Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
permat

Maxi Fenix

Rekommendera Poster

Har en fråga till fenix ägare är det vanligt med sprickor ( sprickor i gelcoat endast synligt) på insidan av skrovet vid kölinfästning samt kölbultar ? utvändigt hittar jag inga tecken på ngn. kraftigare grundstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte uttala mig för alla Fenix, men jag kikade på 6 stycken i höstas. Av dom 6 hade två sprickor. En hade skaffat större rostfria brickor, som spred belastningen från kölbultarna över ett större område pga sprickor och vattenläckage. Ingen av säljarna hävdade att dom hade gått på kraftigt, men ingen av dom kunde garrantera det då ingen var förste ägare. :roll: Så, det verkar existera ett fåtal Fenixar där kölinfästningen kan behöva en förstärkning. Behöver jag säga att den jag slutligen köpte inte hade kölproblem. 8-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt svårt att svara på hur allvarliga sådana sprickor är. Helt klart är att gelcoat är hårt och oflexibelt, och spricker väldigt lätt. Kölpartiet på en båt rör sig alltid lite. Det är knappast så att sprickorna går genom laminatet eftersom du skulle få vatteninträngning då. En fuktmätning kan ge en indikation. Jag skulle inte oroa ihjäl mig över detta. Är båten grundstött hårt så lär det finnas gott om gelcoatsprickor i kölsvinet. Viktigare är att alla balkar sitter fast som de ska. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sätt på större brickor vid kölbultarna. Finns inga sprickor där på min Fenix, däremot finns det i botten på stuvfacken under sittsarna. Det verkar som det är väldigt lite glasfiber i polyestern där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Detta är nog rätt vanligt på Fenix, jag har också lite gelcoatsprickor på på insidan av skrovet och kring durken. Jag blev något bekymrad till en början, jag började slipa ner sprickorna och kom igenom glasfibern, fortsatte jobba med sprickan och ner till en grå-svart massa. Hjärtat i halsgropen...

 

Efter att ha haft en besiktningsman på plats känner jag mig nu helt lugn. Detta beror på att Fenix gjordes i två delar, en innermodul och en yttermodul (själva skrovet). När man gjutit yttermodulen sänktes innermodulen ner i yttermodulen, däremellan lades ren fyllnadsmassa. Det kan nu vara rätt vanligt att innermodulen rör sig något och det uppstår små sprickor i gelcoaten på innermodulen.

 

Således ingen fara, jag har nu lagat sprickorna och kommer i sommar se om de kommer igen. Jag har faktiskt aldrig behövt torka upp vatten från durken, båten är snustorr och har alltid varit det.

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...