Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
matte69

tankmätaren trasig i portabel tank

Rekommendera Poster

har en 24 liters tank till min utombordare(yamaha tank) den har slutat visa hur mycket det är i den och jag undrar om det ev går att laga på något sätt och vad det  är som kan vara fel.....  går det att lossa skruvarna där mätaren sitter och sen att det blir tätt vid montering igen... någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå att lossa skruvarna och sedan få det tätt men det är en risk. Behöver du verkligen mätaren? Jag har varianten utan mätare och jag öppnar bara luckan till utrymmet och lyfter lite i tanken före varje tur för att känna hur mycket det är kvar. (har iofs en extra-tank med mig)

Jag är inte helt hemma på yamma-tankar med mätare men det kan sitta en platta med gängade hål under som riskerar falla ner om du lossar skruvarna. Den vanligaste typen av mätare på lösa tankar som jag sett består av en lätt skruvad skena ner i tanken som det sitter en kork på. När korken flyter upp går visaren åt Fullt och vice versa.

Ofta är det korken som antingen löper trögt eller helt enkelt har lösts upp i tanken. Har korken lösts upp behöver du förmodligen rengöra tanken. Går den trögt beror det ofta på att det bildats avlagringar på skenan så att korken inte rör på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...