Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FritzF

Tips bränslesnål bad/fiskebåt

Rekommendera Poster

Jag bor ute i skärgården och letar efter en bruksbåt som kan ligga i större delen av året, och användas för fiske- och badturer och utflykter större delen av året. Vi har redan en träfolka som vi seglar med på sommarhalvåret, men där vi är beroende av varvets iläggning- och upptagningsdatum. Den här båten ska vi kunna hämta folk med och åka ut och fiska osv.

Båten behöver inte gå fort - vi bor ju redan mitt ute i allt och ska inte röra oss några långa sträckor. Alltså räcker det med 6-7 knop som marschfart.

Storlek: ungefär 4,6-6 meter, fint om man till nöds kan upp till 6 pers. Måste vara sjösäker! Trevligt vore också om den går att ro hyfsat bra. Bonus om det är flera årpar.

Motor: viktigt här att den är bränslesnål, därför funderar jag på inombordare men det finns så få små båtar med inombordare, egentligen bara äldre träsnipor (vilket jag kan tänka mig om de är i gott skick - men dessa är sällsynta och i så fall dyrare än 30tusen).

Pris: tänker mig max 30 tusen.

Väljer man utombordare - hur stor motor behövs till en plastbåt ca 5 meter för att det ska gå att köra bränslesnålt? I det fall vi väljer detta alternativ går ju den största delen av pengarna till en 4-taktare som kostar lite...

Några tips?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocket-tips tas gärna emot :) Det finns ju en hel uppsjö av båtar i den här storleken och prisklassen - så desto svårare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puttar lite, och funderar om vi kommer att behöva en HT-båt eller åtminstone styrpulpet med vindruta? Jag tänker på allvädersbåt - alla årstider. Det kanske är en fördel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är en liten plastsnipa, tex Saga 20, Mellanbleka mfl. Mellanblekan finns både ruffad, eller bara med vindruta, vilket det senare förmodligen är lämpligare om man ska ha den som fiske/badbåt.

Inombordarna i dessa brukar dra 1 -1.5 liter bensin i timmen i marchfart (5-6 knop), eller något mindre om de har dieselmotor.



Senast ändrad av Fogel70 | 10 juli 2012 | 14:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ja, en mindre plastsnipa kan ju absolut vara ett alternativ, även om man får gå upp en bit budgetmässigt. Det är ok om det är en riktigt bra båt. Jag undrar dock varför många plastsnipor är så fula? Det är något med överbyggnaderna jag inte gillar. Saga 20 är en av de få jag verkligen tycker är fin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...