Gå till innehåll
tisdag 02 december 2025
Evin140

Lite strul med Evinrude 140 Hk

Rekommendera Poster

Hej hej..

Har lite problem med min motor.

De startar lätt och går bra på tomgång och den stircker iväg när den liksom är kall Me när man åkt ett tag och stänger av den och den får stå ett tag och man ska start och i väg så dör den när man gasar. Men får den stå på tomgång ett tag så går det hur bra som helst att dra på..

Vad kan vara fel? Mycket tacksam för svar Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har nog att göra med att du chokar/primar den då den är kall. då man stannat kanske en halvtimma så är det ju bara att vrida på nyckeln så går den igång men motorn är fortfarande kall och därför vill den inte svara då du ger mer än stödgas,

Testa att ge den lite choke/prime efter att du startat den efter paus så lär du kunna ge gas snabbare om du anser detta som problematiskt.

Senast ändrad av Vanercruiser | 04 augusti 2012 | 21:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu provat att prima motorn efter den stått ett tag men då vill han liksom dö när man trycker in nyckeln för prime Kan tillägga att han börjar dö när den kommer upp till 2000 rpm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge låter du den gå på tomgång innan du kör iväg? Om jag har stått still en halvtimme så måste jag låta den gå på tomgång en minut eller så annars dör den direkt jag ger gas, har dock aldrig upplevt detta som problematiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt uppför sig likadant, jag har elchoke och när jag kallstartar den så är det inga problem att dra på för fullt då man kommit ur hamn (detta tar ju förvisso mer än en minut)..

Jag tycker inte att det är något onormalt, har den inte varit så tidigare eller nojar du bara inför försäljningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nån nojja e det inte. när jag köpte den och tog premierturen då gick den kasst hela tiden man fick krångla väldigt mycket innan den ville komma igång. men sen har jag bytt alla slangar och några packningar i förgasarna och då börja den gå bra när den va kall men problemet återstår när den är varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...