar så hittar du inget läckage när båten ligger vid bryggan så kan du behöva leta under/efter gång.

(Här skrev vi samtidigt  - men råden är likartade)



Senast ändrad av Lintott | 05 juli 2012 | 00:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommit in en massa barr och annat skräp låter det ju som om båten inte varit täckt under vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt läcker förluckan tills masten är på och riggen ansatt... ;-)

Där igneom läcker det in lite vatten i båten. Inte någr amängder men lite granna.

Jag har ett annat fenomen på vintern om jag inte täcker båten.

Och det är att akterstuven inte är tät...

 

Så smaka på vattnet och se om det är sött eller salt.

är det salt ta upp båten och titta.... då är det förmodligen en genomföring som är otät....

är det sött  tar du med en kompis och häller / spolar vatten utifrån på båten för att se om det droppar någon stans kan vara en ventil / eller annat hål genom däcket som inte är tätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att knöla in lite torrt hushållspapper på misstänkta ställen är en smidig väg att lokalisera läckan på, jag har gjort det vid ett flertal tillfällen.

Börja med att linda in genomföringarna, läcker dom kommer du att se det nästan direkt.

Kommer vattnet från sittbrunnen borde du kunna se om det samlas vatten där. Ta en slang och spola rakt ner i sittbrunnen så ser du vart vattnet tar vägen.

Kontrollera även en eventuell vattentank, det kan ju vara den som läcker.

Andra ställen att börja lägga papper på är infästningarna till röstjärnen, rutorna, genomföringen till masten och mastfoten om du har genomgående mast.

Tätningen runt kölen kan ju också läcka, lägger du en slinga med papper runt hela kölsvinet och detta är tort när det tillkommit vatten så finns läckan där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret! båten var täckt under vintern men den stod ett tag utan pressenning innan jag sjösatte för att arbeta med den så det handlar inte om flera månader utan pressenning.

Vh / Theodor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i Kölsvinet del 2

Hej, och tack för alla bra svar på mitt tidigare inlägg, jag har smakat på vattnet som jag blev tipsad om men hade svårt att avgöra om det var salt eller sött vilket gör att jag fortfarande inte vet vart vattnet kommer ifrån.

När jag kom ut till båten igår var det väldigt lite vatten i kölsvinet kanske 1-2 liter (är det normalt?) eller ska det vara helt torrt där.

En annan sak jag upptäckte genom en liten badtur då jag simmade brevid båten och lyckade allokera hålen var att självlänsarna sitter precis under vattenytatn på min Magnifk Midget är detta normalt och isf hur påvkerar det flödet? Jag antar att det trycket som är under vattenytan är mindre än det ovanför vilket gör att vattnet i sittbrunnen åker ut iaf, är det korrekt?

Sen upptäckte jag att det sitter en liten ventil i kölsvinet på högersida som jag inte riktigt vet var den går någon som har något tips?

Tack på förhand! // theodor

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

theodor,

Du behöver ta lite bilder på de saker du talar om. Visst, Magnifik Midget är inte en ovanlig båt men kunskapen här på MG är ofantligt mycket större när det gäller båtprylar generellt än magnifikprylar specifikt.

Att självlänsarna befinner sig precis under, eller precis i våg, med vattenytan är helt normalt. Det spelar ingen roll hur djupt mynningen på ett utsläpp är, vattnet som fylls på uppifrån kommer alltid ligga i vattenytan ändå. Tänk hur ett slangvattenpass fungerar.

Rent praktiskt sett är det normalt med lite vatten i kölsvinet men rent teoretiskt ska det givetvis inte finnas något. Vattnet materialiseras ju inte i kölsvinet av sig själv, det måste komma någonstans ifrån och då finns det inte så många källor. Från sjön, regn, spill i båten eller  kondens. De tre första källorna går att eliminera till i princip 100 % men kondens får man räkna med. Dock handlar kondens om små mängder så har man mycket vatten i båten (som du har) så är det någon av de tre första som du måste komma till rätta med. Har du kollat självlänsarnas slangar och deras anslutningar? De är en vanlig orsak till sjövatten i båten.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 08 juli 2012 | 17:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det står lite vatten på kölen, speciellt om den har en ganska djup ficka längst akterut, som det välär på din båt (!?) är väl mer regel än undantag. Alla mina segelbåtar sen efter höststormen 1969 har haft den konstruktionen och jag tror aldrig att det varit helt torrt nån sommar någonsin. På hösten har jag ansträngt mig för att torka ur, de vintrar jag tagit upp.

