Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas478

Batterier Optima, AGM och GEL, vilka får inte blandas?

Rekommendera Poster

Behöver köpa ett nytt förbrukningsbatteri och har tre frågor:

1. har ett minne av att vissa typer av blybatterier inte får blandas med andra, men jag har sökt både i detta forum, Wikipedia och med Google utan att lyckas hitta info... Flera båttillbehörsaffärer säljer Optima BlueTop och på tillverkaren sajt finns faktablad där det står att Vilo spänning (fullt laddat): 13,1 volt.

http://www.optima-batterien.eu/uploads/media/OPTIMA_BlueTop_DC_55_se.pdf

Om jag minns rätt har ett vanligt blybatteri vilospänning 12,67 volt och då antar jag att det inte fungerar att bland Optima med vanliga batterier. Är Optima Bluetop ett AGM eller ett GEL-batteri? (hittar inget om det i faktabladet)

2. har ett fungerande vanligt vått förbrukningsbatteri (Tudor Nautica Freeline/Marine) och funderar på att köpa ett till likadant, eller ett AGM som har rätt mått LxBxH (har hittat Exide Dual AGM 100 Ah och Varta Professional AGM Deep Cycle 115 Ah). Men är det OK att bland ett vanligt vått batteri med AGM-batterier?

3. hittade även ett inlägg av Seawolf som är intressant:

Gelbatterier är inte lämpliga för allmänt båtbruk. AGM är bättre, de uthärdar samma laddarinställningar (landströmsladdare och motorns generator) som vanliga våta blybatterier. Vidare tål AGM stötar bättre. Båda typerna har ungefär samma tålighet mot upprepade djupare urladdningar.

GEL-typen togs fram för att vara underhållsfria backupbatterier för telestationer osv, inte för att vara typ förbrukarbatterier i farkoster som skuttar och far. Och de torkar lätt ur eller få interna blåsbildningar om laddspännningen är för hög. Många får försämrad livslängd av 14.5 volt från en Motorgenerator.

I tråden

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=418649

Verkar isåfall lite konstigt att Optima säljs av båttillbehörsfirmor som SeaSea, om det är ett GEL-batteri, eller finns det av andra skäl ett behov av GEL-batterier i vissa båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inget svar här, så jag skickade igår kväll mail till två företag som säljer batterier via internet (Batteriexpressen och Batteripoolen). Båda svarade direkt nu på morgonen och ger samma svar på fråga 2:

-- Nej, blanda inte AGM med vanliga våta batterier i samma batteribank. AGM har dels lite högre vilospänning 12.8-12,9 V, dels så kommer blandningen att försämra AGM-batteriets livslängd när det våta batteriet tappar orken.

-- Nej, blanda inte heller gamla och nya batterier i en batteribank för batterier anpassar sig efter det batteri som har sämst cykel/livslängd/vilospänning och det nya får göra hela jobbet tills det snabbt kommer ner till samma som det gamla.

Fick även en länk till en sida som ger svar på en mängd andra frågor:

http://batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16#20

Så slutsatsen för min del är att köpa 2 nya batterier, två AGM.



Senast ändrad av Jonas478 | 28 juni 2012 | 10:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick nyss svar även på mitt mail till tillverkaren JCI där jag frågar om Optima Bluetop, fråga 1:

Hi Jonas,
They are AGM.
Best regards
Optima Batteries

Indirekt svarar detta även på fråga 3 = det är inte GEL-batterier som säljs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du la ut frågan, och nu besvärat dig med att svara.

Jag hade ingen aning om detta du fått fram, men det är väldigt bra att veta, jag hade tänkt och blanda, så tack igen, Nu sparade jag lite krångel, arbete o troligtvis pengar.

//Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om olika batterier kan jag inte så mycket om, mer än att jag köper vanliga marin fritidsbatterier efter att jag förstört två svindyra gel-batterier på relativt kort tid pga en trasig laddare, som till synes verkade fungera.

När det gäller Seawoolf så är det en mycket kunnig man innom marin-el området. Har skrivit en bok i ämnet som han bl.a säljer via sitt företag. (jag har ingen koppling till honom, men jag har sett honom en gång i ett seminarie hos kryssarklubben) http://www.batteknik.se/

På företagets hemsida finns mycket information om el i båtar och ett forum i ämnet.



Senast ändrad av toaen | 28 juni 2012 | 16:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett par funderingar till, som bekräftades av min frus spontana reaktion när jag berättade om min slutsats att köpa 2 nya batterier av samma typ:

Det klart att batterisäljarena säger så, för då får de ju sälja fler batterier

Visst är det möjligt att det är överdrivet att byta båda om man tidigare har blandat och det fungerande batteri man har kvar bara är 1-2 år gammalt. Men i mitt fall är det 3 år sedan jag köpte batterier, så det verkar smart att nu börja ha 2 identiska batterier.

Min andra fundering är att det verkar överdrivet med batterier som påstås klara 400 eller 800 cykler för normala fritidsbåtar. Vi åker ut på längre turer med 1-3 övernattningar max tio gånger på en sommar. Batterier av riktigt hög kvalitet skulle då överleva i 40 eller 80 år sett till antal cykler -- men troligen dö tidigare på grund av något annat (t ex det Toaen berättar, att laddaren förstör batterierna). De dyraste batterierna är kanske bättre i t ex en golfbil som körs varje dag och laddas varje natt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du tänker rätt i din andra fundering Jonas. Är ingen batteriexpert, men när jag bytte min bank och gjorde överslag insåg jag att AGM/GEL i den specifika storlek jag behövde kostade 2-3 gånger så mycket som traditionella batterier. Den gamla (vanliga våta) originalbanken var slut/sulfaterad efter 5 säsonger. Har svårt att tro att fin-batterier skulle klara 10-15 år, valde därför vanliga batterier och räknar med att de håller 5 säsonger till nästa byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Skyllermarks hade en test på sin hemsida där de mätte strömvandringen mellan små och större eller mellan nya och gamla batterier och det var ingen mätbar vandring. De mätte också mängden gas som avgavs från ett standard öppet batteri under överladdning och inte heller det var mätbart, men det är ju en annan saga.

