Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rocken

Motor värmare till Rock 20

Rekommendera Poster

Hej på Er, båtvänner.

 

Jag kan en hel del om renovering, målning etc, men mindre kring motorval samt värmare. Därav önskar jag lite idéer och förslag från Er andra.

 

1. Jag har ingen motor, så en lämplig motor till Rock 20 önskar jag tips på. Vad bör man tänka på?

 

2. Värmare är kanske för många ej viktigt, men med hela familjen i båten under nedkylande dagar så är värme riktigt fint att ha. Vad skulle ni satsat på, fotogen, diesel? Vilka sorter?

 

Då jag topprenoverar båten, så springer pengarna iväg på färg, trä etc, så Era svar får gärna ledas in på begagnatmarknaden, eller billiga men bra produkter.

 

Senast ändrad av rocken | 26 juni 2012 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motor så känns så bör det räcka med en 4 hästare men satsa på en motor med lång eller extra lång rigg, motorn gör ingen större nytta med propellern i luften... Efter att ha pillat med wallasvärmare på tok för mycket så är det inget jag rekomenderar. Då rock 20 känns som en klassisk instegsbåt så skulle jag rekomendera en pan 2000, dock utan att jag har egen erfarenhet av den. Väldigt enkel värmare som man utan problem tar med sig till nästa båt... Annars så ska man inte underskatta en gäng värmeljus i stekpannan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en begnad Wallas eller liknande. Driftsäker och strömsnål, enkel att renovera. Unvik allt med öppen låga, kolmonoxid är inte att leka med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha...jag trodde först att denna tråds rubrik var en klassisk särskrivning och kunde för mitt liv inte förstå varför man skulle behöva en motorvärmare i en båt!! cool

Håller med sjos angående motorval med tillägget att just 4 hk inte är så viktigt. Jag hade 6 hk på min Stortriss och det fungerade utmärkt. Vi kanske kan säga att minst 4 hk och max 8 hk är ett bra spann. Mycket viktigare då med rigglängden som sjos skriver. På en segelbåt vill man också få ned propellern för att man ska ha hyfsad effekt när man backar.

Däremot håller jag med bhemac när det gäller värmare. Visst strular Wallas men de är så enkla i sin konstruktion att man snabbt lär sig hur de fungerar och kan därför fixa det mesta själv. Öppen låga har jag alltid haft en stark aversion för i små utrymmen. Dels för kolmonoxidrisken men också för brandrisken. Tar det eld i ruffen när man ligger och sover, speciellt med små barn, kan det gå riktigt riktigt illa...indecision Ett alternativ jag körde med i Stortrissen var en gammal hederlig HeatPal (spritvärmare) som fick värma upp ruffen ordentligt en bra stund innan läggdags och sedan ställas ut nedsläckt i sittbrunnen. En skön sovsäck till varje besättningsman (eller dela en på två om man hellre vill) och man var varm hela natten! Fungerade utmärkt!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du. Jag anväder en 4 hästars 4tackt till min rock. Jag har inte saknat kraft ännu.... Wallas 1300 räcker gott till båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Flintstone: Hahahahahaha....jag insåg just att rubriken blev lite märklig då &-tecknet försvann.  Oerhört komiskt med en motorvärmare i båt. Fenomenalt.  :D
Tack för tipsen!

@ Denada: Tack för svaret. Med tanke på att du har just en Rock 20, så känner jag mig bekväm med att köpa en mindre motor med lång rigg (förmodligen en 4-takt).

Tack alla övriga för alla svar. Jag är mycket nöjd, och ska helt klart kolla lite närmare på Wallas. Sen har sjos helt rätt i att värmeljusen inte är att fördöma.  :)



Senast ändrad av rocken | 27 juni 2012 | 20:28



Senast ändrad av rocken | 27 juni 2012 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft en Rock 20 för många år sedan. När jag köpte den följde en gammal 4,5hk mercury med. Den var tillräckligt stark för båten men jag bytte den för att den strulade med kylningen. Bytte då till en 6hk suzuki som hade lite mer kraft om man t.ex. behövde backa ut från land i motvind. Skulle nog satsa på lite mer än 4hk om du ändå ska köpa motor. Jag använde en heatpal som värmare, billig, enkel och går att använda som extra kokplatta vid behov. Brukade tända den på kvällen och se till så att man har bra ventilation, dels för att få in syre men även för att fukten ska ventilera ut. Släckte den sedan när det var dags att krypa till kojs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick igår tag i en Wallas 1400 och ska ge besked innan lördagens slut. Är dessa säkra? Vart placerar man den bäst i en Rock 20?

 

Kanske korkade frågor, men är man korkad så är man. Det bästa är att kork flyter. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du.

I min Rock 20 har värmaren suttit bakom låderna på styrbordssidan.

Det är ju en moj utbyggd i inredningen där. Där bakom satt den i min.

Varmluften blåstes ut under kojerna (hål taget ut till ruffen under kojerna)

Ska se om jag kan komma ner till båten och fota hur det ser ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore jättekul att se bilder på detta, samt lite inredning i din båt. Jag hoppas på lite bilder. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom nu som först i väg till båten för att fota lite...

suck att tiden aldrig ska räcka till till det man vill...

 

här kommer ett par bilder från värmarinstallationen.

Notera att värmaren INTE är kvar tidigare ägare tyckte att båten var billig nog utan värmaren ;-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På stål plattan har värmaren suttit med skorstenen rakt över.

 

post-10008768-1394237145,5266_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den svarta ventilen var varmlufts ut blås.

Så ny vallas 1300 står på uppletar listan ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bilderna. Detta kommer jag att satsa på. Ser ut som en bra lösning. Det blev en Eberspächer istället, men det lär ju fungera lika bra i det utrymmet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...