Du får väl hålla koll på om det kommer in vatten och följa de tipps på felsökning du fått. Ett antal liter i veckan fär du kanske i värsta fall stå ut med om det läcker nånstans i skrovet. Förhoppningsvis runt nån bordgenomföring. Hade en båt där det läckte runt hylsan pga fusk vid tillverkningen. Efter att ha fått en tamp i proppellern (i Skällderviken) fick jag ösa tre gånger per dygn - annars flöt durkarna. Då pratar vi nog om 100 liter dvs 300 liter per dygn.

Köpte en automastisk länspump när jag kom till Råå som jag instalerade. Efter det hade jag inga större problem de 4 veckorna resten av seglatsen varade och inte tills jag tog upp heller.

Ett annat år gick jag på grund. Tuppade troligtvis av efter att jag fått en smäll i huvudet av spinnakerbomen. (ja - jag har gått på grund ett antal gånger i helt vaket tillstånd men pga navigatoriska tabbar) Körde på en kullersten som låg alldeles under vattenytan på uysidan av leden in till Listas inre hamn. Fick en krossskada i laminatet i skarven mellan skrovhalvorna. Är inte en säker på att det ens fanns nåt laminat just där, utan bara gelcoatspackel. Det läckte i alla fall in lite vatten. Inte så många liter per dygn, men i mitt stuvutrymme, där jag hade frukt och grön började få några liter vatten varje dygn efter att jag gått på grund. Inte mer än jag kunde leva med läckaget, men jag fick flytta mina äpplen.wink

Har en kompis som hade en Mangefik Midget. Han lyckades gå på grund på ett sånt sätt att han satte i den allra aktersta delen på kölen så den krossades och läckte några liter vatten per dygn. Tur i oturen så klarade han rodret. Efter han gjort ett misslyckat försök att reparera skadan varaktigt fixade jag det för honom. Sen höll reparationen så länge han hade kvar båten.

Därför skrev jag förhoppningsvis bottengenomföringar. 

Ventilen på kölen - kan det va en dyvika - bottenplugg? se bifogad bild. Ett pluggat hål som man släpper ut vatten som står på kölen med - när båten står på land. Det är att föredra att båten är torr innombords när den står på land över vintern. För att slippa risk för rostsprängning och grund för mögel tex

Fast pluggen bör sitta i och va åtdragen när båten ligger i vattnet. Sjösätter man utan den sjunker båten snabbt.

post-945-1394237158,0114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering

 

Här kommer några bilder på kölsvinet samt ggenomföringen, jag tror att jag har identifierat läckaget och det är genom genomföringen förmodligen. Kan jag stänga ventilerna och byta ut dessa genomföringar utan problem då båten ligger i vattnet?
 

Tack för alla svar och tips!

Vh / Theodor Ödlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några bilder fick du inte med. Dels går det bara att lägga in en bild per inlägg och om du försökte men inte fick in nån bild var de för stora.

Att  byta bottengenomföringar när båten ligger i vattnet är i det närmaste omöjligt. Frågan diskuterades för nån vecka sen här på MG. Fast då gällde det en betydligt större motorbåt.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=449631

En del av svaren kan till synes va skrivna på skoj, men det ligger ett allvar i botten.

Kanske man kunde göra en provisorisk tätning. Sen kan vissa saker va farligt att göra om man inte vet vad man sysslar med. Skadan kan bli betydligt större.

Kan du inte leva med läckaget så är det bäst att ta upp och åtgärda riktigt.

Var i Sveriges avlånga land befinner du dig?



Senast ändrad av toaen | 11 juli 2012 | 00:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar! Jag befinner mig i Stockholm i och båten ligger i Nacka.

