Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
isbergskan

Tips på kall mat

Rekommendera Poster

Vi har inga tillagningsmöjligheter och har tröttnat på pastasallad i alla dess former! När jag var liten och var ute på sjön med föräldrarna så gjorde mamma pannkakor med köttfärsfyllning som åts kalla, så det blir nästa lunch. Vad är era tips för bästa kalla middagen/lunchen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar avnjuta goda piroger med olika blandningar, som nödvändigtvis inte behöver värmas. Det räcker att lägga dem i solen en stund för att njuta av dem.

Sen finns det enkla varianter som vi har som mellanmål. Steka korv och rulla in i tunnbröd med lite smör är mycket gott som enkelt snabbmål.

Jag tycker även att tunnbrödsrullar fungerar perfekt med kallt hemlagat mos, korv, sallad lök etc. 

Sen måste jag även vulma för en liten barnfavorit. Jag brukar tillaga pizzabullar som är kalasgoda även kalla. Helt vanlig bulldeg, men du lägger tomatröran med vitlök istället för smör och tar valfri fyllning. Lite ost på toppen. Mums.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns en gång när ja var liten å vi var till Liseberg, Då gjorde mor å far hamburgare som åts dagen efter kalla... Å det var kalas gott...

Sen kan man ju göra fina baguetter med massa gött i... 

grilla kött dagen innan å ta med potatissallad å kallt kött... Kanske inte det bästa men det funkar säkert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmjölk och goda mackor.

Potatissallad och rostbiff.

Kassler och mimosasallad.

Grekisk sallad med bröd.

Wrapps med något, tonfislmousse eller skagenröra.

Grillad kyckling och potatissallad.

Varmkorv i termos med bröd, varmt men behöver inte tillagas.

Soppa i termos med ostmacka.

Kokt lax med hemgjord potatissallad med lite extra dijonsenap.

Kalla hårdkokta ägg med kaviar tillsammans med något annat

Råbiff

Sushi

Hackad rå lax, lök och kapris.(lite som råbiff fast med lax).

Något med keso, kommer inte på något reseptet just nu.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle även jag vilja ha lite tips på detta. Dessutom tips på saker som inte kräver speciellt bra kylning då jag saknar kyl i båten.

Angående att sakna kyl, hur bra är billiga kylboxar och hur försiktiga är ni? Naturligtvis ska man inte ha produkter som snabbt blir dåliga, kött, kyckling mm. Men hur tänker ni kring att förvara mat under kortare tider (24 h) under sämre kylning? 

-Johan



Senast ändrad av Johan-z | 27 juni 2012 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lunchfavorit , hårt bröd typ Vika , gårdagens färska potatis ( tillagad fast kall)skivas över kalles istället för smör samt tunnskivad rödlök :-) är såjäkla gott att man äter massor , nästan sä man längtar till dagen efter .. Om man vill och kan ..en öl och en nubbe till :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan-z, ta inte illa upp, inlägget är väl menat, även om det skulle gå att tolka negativt. wink

Det finns en hel del trådar om matförvaring, diverse praktisk mat, förvaring, mm, här är några...

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=423747

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386025

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386025

Kolla även MatSnack http://www.maringuiden.se/forum/;forum=10

Kall mat har inte snackats så mycket om så det tycker jag vi fortsätter med så att TS får svar.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 28 juni 2012 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lufttorkad skinka med melon



Senast ändrad av Flipp760 | 28 juni 2012 | 18:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lufttorkad skinka med en sallad gjord av:

Skivade tomater och Mozarella ost 

Varva tomatskivor med osten i skivor

 

Dressing 

Balsamvinäger 1 del

Olja  2 delar

Vitlök några klyftor pressade i

Färsk basilika

Häll dressingen över tomater och ost samt hackad basilika över.

 

Går att komplettera med lite bröd om man önskar

Otroligt gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en större kylbox frys ner 2st stora petflaskor med dricksvatten lägg dom i botten så har du kallt i boxen kallt dricksvatten i 24h har gjort så i 3 säsonger innan jag köpte kompressorskåp till segelbåten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden ska tydligen fortsätta att handla om förvaring istället för kall mat...  smiley

Man kan även frsa in mellanmjölk som man kan använda när den tinat. OM man läser i de andra trådarna jag rekommenderat kan man även läsa tipset om att smyga ner ett ellet två paket mjölk i frysdisken eller glassboxen i affären vid gästhamnen på kvällen och plocka med dem (efter betalning) nästa morgon.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju variera pastan i pastasalladen med ris el couscous också... jag hade nog iofs investerat i ett sånt där potabelt gasolkök (se tex biltema). Kall mat är rätt enformigt i längden och i så fall kan man ha med en kastrull med tex färdigblandad köttfärssås o spaghetti som bara är att värma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men skall det va kall mat så måste den ju va kyld, Annars blir den ju fesjommen. Du kanske skulle vart moderator.

Det där med fryst vatten i petflaskor har.

Brukar ibland steka ett ägg och lite skinka/bacon och lägga mellan två rågkakor.

Händer ibland när vi är ute i skogen att vi har varmvatten på termos och lättviktsmat. Kostar visserligen en aning mer än en dagens lunch, men det är ju riktig varm mat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gott om batteri i båten så kan du ju investera i en kylväska för 12V, annars håller det sig ganska bra med frusna PET flaskor i en vanlig kylväska. Sist hade vi 2 st halvliters flaskor och det var en hel del is i flaskorna kvar efter ett dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kall mat i all ära men efter några dagar är man nog lite less och vill ha något varmt.

