Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rocken

Batterikraft, solcell och kylskåp

Rekommendera Poster

Hej Båtvänner!

 

Jag har fingret på beställningsknappen på En webbshop för att köpa solcell. Dock känner jag att jag trots ett evigt påläsande måste få tips.

 

Jag skall ha ett kylskåp, en värmare, stereo och massa led-lampor samt liten Led-TV till barnen.

 

Hur pass stora batterier vågar jag ställa i? De stora väger ju en del. Hur kraftiga solcellspaneler anser ni att jag behöver? Något speciellt man bör tänka på i valet av kylskåp?

 

Nämnas bör att vi kommer att ligga ute med båten utanför hamn upp mot 3-4 dagar, ibland varvat med hamn utan el. Därav är det viktigt att detta blir rätt.

 

Senast ändrad av rocken | 26 juni 2012 | 20:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, i och med att du skriver i seglarsnack förutsätter jag att du har segelbåt?

Hur stor båt? Hur stor batteribank har du idag? Hur mycket plats har du där? Hur tänker du placera din solcellsbank? På rufftak, eller på pinne i aktern?

Mycket information du undanhåller för att få vettiga förslag.

 

Men generellt kan man ju säga att så mycket du får plats med och hur stor plånbok du har anser jag. Jag har 300 Ah i batteribanken och 80 w i panelen som sitter på rufftaket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag missade det viktigaste. Det är en Rock 20. I dagsläget finns inga batterier, men jag har 2st 140Ah, men de är fasligt tunga (kanske inte spelar någon roll). Planen är att sätta panelerna på rufftaket, men kanske också sätta en panel på pinne i aktern. Har plats för 2st batterier utan problem, kanske 3st - måste mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har själv en seglare med kylskåp, belysning, Wallas, ipad som plotter samt nån timme vid datorn varje dag. Jag har 2 st 50w solceller monterade på mantågen, alltså inte optimalt monterade. Jag har 2 st 70 amp batterier som förbrukare och ett startbatteri. Jag startar kylen på våren och stänger på hösten och har aldrig haft problem med laddningen. Mitt tips är att inte överdriva storleken på batteribanken. Hellre en mindre mängd batterier som är fulladdade än en monsterstor batteribank som man aldrig klarar att fulladda. Nu är jag inget proffs utan talar bara av egen erfarenhet. Kör i vind!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fascinerande. Klarar du driften så bra. Wow, då borde jag utan tvekan klara mig på 2st 140Ah batterier och lämpliga paneler till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inget mattegeni men enligt mig finns det ingen anledning att ha mer än 140 amp som ska laddas av solceller. Ska  man boosta med landström och har en bra laddare kan det kanske vara en plan... Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte har någon vidare koll på det här med el, men för mig funkar det fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt svarar jag alltid att man ska ha så mycket batterier man har plats och råd med.

Ett batteri laddas ganska snabbt från en låg nivå men sen långsammare och långsammare ju fullare batteriet blir. Sen ska man aldrig ladda ur ett batteri mer än till 50%.

Dett gör att om du har 200Ah kapacitet i din batteribank och laddar ur 100 Ah så får du kanske tillbaka de första 50 Ah på två dygn med 100W solpaneler. De resterande kanske tar en vecka att fylla på.

Om du istället har 100 Ah kapacitet i din bank och laddar ur 50 Ah kanske det tar en vecka innan du får tillbaka dessa 50 Ah med samma paneler.

Sen varierar det naturligtvis med hur soligt det är och hur bra riktade mot solen panelerna är. Många har en övertro på vad panelerna kan ge men visst är det ett fantastiskt sätt att få laddning. Dessutom sägs det att panelerna gör att självurladdningen minskar och batterierna håller längre då de är upptagna med att laddas och inte med att ladda ur sig.

Jag har 450 Ah i min båt och två 44W paneler med en bra regulator och jag klarar ca 5 dygn ute om jag inte kör värmaren för mycket. Då är det mest kylskåpet som drar ström. Mitt kylskåp är på 85 l och sägs dra 0,6 Ah i snitt men mitt drar uppåt 1 Ah. Ett kylskåp i en båt bör vara av typen kompressor-skåp. Övriga typer drar mycket mer energi och är enligt min mening mindre lämpade för båtar med begränsad ström-kapacitet.

Övriga förbrukare i min båt är pumpar och någon timme TV/dator samt lite mobil-laddning.



Senast ändrad av ChristerN | 26 juni 2012 | 21:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så har jag ingen vidare koll rent teoretiskt. Men klarar du inte mer än 5 dygn utan landström med din 450 amp batteribank? Jag har ju som jag tidigare nämt 140 amp och klarar mig hela sommaren utan landström. Nu pratar vi ju om en 70-tals segelbåt med fotpump och ingen belysning att tala om. Man bor ju i norrland där solen lyser dygnet runt på sommaren, och värmaren puttrar inte många nätter varje sommar. Dock så brukar jag vara ute minst 3 veckor i sträck samt lite småturer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några enkla tumregler:

En horisontell solpanel ger under sommarmånaderna ca 4 ggr sin märkeffekt, dvs en 50 W panel ger 200 Wh per dygn. I genomsnitt! 

