Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Klacksorarna

Motor haveri garanti??

Rekommendera Poster

Hej jag har typ hunnit köra min Yamarin 63 br ca 4tim sen lossnade svänghjulet och pajade drivaxeln. Motorn var begagnad ca 200tim men båten är sprojlans ny, allt är köpt på firma och nu undrar jag, det går ju på garantin så för den delen så är det lugnt. 

Men nu har den snart varit på verkstan i snart 5v och enligt konsument köplagen så är skälig tid ca 14 dagar för att åtgärda problemet, funderar på om jag skall häva köpet då jag tycker att säljaren inte verkar sjyst, många dåliga bortförklaringar samt skyller på att han inte har tid att fixa den då han skall lev nya båtar.Det känns inte som att jag skall bli lidande av det då jag köpt en båt för flera hundratusen men den är ju betald så för den delen så skiter väl han i den. 

Jag har pratat med 2st andra firmor och enl dom så skall det ta ca 4-5 arb dagar att få hem delarna. Båda dom två tycker att det är åt skogen som jag har blivit behandlad det skall inte ta så här långtid att fixa problemet då det finns delar att få tag i. En av firmorna hör till samma kedja som den jag köpt båten av.

Säljaren skyller på att det saknas nåt lager, men om han har beställt en ny drivaxel så sitter ju ramlagren redan dit pressade så nu är min fråga får han montera dit en begagnad drivaxel och sätta på nya ramlager då min motor var begagnad eller är han skyldig att sätta dit nya delar. Jag misstänker att det är något sånt som är på g och det är därför det har tagit tid då han har letat en beg drivaxel för att hålla pengen nere.

Hoppas att någon kan komma med bra info hur jag skall göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig...

Det är ju nu man vill använda båten.

Får du inte tillbaka motorn inom några veckor, så är ju sommaren körd.

I dina skor hade jag nog försökt häva köpet i så fall.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem står för garantin på motorn i detta fallet? Motortillverkaren (om motorn är så ny) eller båtsäljaren (som garanti på båtpaketet han sålde)? Motortillverkaren lär sannolikt bara skicka ut nya delar för montering om det är dom som står för fiolerna, medan båtsäljaren mycket väl kan nöja sig med att byta till begagnade delar - motorn var begagnad från början, så en begagnad axel bör hålla motsvarande skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta en advokat. Att kopiera in en advokatfirma i korrespondansen brukar göra att saker och ting går fortare. Behöver inte bli så dyrt. Kolla din båtförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Flummo!

Jag har kollat upp hur det är med begagnade delar och det är som du säger han har rätt att montera dit en beg drivaxel men måste byta lager så det är ok tycker jag då det är lagren som slits och inte axeln.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Heading!

Ja jag skall kolla upp med en advokat vad som gäller, jag har Atlantica som försäkringsbolag vet inte om dom kan hjälpa mig men det kan ju vara värt att kolla upp.

 

Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena BB!

Tack för omtanken!  

Ja jag har ju som sagt bara hunnit åka typ max 4tim innan haveriet så det känns ganska surt när man kostar på och köper en ny båt, samt att jag har stuga på ö. Det hade ju underlättat att ha båten för att ta sig dit ut, Nu får jag åka på min pråm ist som toppar ca 6kn så det tar ca 1tim å det är ju inte så roligt när det går lite sjö att åka på den med familjen, för min del är det ganska ok men det kan gunga på ganska rejält.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första axiomet är att båthandlare och bilhandlare är samma skrot och korn, dvs 100% opålitliga. Lovar brett och håller typ ingenting. Samt skyller på dig i slutändan om något går fel.

Vad göra en denna situationen då? Försök få fatt på Yamahas huvudkontor och hitta vem som administrerat garantiärendet.

Högst troligt har båthandlaren inte ens beställt delarna ännu, utan har fastnat i någon form av vet inte vad jag ska göra, vad jobbigt allting blev, så jag skiter i det och drar till med en nödlögn. Är det så, se då själv till att delarna beställs och be att de skickas till en annan båtmek som du litar på. Alternativt traila båt/motor och hela alltet till annan mekaniker som får titta på vad som gått sönder och be denne beställa korrekta delar.

Beklagar eländet och hoppas du får ut och åka i nya fina båten snart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu va ju motorn beg ( 200timmar) så garantin ligger i försäljarens knä ! Tror inte när ett svänghjul släpper är Yamahas garantier inkopplade ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med ARN och konsumetvägledare.

Lägg dej inte i reparationerna och vilka eventuella delar som behövs, då blir du bara onödigt iblandad i säljarens bekymmer.

Säljaren har redan förbrukat den tid som kan anses skäligt för reparation, dax att häva köpet alternativt får han fixa en ersättningsmotor omedelbart.

Köpte en kinesisk MC-scooter(TMS...) för några år sedan, som visade sej vara av  helt undermålig kvalitet, plågade säljföretaget med många och långa dagliga telefonsamtal och mail, hotade till slut med att jag hade kontaktat ARN(vilket var sant), till slut gav dom med sig och hävde köpet, pengarna tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Been there, done that.

Det kan framstå som väldigt enkelt att häva köpet. men i praktiken kan det vara ganska besvärligt.

ARN har ingen rådgivning och kommer aldrig ge någort förhandsbesked om de anser att dröljsmålet är så långt att det förligger grund för hävning. Sannolikt gör det det, men det är då bättre att kolla med någon jurist som är insatt i tillämpningen av  KKL.

Att koppla in en jurist är ett bra råd. Själv skulle jag kolla om någon annan åtar sig att fixa jobbet på kortare tid (vilket kan vara svårt nu på sommaren) och i så fall hota med att ta båten ifrån säljaren för reparation hos annan som då får göra jobbet på säljarens bekostnad. Säljaren kan knappast neka och jag är nästan säker på att detta skulle hålla i domstol och därmed även i ARN.

Bäst för alla parter vore om säljaren fixade motorn pronto, det gäller bara att skapa sådant tryck att det verkligen sker. Hot om begäran om hävning hjälper tyvärr inte mycket.

En mycket effektiv metod är om du hänger ut säljaren här på MG. Seriösa säljare vill knappast skylta med dålig kundhantering, men det kan också samtidigt förstöra det mesta av möjligheterna till civilicerad kommunikation i framtiden.

ARN tog åtminstonne tidigare minst ett halvår på sig att fatta beslut efter det att parternas skrifliga kommunikationerna till ARN upphört och de ger ändå bara en rekommendation, som i o.f.s Sweboat anslutna handlare förbundit sig att följa.

För att sätta tryck kan du försöka skapa så höga kostnader för säljaren som möjligt utan att dessa är oskäliga. Ex. inte boka mobilkran och lastbil för att flytta båten. Men, din fritid är gratis för säljaren, så försök vara in tjänstledig mot löneavdrag (som måste kunna dokumenteras) under allt abetet du lägger ned på båten. Detta är en direkt kostnad för dig som säljaren är skylldig att ersätta, liksom ksonader för resor etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...