Det kanske är enklast att lyfta upp båten som du säger, i det här fallet behöver jag bara byta slangarna går det att göra då  ventilerna är täta,  jag testar at länka bilden från min blogg.


http://24.media.tumblr.com/tumblr_m6zmsmt1E21qa84v3o1_1280.jpg

Vh / Theodor Ödlund



Senast ändrad av theodorodlund | 11 juli 2012 | 10:43



Senast ändrad av theodorodlund | 11 juli 2012 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självlänsningen är inte direkt lysande på magnifik Midget. Om ni sitter 3 pers i sittbrunnen så förstår du vad jag menar, det kommer att komma in vatten den vägen.........Så ett tips kan vara att om ni är några stycken som ska ut och segla, så stäng kranarna för självlänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var exakt är det det läcker?

Det ser ju blött ut på en av de gamla gummislangarna, men det kan ju va båt annat.

Skulle det va slangen och det går att stänga bottenventilen (inte säkert) så är det ju bara att byta slangen. Till en sån här tex http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=610&artname=Heliflexslang, spiralarmerad PVC allroundslang&sok=slang

Synd att du har båten så långt bort. Hade du legat i Åkersberga hade jag kunnat komma vägen om på Fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det hade verkligen uppskattats , faktum är att jag låg i Åkersberga där jag har haft min vinterplats tills igår då jag körde ner den till min sommarplats i nacka osis.

 Vänlig hälsning / Theodor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det läcker ur slangen och sett att ventilerna är täta men det känns ju lite riskabelt att ge sig på det utan någon erfarenhet.. tåls att tänka på det jag har gjort nu är att jag har stängt ventilerna för att kunna avgöra om det kommer bara uppifrån och försöka räkna på nederbörden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska byta slangen....Sätt två stabila 80 kg  Gubbar  längst fram på fördäck, så kommer aktern att lyftas upp en bra bit.....undrar om inte det räcker för att du ska kunna byta slangen utan att det kommer in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle nog räcka en bit att ha lite folk i fören för att få upp aktern så pass att det går att byta, en annan sak jag tänkte var. Nu när jag stänkt ventilerna kan jag ju försöka pumpa får ur vattnet som är slagarna, och förhoppningsvis kunna se om det är tätt underifrån?

 

// Theodor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du klarar att vrida på kranen och tror att du fått den helt stängd, slå i vatten i självlänsen så ser du om det läcker ut eller om ventilen är tät. Är den tät är det ju bara att öppna och släppaur vattnet och sen stänga igen innan du byter slangen. Har du slang och slangklämmor och lämplig verktyg till hands, så går det fort att byta slangarna.

Man rekomenderar alltid dubbla slangklämmor under vattenlinjen - och så rostfria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite OT fråga :)

Hålen för självlänsen, ska dom sitta i höjd med vattenlinjen eller finns det någon annan rekommendation? Mina satt ungefär vid vattenlinjen men flyttar jag ner dom ca 15 cm kommer dom att hamna mycket mer mot cetrum i båten mao borde fungera bättre när det lutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du raka eller korsade slangar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den länkade bilden ser det ut som om de är korsade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte till theodorodlund jag ställde frågan, utan till Sueco - Stolt ägare till en skabbig Herlin Koster 28 som ska bli en svan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite förvirring i tråden här då det blev flera olika, var frågan riktad till mig angående slagarna? Mina är korsade bör de vara det?

 

 

Hälsning / Theodor Ödlund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, tror dom var raka men jag är öppen för alla förslag.

Just nu är hålen borta så jag har ju valfrihet. Om man tittar på bilden så har jag ju lite marginal neråt, men eventuellt kanske det blir för mycket.

Ber om ursäckt för OT



Senast ändrad av Sueco | 12 juli 2012 | 11:48

post-10005640-1394237161,4328_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det bli ibland. 

Sueco ställde en fråga som angränsade till ämnet fast det gällde han egen båt och det var på den jag ställde en följdfråga. Det var därför han skrev;  En lite OT fråga Off Topic - betyder nog ungefär; vid sidan om ämnet

Fy på dig Sueco. Du får skapa en egen tråd om självläns i din gamla Herlinkoster som du skall göra till en Swan. Dina slangar till självlänsarna ser intresanta ut. wink

Att man korsar slangarna beror väl oftast på att avståndet mellan vattenlinhjen och sittbrunnens durk är för liten, och det kan rinna in vatten om det lutar. Korsar man slangarna blir ju avståndet längre när det lutar och man slipper förhoppningsvis få vatten i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...