MeaDiva 1 Postad 29 Juni , 2012 Hej Vi bygger båt och har fått upp ögonen för Empirbus elsystem, är det någon här som har erfarenheter av detta elsystem? Kolla på http://www.meadiva.se/2012/06/29/elsystem-empirbus/ för en enkel beskrivning av systemet eller på http://www.empirbus.com för mer utförlig information! Alla erfarenheter och tankar mottages tacksamt! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Juni , 2012 Hej, Alltid kul med nytänk, och jag erkänner genast att min genomläsning varit flyktig, men ... Detta med distribution av strömförsörjning kräver väl alltid sina givna kabelareor hur fasen man än gör!?[Här tycks det gälla vanlig lågspänning typ 12-volt, och den överförda effekten måste ge strömstyrkor (och därmed kabelareor) enligt naturlagen P=UxI? (Att man t.ex. i kraftledningar ibland använder riktigt höga spänningar som 300000 volt beror just på detta ofrånkomliga samband. Alltså ju högre spänning desto mindre strömstyrka/kabelarea vid given effektöverföring, nåt sånt.)] Vi båtägare är helt naturligt konservativt försiktiga vad gäller nymodigheter, så nya dyra manickrar kan nog behöva extra bra faktaunderlag? Ursäkta alltså min skeptiska hållning, men vari ligger egentligen den påstådda kabelarea-minskningen?? Visst, kan se att Empirbus-systemet ger ganska bekväma (men säkert dyra) styrmöjligheter via sina programmerbara tolv knappar.Min invändning får här bli; sparar det kabelarea d.v.s. kopparvikt över huvud taget? I ditt fall MeaDiva (vacker båt för resten så krävs tydligen tre elcentraler, så att jämföra med traditionella systems enda centrala säkringspanel förefaller orättvist rent kopparviktsmässigt?? Som sagt slarvigt läst men mitt inlägg lyfter väl om inte annat tråden. :-) Senast ändrad av Thomas-1 | 30 juni 2012 | 16:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 30 Juni , 2012 Hej Thomas Det handar inte på någotvis om att minska kabelarean men kanske längden/mängden kabel i båten. Det blir tre centraler i båten som vi skall försöka placera så smart vi kan, dvs där det ger kortast kabellängd. Sedan styrs dessa från en knappsats centralt. Tex sb/bb lanternan sitter på en enhet i fören, topplanternan i mitten och akterlanterna på den enheten som sitter i aktern, de styr ändå av samma knapp. Säkringarna är inbyggda i centralen och återställs via knappsatsen! Visst är den vacker, Diva 38an, kan inte fatta att inte alla seglar en sådan /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juli , 2012 Okej, då är jag med. Vad händer ifall datorn skulle fallera, finns det nåt nödförfarande för att exempelvis någorlunda snabbt tända lanternorna manuellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 1 Juli , 2012 Om det fallerar så finns det en grundinställning som tar vid och där kan man just sätta sådana grejer, lanternor på, länspump på automatik mm. Om man behöver greja med en förbrukare så kan man manuellt på enheten stänga av just den utgången! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Juli , 2012 Hmm ... kommer inte på nåt mer att gnälla över. ;-) Vad kostar kalaset, är väl tre enheter plus huvuddator samt nån extra mellangrej o busskablage? Senast ändrad av Thomas-1 | 01 juli 2012 | 11:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 1 Juli , 2012 Det var ju bra att du inte fann något mer.... Vet inte ännu, har inte riktigt koll på det! Kan återkomma när jag vet mer! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 2 Juli , 2012 Har idag fått en bra beskrivning över vad systemet kan, kolla på: http://www.meadiva.se/2012/07/02/vattensystem-och-lite-el/ Lite ner i inlägget kommer det en beskrivning! /Tobias Ps. Systemet blir dyrt men funktionerna väger över! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser