Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
zeven

Vad för typ av fiske och utrustning när man seglar.

Rekommendera Poster

Tjenare.. 

Jag skall segla Sverige - Finland - Åland  (kanske Estland,Lettland,Litauen)  i sommar.

Och tänkte börja fiska för att få middagen på kvällarna.   Jag har ingen direkt erfarenhet från havsfiske utan har mest blivit flugfiske/meta och kastspö  i fjällvatten och endel insjöar. 

Så vad för kompromis skall jag göra för att få mest ut av fisket under min seglats?  vilket typ spö och fiske sätt skall jag satsa på?   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du seglar får du ingenting ätbart. Jag försökte ha drag efter en Hurley 18 en gång, men fick bara en kabinbåt på kroken. Ute till havs kan du möjligen pilka torsk, men inte lätt att få något numera. I hamn i skärgård är troligen det enklaste och pålitligaste att meta aborre med mask krok och flöte. Kasta med jigg kan gå med. Visst kan du kasta efter gädda med, men troligen svårt att komma i bra läge från en segelbåt. Västkustseglarna har betydligt mer att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!!

 

Härlig seglats! Bästa fisket när man seglar är ju att dörja och då med ett 4-5 krokars tackel som avslutas med ett större och tyngre torskdrag, bra att ha ett riktigt tungt så att man får ner det även när man seglar i större farter. Länge sedan jag köpte men såg nu att deligger kring 70-100 kr, se http://shop.el-ge.se/havsfiske/dorj-c-1293-1.aspx.

Stannar man till i skärgården så är ju flugfiske riktigt spännande. Kolla in flugspön.se för en uppfräschning av kunskaperna:-) Bra sida, men hittade ingen info om flugfisket i Stockholms skärgård vilket hade vart spännande för inledningen på din tripp.

Hur som, lycka till och ha en härlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg söderut i höjd med Skelefteå var det ett safftigt mågedyk. Fick sabbt ut en dörj. Gissa vad jag fick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan fånga både stigande skrubbskädda, torsk, strömming samt nu på senaste tid även smörbult, men den e mkt mer sällsynt. I de sötare delarna kan man ju även fånga fin gädda på den form av dörjning eller dragrodd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När tex makrillen jagar upp yngnan till ytan, dyker fiskmåsarna(och andra måsarter) för att få sig ett skrovmål. Detta är ett mågedyk.

När masarna dyker på det sättet och vattenytan kokar pga småsillen kokar i vattenytan då finns det alltid nån form av rovfiskar under.

Vad jag fick - absolut ingenting. Har aldrig fått något på dörj i östersjön. Fast jag har ju inte försökt så många gånger heller för den delen.

Nån storfiskare är jag inte, fast det kanske hörs så ibland när jag berättar. wink



Senast ändrad av toaen | 03 augusti 2012 | 11:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju fantastiskt, jag har sett mågedyk ett antal gånger utan att veta om vad det hette cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls säkert att det heter mågedyk där du bor. Det kan va lokala skillnader på ganska litet avstånd. Det är en viss skillnad hur man uttrycker sig i Gravarne och på Smögen.

Skulle tro att man uttrycker sig i viss mån olika i Göteborgs norra och södra skägård. Det kanske tom är en viss skillnad mellan Öckerö och Bohus Björkö.

 Kom att tänka på ordet Ganar och Googlade och hamnade på denna sida. http://www.landberga.se/praktiskafhandlingbok/kommentarer.html

Ställ aldrig några motfrågor till mig, Jag hamnar alltid OT. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...