Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Kalman

Visitkort efter ankor.

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Nu tänker jag glädja mina belackare och andra som kommit med dumma förslag, samt alla andra, med att rapportera hur det gick med änderna som placerade visitkort på min brygga i alltför stor omfattning.

Som ni minns fick jag mycket sk..t för mina nätväggar som man vek över bryggan för att hindra ankorna att landa där. Jo, det fungerade faktiskt riktigt bra. Enda problemet, nej två förresten, var att de som kom till bryggan, gäster, inte visste intuitivt hur man bara enkelt viker dem åt sidan. Det andra problemet var alla som raljerade över det hela här på sajten. Inte för att komma med synpunkter utan raljera för dess egen skull. Nu är näten borta. Det har löst sig på ett oväntat sätt.

För er som inte läst tidigare inlägg i ämnet för flera år sedan, änderna, det är vilda gräsänder som är kläckta i maskin och lite lagom tama. De släpps ut  och föds upp för miljön passar dem utmärkt.

Den konstiga vintern resulterade i is som lyckades pressa ner hela bryggan med stolpar och allt. Dybotten hålller ju inte så bra som bekant.  3 dm tjock is var inte att tänka på att hugga bort så det blev en ny brygga i vintras ovanpå den gamla. När sedan isen väl smälte så plockade jag upp gamla bryggan i bitar.

Men.......nu kommer det fina. Nya bryggan är så hög så andungarna kan inte och har ingen längtan efter att komma upp på den. De ser inte bryggan som en möjlig viloplats längre där de kan putsa fjädrarna och ta en siesta.  De uppsöker de plattforma som finns för ändamålet längre bort inne i vassen där de har skydd.

Med tanke på den mängd kracka som de lämnade tidigare på bryggan, å som nu hamnar i vattnet, så kommer jag in på en annan vinkling på det här med toaletter som töms i havet/sjöar. Min familj och jag har inte tillnärmesevis producerat den mängd av den sorters avfall på våra sjöresor som dessa änder gör. Å det vi har lämnat har vi grävt ner i marken på öar eller använt Baja-Majorna. Men det allra mesta har vi tagit hem i Porta_portan och tömt hemma.

Ibland kan jag känna lite skadeglädje att dessa änder bidrar till kvaliten till vattnet i Huvudkommunen. Helt naturligt och lagligt. Så alla är väl nöjda?angel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Försökte redigera själva rubriken utan att lyckas. Det skall naturligtvis stå änder och inte ankor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj Kalman,

Mycket intressant. Jag har själv ett likartad problem. I mitt fall är det nästan värre, för änderna (precis som min familj) är mycket förtjusta i vår båts badbrygga. Och jag håller med, badbryggan är verkligen inbjudande. Jag har i annan (för den specifika frågan inte helt rätt) tråd beklagat mig och bett om tips, min lösning blev att försåtsminera badbryggan med tampar fram och tillbaka. Funkade sådär. Ett nät låter som en mer effektiv lösning. Tipsa därför gärna om vilken typ av nät du använde.

Hälsningar,

post-10017326-1394237144,9848_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det nät jag använde var vanlig sk bärnät, blå.

Spände det över smala lister som bildade en ram.

Sök på mina tidigare inlägg så hittar du en bild.

Jag tror att de kommer att lägga sig på din badplattform ändå för de tynger ner nätet.

Oh, vilken skön hängmatta..... kvack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länkar Kalmans två bilder vilket inte är så svårt, finns en bit ner i tråden ...
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=288921

Tror också att för liten vinkel på nätet kan ge viloplats ovanpå ifall nätmaskorna är för täta?
Kanske är en sorts ram med rätt glesa fiskelinor en tänkbar lösning, går väl knappast att ligga på?

Kalmans upptäckt att högre brygga radikalt minskar nerskitningsproblemet är ju intressant, tydligen är det ungarna som behöver vila enligt föräldrarnas åsikt? (Vuxna änder kan ju flyga så brygghöjden spelar nog mindre roll för dem.)