Den som slavisk riktar sin panel mot solen hela dagen kan få 20% mer. Men då får man rikta panelerna ett par gånnger i timman så länge solen är uppe.

Batterier bör inte laddas ur till mer en 50%. Regulatorn för solpaneler är betydligt intelligentare än en standard laddregulator på generatorn. Solpanelrna kan ladda batterierna fullt, vilket inte generatorn brukar klara.

Batterierna bör klara 3-4 dagars förbrukning.

En normal kompressorkyl brukar kunna hållas igång hela sommaren med en 40-50W solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för mycket givande svar. Vad bör man tänka på i valet av panel och regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den ska sitta på rufftaket bör den ju vara av typen som klarar om man tappar något på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns ju som att de flesta såna här resonemang jag har si och så är iaf relativt ovidkommande. Varför gör TS bara inte en förbrukningsbudget där han listar SINA förbrukare och hur många timmar per dag dom är igång, och sedan delar det med hälften av batterikapaciteten. Då ser han/hon tämligen omgående hur många dagar man kan vara ute.

Lägg sedan till solcellerna på detta för att utöka tiden.

Precis som någon annan sa så köper jag inte resonemanget med att bättre ha en liten bank som alltid är fulladdad - det tar en BRA tid att ladda batterierna dom sista 15-10%. Bättre då ha en så stor bank som möjligt som inte dras ut lika fort (ner till max 50%).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpaneler köper man där det är billigast. Jag har sett många olika men ingen större skillnad. Framförallt, det finns ingen som ger mycket mer än de andra. Möjligen de som är mekaniskt starkare. 

Samma egentligen med regulatorn, de kan handla om möjligen några enstaka procents skillnad i vad de kan ge. Numera köper jag en MPPT-regulator på eBay som oftast heter WellSee, drygt 300 kr. Fungerar utmärkt och framförallt ger den inte överspänning som MaxPower.

En riktigt bra kompis ombord är NASA BM-1, batterimonitor. Visar enkelt in och ut samt hur mycket man har kvar i batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bra böcker på bibblan om el ombord där man enkelt räknar fram sin förbrukning och batteribehov. Polaren kör en 80W panel och ett batteri i husvagn med mobil/laptopladdare, internet, tv och mikro via inverter utan problem. En gång i månaden kör han elverk för att toppa upp batteri till 100%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man gott om generatorström är en stor batteribank bra. Då kan man köra i hela generatorströmmen de första minuterna. Det märks på motorn att den får jobba med generatorn i början. 

Man grundar med generator och toppar med laddare eller solcell. Mot slutet av laddfasen räcker solcellens ström och blir över. Våra 240Ah tar emot 45A vid 14,5V en liten stund när de inte är fulla och sjunker sedan. Mot slutet 1-3A och drygt 14V från solcellerna när det är fullt. 

Ju mer batteri desto större effektivitet då inre motståndet och effektförlusterna i batteriet minskar enl. Peukerts regel. 

Solceller har lite dåliga kåpor för kabelanslutningen. Där ligger också dioderna och det är inte vackert i dessa kåpor efter ett par år. Försök gärna täta på nåt vis. Själv har jag försökt med vulktejp men det fungerar inte på fyrkantiga kåpor. Sika kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer batteri desto större effektivitet då inre motståndet och effektförlusterna i batteriet minskar enl. Peukerts regel.

Ja framförallt om man har förbrukare som tar mycket ström så blir Peukerteffekten påtaglig med mindre batterier. Det ligger en del i det här att ha så många batterier man har råd med och plats för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 st 50w solpaneler, den ena halvfast monterad på däck, dvs ger alltid laddning. den andra plockar jag fram ur stuvfacket när vi ligger stilla ett par dagar, i naturhamn. Då ställs den eller sätts up på bommen eller masten med ett par gummisnoddar, vinklas sedan ett par tre gånger per dag fär att  få bättre vinkel mot solen, även den halvfasta kan lossas och flyttas mot solen om det börjar sina i bankarna.  Lite småkrångligt men slipper mer än en panel på däck för det mesta och kan ändå anpassa efter behoven. Och som de flesta har sagt fyll på med så mycket Ah du kan få in i eller har råd med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu räknat på min förbrukning som uppgår till ca 478 Wh högt räknat. Sen kommer det eventuellt tillkomma 30W inom kort på 22 LED-TV, motsvarande 90Wh.