Varför inte investera i en liten gasolgrill och ett trangia kök. Kostar inte så mycket och tar ingen plats, men du kan värma maten och koka vatten.

Appråpå förvaring. Tag med fryst mat och låt den tina sakta i kylboxen, så slösar du inte onödig plats.

Pizzabullar pratade någon om, jag gör dom på franskbröd deg som kavlas ut till en 4-kant, lägger på tomatsås (finns färdig om man inte koka egen), strimlad rökt skinka, lite skivade champinjoner, riven ost och lite oregano o svartpeppar. Rulla ihop fyrkanten och skär rullen i skivor. Pizzabullarna blir då som kanelbullar, lite riven ost ovanpå och in i ugnen. Kanongoda både varma o kalla.

Mat som inte behöver förvaras kallt
Naturligtvis alla sorters konserver, utom sillkonserver. Allt som är rökt eller torkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kylväska för 12 Volt är egentligen ganska strömslukande. Jag har visserligen batterier med en total kapacitet på ca 400 Ah(i praktiken 200) och ett Kyl som både går på 12 och 230 Volt. Fast den gamla konstruktionen drar ungefär 50% mer ström än den kylkompressorn jag satte in i min förra båt i en egenbyggd kylbox, byggd som en isbox, med 15 cm isolerig på större delen av ytan.

Förr var det isbox som gällde. Fungerade perfekt och höll kyla i ca envecka och drog ingen ström. Det gällde bara att med jämna mellanrum segla dit det fanns is att få tag på. Fast man fyllde på en spann is så snart man hade möjlighet.

Kommer ihåg nån gån på 1990-talet när jag låg på Akersö. En norrman i en liten kabinbåt frågade vad bensinen kostade i Sverige och var närmsta sjötapp låg. Jag hade ingen aning - men jag visste var jag kunde få tag på is i Sverige, Norge och Danmark.wink

Det första jag gör på morgonen är att koka vatten till  ett per termosar. Då har man många möjligheter till varmt att äta och dricka under dagen segling, som ofta kan pågå under 10-12 timmar.

Kaffe (pulver) Oboy (för vatten) Varma Koppen eller  riktig mat med frystorkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var klurigt att smygfrysa ett paket mjölk... imponerande.  Inför dagsturer brukar jag ställa en pet flaska med en knapp dm vatten i frysen på så vis håller det sig kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi hålla oss till mat i denna tråden och starta en ny tråd om kylförvaring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara ytterligare lite OT men inte angående matförvaring... :-)

Jag kan starkt rekommendera Biltemas enkla gasolkök med engångstuber. På så vis kan man enkelt steka eller koka ägg, bacon, frysta grönsaker (När de tinat och slutat hjälpa till att hålla den andra maten kall) eller annan mat som inte är känslig för lite varierande temperatur.

Tar ingen plats, enkelt att ta med några extra gasolflaskor som desutom är billiga.

Ett bra komplement helt enkelt.

http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-17618/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pizzabullar gjorde mamma förr, det var en bra ide. Får testa piroger också. Kallt mos vill jag däremot inte ha, men jag har bestämt att vi ska köpa en liten vattenkokare med cigguttag och då kan man både göra pulvermos och koka korv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med vattenkokare som går på 12V är faktiskt ingen bra idé alls.  Att värma vatten är nog det mest energikrävande som finns, och att ta den energin från batteriet är inte alls att rekommendera.  Gör istället som Gaidin föreslår i inlägget ovan, en bärbar biltemaspis i en liten väska för ett par hundringar som går på små gasolflaskor av engångstyp (ser ut som hårsprayflaskor) som knappt kostar något.  Har haft en sån i flera år nu och den är verkligen bra.  Den i kombination med en rejäl mat-termos är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att värma vatten är energikrävande, ännu värre att få det att koka. Biltema-gasol-kök är bra och billigt. Dessutom är gasolen billig, ca 80kr/kg.

Men, är det dåligt väder kan det vara skönt att slippa eld ombord. Räknat i Ah blir det inte mycket om vi pratar om att värma några deciliter. Jag har en liten kaffebryggare som körs via inverter. Två koppar kaffe tar ett par Ah inkl Peukert. Det kan vara skönt att slippa stå och hälla kokhett vatten när det rullar och är jag själv så finns det ofta inget alternativ. Har man en vatenkokare som körs samtidigt som motorn så kan man fylla en termos med hett vatten för senare bruk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådens rubrik lyder

Tips på kall mat

Så givetvis diskuteras olika sätt att värma mat.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom TS skrev att hon skulle köpa en 12V vattenkokare så kommenterade jag det.

Problem med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är en aning tröttsam. Förlite eller för mycket sprit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är tröttsamt att försöka hålla trådarna något sånar till ämnet så att vi alla faktiskt kan använda svaren här på MG som informationskälla utan att beöva läsa en massa som inte har med ämnet att göra.

Vist, det kan vara underhållande med utsvävningar ibland, men inte när man letar efter något man vill få hjälp med.

Jag tycker det är bra om alla gör sitt bästa att hålla trådarna så rena och raka som möjligt, men med viss möjlighet till avvikelser utan att man ska behöva skämmas för det.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är han på sjön så är väl tvångdtröjan på och för lite sprit, annars har han det nog bra vårat ärketroll, dubbelmoralens mästare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...