Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Zkirken

Elfel Buster XL

Rekommendera Poster

Jag har en Buster XL från -97 som elen har lagt av på. Det har tidigare glappat en del men nu är det stendött. Har dålig koll själv men tror inte att det är speciellt komplicerat. Är det någon som trots denna dåliga information har någon idé om vad som kan vara fel? Elen stod av misstag på i båten i cirka 2 veckor. Kan det ha något med saken att göra? Båten startar dock utan problem.

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är huvudströmbrytare? Förbikoppla den och testa. Inte ovanligt att dessa strular med åldern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxiderade kontakter, någon kabel som lossnat någonstans? Köp ett universalinstrument och mät spänningar/motstånd, följ kablarna från batteri till eluttagen/lamporna. Är det totaldött så är det enkelt att hitta felen, intermittenta fel är ett helvete att spåra.

Kolla huvudströmbrytaren, jag fick i år byta en två år gammal HSB för 299:- som pajade pga dålig kvalite (för mjuk koppar).

Själv tröttnade jag på oxiderade och glappande kontakter i min RYDS och drog om alla egna elledningar, använde förtenta kablar samt tätslutande kopplingsbox.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 28 juni 2012 | 10:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som ovanstående så tror jag att huvudströmbrytaren är boven. Om motorn startar så är ju batteriet och dess kontakter ok. Om all annan el (lanternor, länspump mm) är död så är huvudströmbrytaren minsta gemensamma nämnare. Om det glappat tidigare så är det än mer troligt. Så fram med 556-sprayen och putsa på kontakterna för att hitta felet. När du hittat det så ser du vad du måste byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men startmotorn går väl också via HSB (=huvudströmbrytaren )??? Så är det i alla fall i min båt där jag har dragit elen själv. Men jag tycker att HSB bör kollas ändå. Koppla bort batteriet och ohmmätt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Buster XL som visserligen är av senare modell (2010) så går INTE startmotorn via huvudbrytaren, inte någon motorel alls faktiskt. Det är bara de avsäkrade delarna av elsystemet som bryts där, dvs lanternor, länspump, navigator mm. Jag blev själv överraskad när jag upptäckte det. Men förmodligen är det för att  huvudbrytaren inte tål de stora strömmarna vid start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är av åsikten att motorn också skall gå via huvudbrytaren. Det är inte roligt att bara stå och titta på när kablar brinner. Med en huvudbrytare har man möljligheten att bryta bort felet. (endast i nödsituationer då man annars förstör generatorn)

Tror att felet ligger i din huvudbrytare. Är det modellen med röd nyckel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre med en för ändamålet anpassad säkring anser jag.

Men, som någon sagt, det där med el är ju lite som med religion. Alla har sin tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är ensäkring det korrekta kortslutningsskyddet, sedan uppskattar jag möjligheten att frånskilja med huvudbrytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...