Jag kommer förmodligen att fast montera 2 st 30W smala marinpaneler som ligger på rufftaket fastlimmade, samt 2st 85W paneler (ej marinpanel) som kommer att fästas på stång i aktern vridbar i alla riktningar. Köper jag sedan en CM 30 regulator, så slipper jag även köpa annan utrustning för övervakning av batterierna eftersom denna har inbyggd funktion för detta.

Till en början använder jag förmodligen 2x105Ah batterier, men kanske lägger i mina 2st 140Ah batterier. Har ej bestämt mig då jag fått bra bud på dessa monstertunga pjäser.

Det känns som en bra lösning, men som sagt - jag är inte expert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är dygnsförbrukning du skrivit där är det ju ca 45Ah, vilket då borde ge strax över två dygn utan laddning. Men med sådär massivt med solceller skulle jag bli förvånad om du inte är helt självförsörjande. Kolla så att regulatorn klarar det bara. MaxPower ex har väl 130W som mest.

 

Senast ändrad av bran82 | 28 juni 2012 | 15:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kontrollera regulatorn, men jag måste ärligt erkänna att jag är helt oduglig på el och Ah. Kanske har jag räknat fel på förbrukningen? Det är kylskåp, eventuell värmare, led-lampor, stereo och iPad plus laptop som stjäl el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär gjorde jag när jag beräknade för min båt;

 

Listade mina förbrukare och kollade vad dom drog i ampere (A).

Kylen drar ex över 6A men går ca 19% av tiden = ~1.2A i snitt per timme.

Uppskatta hur många timmar per dygn resp förbrukare är igång.

Beräkna total dygnsförbrukning i ampere.

Då man inte ska dra ur sina batterier mer än 50% delar du då halva batteribankens Ah med den dygnsförbrukning du uppskattat. Då får du ett svar på hur många dygn du kan vara ute utan laddning.

Min är i pessimistiskaste (är det ens ett ord? :) laget, men hellre det än en glädjekalkyl. Med en 50W solcell klarade jag mig utan problem i midsommar (tors em-söndag kväll) trots att vädret var sådär.


EDIT: Sen förutsätter såklart såna här kalkyler att du har schyssta kabeldragningar osv så att du inte har en massa spänningsfall och dylikt som sätter kalkylen ur spel.



Senast ändrad av bran82 | 28 juni 2012 | 15:37

post-10020139-1394237141,822_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en liknande kalkyl som jag blivit tvungen att anpassa efterhand när jag via min Battmeter sett verklig förbrukning. 

post-4248-1394237142,0086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att göra en tabell enligt Er modell, och fick fram ca 44Ah. Jag tackar så mycket för hjälpen och hoppas att mitt beslut blir rätt. Det blir ju mycket pengar på en gammal 24 fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du tagit i i överkant vad gäller solcellerna så det kommer nog inte bli för lite :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solceller får man inte för mycket av. Strömmen går alltid att göra av med. Vi har 130W nu men har en till 130W i garaget som jag funderar om man kan få upp utan att det ser alltför udda ut. Vid bryggan behövs inte mer för kylen verkar det. Iallafall vid normalväder. Två veckor svarta moln och ihållande regn klarar den säkert inte av.

Har i tankarna att sätta den stora panelen skjutbar på skenor över den andra horisontella och dra ut den vid behov. Ligger man i hamn gör det inte så mycket med den extra ytan som skulle kunna bli en del av en bimini. Behöver då en till regulator eller byta till en större. Det blir totalt 15A ungefär när solen gassar. Testade igår i klar sol vid tolvtiden och brände först sönder en 60W billampa på några sekunder. En hundrawattare klarade sig och gav 15V och 7,5A. Faschinerande att se det gnistra av solkraft när jag kopplade in den kraftiga lampan med krokodilklämmorna. Det minsta man skuggade panelen gick effekten ned. Frågan är hur pass nyttigt det är att den skuggade panelen får så stor ström, den får ju ta spänningsfallet och blir rättså varm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WellSee-regulatorn är ju tyvärr ingen MPPT-regulator !

Öppna upp den nån gång och titta vad den ätit. Den innehåller inte dom komponenter som behövs för att göra en riktig MPPT ! Den funkar kanske som en linjär regulator, men med det dåliga löd- och montagejobbet gör den troligtvis inte det heller så väldigt länge.

Sätt en A-meter på ingången och en annan på utgången till WellSeen så visar dom exakt samma ström.

Så tyvärr blir du nog lurad där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sett det nu. Jag köpte den för att utvärdera men hann inte testa ordentligt. Att byggkvaliteten skulle var låg stämmer inte men jag ska kolla mera senare. Nu tycker jag inte att MPPT är så mycket bättre än en vanlig PWM-regulator så det spelar egentligen ingen roll. En bra PWM-regulator kostar typ 120 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...