Däremot tror jag det är så att laddare som känner av spänningen på en bank bestående av gamla och nya batterier förleds att tro att banken är full innan de nya batterierna är helt fulla. Det motsägs iofs av att många har ett mindre dedikerat startbatteri som nästa aldrig byts medan man oftare byter förbrukarbanken men ändå får full laddning på förbrukarbanken.

Helt klart är väl att vanliga blöta batterier är billigare per utnyttjad Ah och jag är tveksam om AGM håller så mycket längre att det ligger i närheten av de vanliga i kapacitet/livslängd /Ah.

Usch ja, det är mycket tro i det här surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tumregel,för lång livslängd, är att inte ladda ur ett batteri mer än 1/3 och har du bunden vätska ( som AGM eller Gel ) ska det klara 2/3? Så fixar du det kan du köpa billigaste batteriet. Men, nu blir det knepigare, laddningen är också kritisk. Ett vanligt batteri börjar sulfatera under ca 12.1 V För att avsulfatera måste du upp till kanske 15.2-15.4 V och många generatorer ger ca 14.4 V ut ( blir inte det vid batteriet ) Slutsats? Sulfatering sänker dina batterier på 2-4 år? Gel vill ofta inte ha mängdladdning över ca 13.6 V och här är skälet till att Gel är känsliga? AGM klarar högre spänning och Optima du kollade på klarar 15.0 V! Med bunden vätska ska temp i batterierna absolut ej över 50 grader. Sammanfattning: blanda ej typer då de ska laddas olika. Kan du inte överladda (avsulfatera) ska du köpa batteri med bunden vätska, där AGM är mindre känslig för hög spänning från gen-laddning.

 

Senast ändrad av Funkis | 29 juni 2012 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis tips om risken för sulfatering av vanliga batterier (nyhet för mig) ökar fördelen för AGM.

Även min erfarenhet att ett vanligt förbrukningsbatteri tar slut redan efter knappt fyra år (inköpt augusti 2008), trots att vår båt används ganska litet (som sagt knappast mer än 10 rejäla urladdningar per år).

Billigast möjliga vanliga förbrukningsbatterier, 75 Ah finns för 795 kronor på internet, är kanske svårslagna. Men vi har en batterilåda där det får plats startbatteri plus 2 lite större förbrukningsbatterier på 115 Ah och dessa är betydligt dyrare, även vanliga våta. Motsvarande AGM kostar ungefär 60% mer på internet och det verkar inte så svårt att tjäna igen.

Lägg till att det är en hel del besvär att välja, köpa och montera batterierna. Plus skönt att slippa komma ihåg att fylla på destillerat vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plus att du kan ladda ur mer ur AGM / Gel-batterier utan att de skadas lika mycket som vanliga batterier... Ger dig i praktiken mer tillgänglig kapacitet? OK, de är dyrare. Hmm... Har själv aldrig köpt batterier på Biltema men de här, med fyra års garanti... känns svårslaget? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/AGM-batteri-80700/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv gått i samma tankar/frågeställningar då ett av mina förbrukare har lagt av.
Min bank består (idag) av 1 startbatteri på 105 Ah (bly) och 2 st 105 Ah förbrukare (Tudor Marin Dual).

Började (som dom flesta) läsa på mig i ämnet och min slutsats blev att jag köpte 2 st 80 Ah Tudor Marin Dual som jag ersätter ett av de 105 Ah förbrukare som gett sig. Det ger mest Ah per krona och billigare att byta om ett ger sig (eller 2). Dessutom fungerar även dessa som startbatterier. Hmmm... låter ju bra i teorin i alla fall.

Ett tips (som jag läste någonstans) var att om man använders dessa typer av batteriet kan man skifta start- och förbrukare varje säsong och på så sätt förlänga livslängden.

Sen gäller det att ha lite kolla på urladdningen (max 50% verkar vara rekommenderat) och vårda dom som små barn på vintern. 

Men det är nog som med det mesta, pengar och eget tycke  avgör i slutändan. Och ska jag vara ärlig hade jag säkert köpt 5 st AGM batterier om jag haft överflöd av cash.... men det har jag intecheeky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare haft tåv förbrukningsbankar i min båt. Ett batteri på 110 Ah som gav upp i fjol och sen satte jag till 3 batterier på 70 Ah från 2008. Motorn och oljetanken på min nuvarande båt har bytt plats  thallatha.blogspot.se/2012/02/..., och även förbrukningsbanken kommer därför att få ny placering.

Ett vanligt blybatteri måste ju stå tvärs båtens längdriktning för att plattorna inte skall stå torra i ena änden när man seglar.

Ett AGM-batteri kan väl stå på vilken ledd som helst eftersom elektrolyten är bunden!?

För min del hade det inneburit att jag fått plats med batterier med fler Ah om jag valde den stora modellen av Biltemas AMG-batteri, som ju blir billigare än de mindre varianterna. Flest Ah/krona.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/AGM-batteri-80700/

Nån som har testat Biltemas AMG-batteri?

Kommer nog att sätta in de tre blybatterierna jag har provisoriskt denna sommar, för att förhoppningsvis göra klart allt jag påbörjat nästa vinter.indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...