Kanske kan man därför i kombination med avvisande nät/tråd-konstruktion erbjuda en liten extra låg vilohylla där andfamiljen tryggt kan få vila litet? Lite enligt principen morot&piska. Kanske en oemotståndlig miniflotte vid tilläggsplatsen, eller en sittbräda ansluten till ramkonstruktionen??
(Sägs att ändernas häckning har misslyckats i år, åtminstone här på västkusten. Kan nog stämma, ser inte många? Tycker givetvis att även de utgör ett trevligt och naturligt inslag i skärgården, så ett litet inslag av morot känns därför lite extra befogat? )

Bara en lös fundering. :-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 juli 2012 | 19:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Härom dagen räknade jag till 91 små saker. De är inte flygga än. Sedan så växer det vass efter spångens sidor så det är inte lätt att flyga in å landa. Det tar ett tag att lära sig trickflygning.

Eftersom det finns ett antal viloplatser utlagda så räknar jag med att de väljer dem även senare på sommaren.

Din ide Thomas-1 är kanske inte så dum. En flytande liten plattform, lastpall?, ankrad en bit bortom segelbåten skulle kanske lösa  problemet. Vi få be  Arne testa det. Mycket beror på hur det ser ut i omgivningen.

För badplattformen skulle jag hitta på något annat. Kanske ett stycke nät på en ram, men som lutar kraftigt? Vik in sidoarmarna och rulla ihop det hela till ett smalt rörliknande paket, lätt att stuva undan.

För min del  får de gärna vara överallt. Men de skall lära sig att gå på muggen.angry

Tråkigt om den naturliga populationen har haft problem. Ni kan få några av de som kläcktes i maskin å som planterades ut här.

Skall jag skicka dem med flygpost?

En adresslapp runt halsen kanske och så får de leverera sig själva?smiley

blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra tips Kalman och Thomas-1. Har bra fästpunkter och sargar vid sidorna av badbryggan, så jag tror jag skall kunna få till det med ett stormaskigt flexibelt nät. Tror jag har någon gammal hängmatta i nät som kan få göra ny tjänst. Återkommer. p.s. Hopplöst att knacka i android ibland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna använda sig av bulvantricket som man gör mot måsar, bara lite modifierat för änder? En uppstoppad katt på badbryggan kanske?

Nu menar jag allvar alltså...jag vill minnas att man kunde köpa en låtsaskatt på Teknikmagasinet tidigare som var mycket verklighetstrogen och som gick på batteri. Den låg ihopkurad sovandes men andades så den rörde sig som en riktig katt. Den tålde säkert inte vatten men det kanske finns andra varianter som inte är batteridrivna som skulle funka. Fast änderna kanske lär sig på samma sätt som måsarna att det inte är riktiga grejer.

Annars är väl illrar ändernas värsta fienden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Summering av sommarens visitkort.

Antalet var förvånansvärt lite. Dvs nästan ingen ankskit på bryggan.

Eftersom bryggan var mycket högre så vande sig aldrig de små gässlingarna, heter det så?, att hoppa upp där. Viloplattformarna lite längre bort var däremot överbelagda hela tiden. Så dessa utplanterade gräsänder, de är maskinkläckta, får inrutade vanor precis som vi människor.

En bidragande orsak kan ha varit att  jag skaffat en häcksax på stång och klippte vassen alldels efter bryggkanten men jag lät vassen ligga kvar. Då blev det väldigt svårt för dem att paddla runt så de undvek stället.

En häger och två vilda gräsänder var de enda gästerna ett tag. Men hägern var rumsren. Så den fick hållas.

Intressant värld vi lever i. Stadsborna åker ut med sina båtar till landet/skärgården och tar kikaren med sig för att kolla på pippi. Lantisen som jag har fullt sjå att hålla dessa pippin borta. Stadsbona går på Zoo för att se en älg och mata vildsvin och klappa rådjur. En annan har fullt skägg att hålla dem från grönsakslandet. Nyplanterade äppelträden är bakom hönsnät. Annars är älgarna mer än tjänstevilliga att beskära dem på vintern.Å hararna tar sig gärna ett gnag

Höstens vattenstånd är högt. 3-3,5 dm över normalt. Den nya bryggan är nästan lika låg just nu som den gamla var. Men sista veckan har det sjunkit undan lite. Den gamla skulle sticka upp endast 10 cm om det fanns kvar. Har de slutat öppna portarna i tid där borta i Stockholm undrar vi.

Undrar när isen lägger sig denna vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...