Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gronq

Vattenläcka Ryds 23 DC - Tips??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med en nyss införskaffad RYDS 23 DC, det kommer in vatten i kölsvinet. Det samlas i utrymmet under tanken och rinner ut genom hålet till motorrummet om man inte tömmer det kontinuerligt.

Det kommer in ca 5 liter per dygn...någon som har sett detta problem förut eller vet vad det kan vara?

Det finns inga skador i skrovet Och det går inte att se var vattnet kommer in.

Överhuvudtaget svårt att se något då alla utrymmen saknar inspektionsluckor.

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en WA men det kanske är applicerbart på DC också. Jag har skrivit om det tidigare men jag hittar inte inlägget so here goes again.

Ankarboxen bak är en hink som sitter på insidan av akterspegeln, dräneringen av ankarboxen går genom boxen och akterspegeln. Här hade jag en läcka i genomföringen som gjorde att det rann in vatten mellan akterspegeln och boxen och vidare ner i svinet. Stick in huvvet i motorrummet och kolla upp till höger (om det är samma som WA) och lokalisera undersidan av boxen och leta efter spåra av vatten som rinner längs med akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Kommer in lite vatten för mig med och lägger sig under motorn! Hur fixade du läckan? Silikon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade det när jag hade båten uppe. Det är lätt gjort att skruva bort genomförningen, rengöra och skruva ihop det med lite sikaflex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammalt inlägg, men då det är en vanlig båt kanske det finns fler som har samma problem. 

 

Jag hade samma problem med min Ryds 23 DC, dvs vattensamling under motorn. Det visade sig vara regnvatten som har läckt in från skarven på badbryggen där själva motorluckan öppnas upp. Det är viktigt att det är rent runt skarven annars rinner inte vattnet bort (istället rinner vattnet ned bakom motorn). 

 

Efter att ha rengjort skarven rinner inget vatten in i motorutrymmet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den tar kylvatten genom en genomföring isf genom drevet så kan det vara en plugg i skölden, som läcker. Finns en bricka m packningssats från Mercruiser. Vrid ratten helt åt babord och kika ner bakom motorn m ficklampa så ser du droppet.

 

Kan också vara o-ringar i ventilerna för vintertöming av kölvattnet. Då droppar det under de två pumparna, SB eller BB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fem år gammal tråd! Fantastisk upphämtning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådlyft done right:)

 

När man söker i forumet är det bra att samla ihop trådar och i det här fallet blir det en bättre helhet än att någon hänvisar till en gammal tråd som svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vilket problem arbetat med det i två år. La ner 6 tusen på att laga Ankarboxen ingen nytta. Bytte impeller och o-ring. Köpte en selfiepinnen har filmat utan resultat. Ska nu försöka filma från motorrummet mot akterspegeln om jag kommer åt. Fortsätter att leta efter läckan som ger mig 4–5 liter vatten efter att använt båten. Kommer inte in vatten efter par dagar när jag inte använt båten, så det borde vara något från det yttre kylsystemet?

ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kommer åt så kan du torka kliniskt torrt på alla ställen där du misstänker att vattnet kommer in. Lägg sedan hushållspapper på alla dessa ställen. Kör en väldigt kort stund och inspektera sedan alla papper. Upprepa om allt är torrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-07 vid 09:42 skrev Garp23DC:

Ja vilket problem arbetat med det i två år. La ner 6 tusen på att laga Ankarboxen ingen nytta. Bytte impeller och o-ring. Köpte en selfiepinnen har filmat utan resultat. Ska nu försöka filma från motorrummet mot akterspegeln om jag kommer åt. Fortsätter att leta efter läckan som ger mig 4–5 liter vatten efter att använt båten. Kommer inte in vatten efter par dagar när jag inte använt båten, så det borde vara något från det yttre kylsystemet?

ulf

 

