Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
ThGr

Mercury EFI 25hk larmar och stänger av

Rekommendera Poster

Jag har just ärvt en båt med en Mercury EFI 25hk 4takt från 2006. Nystartad när man drar på fullgas tänds varningslampan och larmet går på efter ca en minut och motorn stänger ner. Startar man motorn igen går den hur bra som helst. Jag har bytt olja. Vad kan problemet vara - fel på oljetrycksmätaren? Någon som haft samma problem och vet lösningen?

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Finns i nuläget fria PDF-verkstadshandböcker på den ryska sajten mdmotors.ru. Skulle laddat ner och sparat nåt matnyttigt, för vem vet hur länge det varar. ;) ...
http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=mercury efi site:mdmotors.ru&oq=mercury efi site:mdmotors.ru&gs_l=hp.12...3516.12211.1.16211.16.16.0.0.0.0.171.1413.10j6.16.0...0.0.Xo5BpadI1XQ&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=5dddb7a095b864f0&biw=1173&bih=651

Kanske inte 25 hästare, men troligen snarlikt. PDF:ens sid 83 (avsnitt 3.37) beskriver larmorsaker som ger sänkt varvtal som skyddsfunktion ...
http://www.mdmotors.ru/netcat_files/216/180/MERCURY__4_stroke_Tehnicheskoe_ustroystvo_dvigatelya_2.pdf

Mvh Thomas- den förste ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas.

 

Har du fått någon lösning på motorproblemet? Fick tyvärr liknande problem med min och efter att ha bytt olja, filter, impeller och termostat utan resultat har jag lämnat in den till marinan. Bara att hoppas det inte blir för dyrt, hittar han orsaken så får du veta vad det va om du inte har fixat din vill säga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope. Pratade med en mekkille som kan Mercury i går och det enda han kunde tänka sig var att det kunde ha med automatchoken att göra och/eller att man inte ska dra på fullgas direkt efter kallstart. Jag blev inte klokare av det. Känns konstigt om man alltid ska typ tomgångsköra i 2 min innan man får dra på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Marinan jag lämna in min på hittade inget fel sa han men den larma likförbannat. Det sluta med att jag fick plocka isär den och efter mycket letande hittade jag en bussning/tjock gummi packning som inte satt som den skulle, den fick inte nog med kylvatten med andra ord.. Hur är din skvallerstråle, kanske kan va samma fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget som är konstigt med att varmköra en motor innan man belastar den!

Fattar inte att folk ska ha så förbannat bråttom att man inte kan låta motorn bli varm innan man far iväg.... Livslängden på en motor där man låter oljan bli varm innan den belastas är betydligt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Håller självklart med om att man ska varmköra motorn innan man ger sig iväg MEN mitt problem va att vid minsta gaspådrag larma helvetet oavsett varmköring eller inte.. Mitt problem är numer löst och ville bara hjälpa till om vi hade samma problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tamgris, ursäkta missförståndet, det var inte ditt inlägg jag riktade mig till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag fattar inte att folk ska ha så förbannat dumma kommentarer. Goddag yxskaft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...