Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
JakobFH205

Hjälp :( Får inte i växeln. OMC Kunniga kolla hit :)

Rekommendera Poster

Monterade ner mitt OMC Cobra drev i helgen. Bytte växelhus.

Nu när jag monterat ihop drevet igen på sin platts så får jag bara i backen?

Allt är rätt instältt i växelhus och så. Lät en marin firma byta det. Jag monterade ändast ner drev och sedan på det. Så enligt dom så ligger felet i vajern eller om jag haft växel i när jag monterade på eller av.

Han som jag prata med var lite stressad och sa nått om att dra ut vajern helt ( Typ som om ska spänna den)

Jag är nästen helt hundra på att jag hade friläge i när jag monterade av och på drev.

Någon som vet vad han mena om det med vajern ? ska den spännas i något läge, har den kopplats ur fel läge ? Hur rätta man till den?

I värsta fall om jag nu på något klantigt sätt haft växel i när jag monetra. Hur går man till väga då?

Skulle bli riktigt glad och vara tacksamm för alla råd tips jag kan få av er kunniga. En bra förklaring hur man kan gå till väga :) Uppskattas stort!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .

plocka bort drevet från gimbalen och sätt växelreglaget i neutralläge. Om du tittar på armen som ställer om växeln så skall justeringsplattan stå i jämn nivå med hålrt för drivaxeln.

Titta sedan på den så kallade flaggan (växelarmen på drevet) dra den upp och ner samtidigt vrider du på drivaxeln  så känner du när det är friläge och när växel eller back går in.

Har en OMC king kobra 7,5lit som jag har byggt om till 4,3liters eftersom det var ett större drev som levererades till min v6.

Hör av dej om min beskrivning är svår att förstå .

mvh kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta bort drevet bara för du ska ställa växlarna !!! Det finns några punkter att kolla . Vajerhöljet sitter med en bricka och skruv ! Har du lättat på den och sett att den sitter i sitt läge ! Änden på vajern , ( gängade delen,brickan, saxpinnen) den får du bara dit om drev och reglaget är i samma läge . Så, av med plastkåpan neutral på reglaget ,kolla nu att växelsdelen i till drevet , där pinnen är fäst vid överst, den ska vara i lod när neutralen i drevet är inställt . Vi börjar där så får du återkomma under resans gång . Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även att pinnen sitter i vänster hål på växelföraren ( översta delen in i drevet ) sitter den i högerhål är drevet gjort att gå vänstervarv , och sitter den i vänster hål ..högervarv på proppen . Jag har dubbla drev så för mig blir extra tydligt när jag monterar av eller på dreven ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...