Amatör men mycket glad och stolt😋 har nu löst mitt problem med vatten under motorn på Ryds23 DC. Kryp in över motorn ända till akterspegeln (trångt) titta ner så ser du styrfunktionen vrid ratten så att styrdonen står till vänster när du tittar på den. Ta en lampa och lys ner ca 15 cm där sitter det en bricka med två skruvskallar (denna bricka kallas Block of och har funktionen att blockera vatten från att komma in) den har monterats från fabrik med en felaktig bricka med hål i. Här såg jag att det rann in vatten först när motorn är varmkörd så bildas det ett tryck som gör att det kommer ut vatten. Köp en ny bricka (Block of) utan hål i mitten och med gummipackning, gör rent och montera. Viktigast av allt hållet sitter under vatten så du måste lyfta aktern över vattnet.

OBS! Detta var lösningen på min båt, du kan ha ett annat problem.

Lycka till från en amatör.

Ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Misstänker också att min ankarbox orsakar vatten i kölsvinet. Ser att det blir blött till höger under boxen. 

Var sker själva läckaget? Är det i tätningen i boxen eller mot akterspegeln. Eller är det samma genomföring? Det är ju i princip omöjligt att sticka ner huvudet och se ngt i motorrummet.  Någon som vet hur det är gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svara på min egen fråga gällande ankarboxen. 😊. Har idag tagit bort genomföringen. Den var helt lös så inte konstigt att det läckte.....  Förstår också att det är en dålig konstruktion då det är ett mellanrum mellan ankarboxen och akterspegeln. Man kan ju inte få det lika stumt när man monterar genomföringen om man jämför med att bara montera genom akterspegeln. 

Men nu är det slipat, rengjort och återmonterat med en rejäl klick sikaflex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-11 vid 14:51 skrev Garp23DC:

 

Amatör men mycket glad och stolt😋 har nu löst mitt problem med vatten under motorn på Ryds23 DC. Kryp in över motorn ända till akterspegeln (trångt) titta ner så ser du styrfunktionen vrid ratten så att styrdonen står till vänster när du tittar på den. Ta en lampa och lys ner ca 15 cm där sitter det en bricka med två skruvskallar (denna bricka kallas Block of och har funktionen att blockera vatten från att komma in) den har monterats från fabrik med en felaktig bricka med hål i. Här såg jag att det rann in vatten först när motorn är varmkörd så bildas det ett tryck som gör att det kommer ut vatten. Köp en ny bricka (Block of) utan hål i mitten och med gummipackning, gör rent och montera. Viktigast av allt hållet sitter under vatten så du måste lyfta aktern över vattnet.

OBS! Detta var lösningen på min båt, du kan ha ett annat problem.

Lycka till från en amatör.

Ulf

 

Hej Ulf,

Jag har exakt samma problem på min Ryds 23WA, som du lyckats avhjälpa på egen hand. Bra gjort förresten!! :) Kan du möjligtvis upplysa om hur du gick tillväga för att få fatt i rätt Block-Off plate (det finns ju en uppsjö av olika sådana vad jag kan se)? 

Stort tack på förhand!

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att även min Ryds 20 ht -07  har ett likadant problem , misstänker ev att det har med konstig kapellbyggnad att göra då det ligger vatten uppe kring motorluckan - någon som har samma båt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis hittat felet , det är den genomföring som finns i aktern - således stundande packningsbyte om jag förstår lösningen rätt . Vad jag förstår finns det olika satser att välja mellan för det ska passa rätt ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där sitter en mindre slang till vänster - ngn som vet vad detta är ? 

 

behövs något ytterligare till packningen - klet , massa eller dylikt ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det denna Bricka Ni menar?

Den vita korven är lite papper som jag har lindat för att se var det läcker. :) 

 

 

IMG_4047.PNG.7a5e8d2ccaad709fb5a254bf0b07b50f.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt den som läckte hos mig !

men sämre utrymme i mitt att komma åt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...