Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SorenD

Klämd kabel till ekolod

Rekommendera Poster

Köpte en ny GPS med ekolod i år. Blev en Raymarine E7D. Men innan jag hann montera givaren till ekolodet lyckades jag klämma kabeln till den i en lucka. Så när jag skulle testa den första gången så hände inget. Misstänker alltså kabelbrott. Så till frågan: Kan man byta endast kabeln till givaren? Den är ju monterad vattentätt. Eller åker jag på att köpa en helt ny givare....?   Suck..frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom kaben ändå är kass så kan du ju alltid försöka laga den med lödning och någon form av tätning med exvis silikon. Går det så går det. Vad har du att förlora?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett äldre ekolod där jag skarvat kabeln och det fungerar utmärkt. Förra ägaren tyckte det var för mycket jobb att ta demontera lodet med hela kablar varpå han klippte dem... Som sagt, går det så går det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger  oftast en ledare i kabeln samt en skärm (beroende på givare). Om materialet är mottagligt för lödning så löda. mittledaren. OBS ta först och skala upp kabeln och korta ner mittledaren så att du får skärmstrumpan att gå omlott några cm.

Löda först och bygg upp en isolering runt mittledaren. Dra sedan skärmstrumpan omlott för kontakt och löda lite om det går. (Ibland så är denna av aluminium). Trä gärna över en bit krympslang på kabeln innan montering och som du sedan kan dra över den blottade skärmen som du sedan värmer med en cigg. tändare..

Finns även kontakter att köpa som du kan skarva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte hur kabelskadan ser ut men tycker inte att klämd i en lucka låter särskilt allvarligt, kanske är kabeln trots allt okej?

Är väl som sagt en koax (trots relativt låg frekvens <400kHz) till ekolodet, och sådana är enligt bilden rätt tåliga mekaniskt ... http://sv.wikipedia.org/wiki/Koaxialkabel

Klipp alltså inte av kabeln för lagningsförsök innan du uttömt alla andra möjligheter!
Är övriga funktioner helt okej, har du läst manualen noga m.a.p. installations-inställningar etc?
Manualer kan f.ö. nedladdas här ... http://www.raymarine.se/manualsearch/index.cfm?Products=Multifunction Displays\New c & e Series (7, 9 and 12 inch)&Documents=&LanguageType=Swedish&Search=Search

Hur yttrar sig felet mer exakt, kanske ett felmeddelande eller bara utebliven botten på displayen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag har läst igenom manualerna för både givaren och E7D men inte ett ord om installation och inställningar i själva enheten. Men jag provade att klicka igenom alla menyer och hittade en installationsfunktion där!!  Gick att välja och aktivera givare och lite andra inställningar. La sedan givaren i fyllt handfat...(i brist på sjö vid tillfället...hehe...) och vips! Då dök den upp i ekolodsfunktionen i min Raymarine. I morgon blir det skarpt test i sjön.

Varför kunde de inte skrivit i någon manual att man skulle aktivera givaren för att det skulle fungera...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom vill sälja lösa givare för det tjänar dom pengar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar lösa sig!

Hittade uppgifterna i PDF:en E-serie Wide Installation 87116-3.SV på sid 62 (avsnitt 5.5).
Allt som står om ekolodet syns f.ö. i bilden ovan.

Uselt ifall du inte fick med denna instruktion.

post-10006646-1394237142,2475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt...just den informationen skulle ju jag behövt och just det som du visar finns inte i min manual. Däremot finns en massa info om alla andra inställningar. Nåja, nu är det bara att invänta det skarpa testet på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst, allt funkar! Var alltså inget kabelbrott, bara en kass manual som inte kunde börja med att man skulle installera en givare först.

Nu är det bara för alla gösar att passa sig....!  yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...