Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
regn

brandfara med bränsletanken

Rekommendera Poster

Diesel eller bensin? Då kommer frågan om brandfara och vilken som e säkrare. att dieseln e mindre brandfarlig än bensin vet vi. Men bensinen e vad jag vet inte explosiv så om den förvaras i en plåt-tank i båten så ska väl iaf inte den bensinen kunna brinna eller har jag helt fel. Eller e de slangar å dyl som brinner med resultat att bensinen börjar rinna ur tanken. Vad går att göra för att få sin bensindrivna båt så brandsäker som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bensinångorna som är explosiva så tanka inte från jeepdunk när det är 30 plus ute. Att alltid köra mottorumsfläkt under och efter tankning samt innan start är också ett krav för att minimera riskerna. Om sen dina slangar är otäta o läcker så har det nog mindre betydelse om det är bensin eller diesel som du har i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel förgasas inte av sig själv på samma sätt som bensin. Diesel måste finfördelas mekaniskt för att vara antändlig, (därav motorns spridare). Därför anses dieseln vara säkrare. Diesel som ligger i botten av skrovet och skvalpar är svårare att få fyr på helt enkelt. Självklart kan även diesel antändas ofrivilligt men det krävs mer än läckage och gnista.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sorry jag läste inte vad som frågades efter. därav det långa ickesvaret he he.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men snälla tro inte att diesel inte brinner.  Det vet väl alla som eldadt ris, bäst fjutt får man om man häller på några liter diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klart det brinner men det är svårare att få eld på än bensin om det rinner ut och ligger och skvalpar i botten på båten. och anses därför säkrare än bensin ur brandsäkerhetssynpunkt.

 

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåt tanken då? Finns ju bensinångor i den, exploderarar hela tanken av en liten gnista på fel ställe. Bensinångorna måste väl ändå ha tillgång till syre för att explodera och syretillförseln är lite begränsad i tanken. Har det någon betydelse om tanken e gjord av plåt eller plast.

Jag har utombordsmotor. E de bättre eller sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinångor e inte farligast på sommaren utan vid minus 18gr är explosionsrisken störst,se till att jordningen fungerar även på påfyllningsröret (slangen),statisk laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir nervös!! Tankar alltid med dunk å på utombordare har jag aldrig hört talas om den sortens jordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Är det fast monterad tank så skall det vara jordförbindelse mellan, tank,rör, påfyllningstuss, motor mm. Man skall också se till att pistolhandtaget har god metallisk/elektriskt kontakt med påfyllningsstussen. Inte heller skall man sulla med bränslepåfyllning i båten om man har lös tank, tex en bärbar plasttank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Att köra motormsfläkten UNDER själva tankningen råder det delade meningar om, tom förbjudet på vissa sjömackar. Själv kör jag aldrig fläkten under tankning utan efter.

 

Senast ändrad av sdk780 | 25 juni 2012 | 23:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Minns när jag skulle tömma de två torpedliknande bensintankarna ur vår gamla Storebro Storö III innan dessa skulle demonteras pga av båtens helrenovering. Pumpade ur bensinen med en bälg och erkänner motvilligt att jag faktiskt var rädd. Satt där i bensinångorna och bara min absoluta rädsla kunde skapat en explosion... Nu fick vi ur all bensin, som överlämnades till en förvånad kille på återvinningsstationen i Trelleborg. Båten exploderade inte men min relation till bensin förbättrades inte. Ibland ser man båtfolk som röker i sina bensinare och då brukar jag huka mig med ett finger på 2:an i 112.

Skämt åsido; det är antagligen inte bensinen i sig som är farlig (?) utan handhavandet men jag känner större trygghet med mina dieslar.

Men det är ju bara jag...

post-10022140-1394237139,3303_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp tråden igen för jag fick aldrig riktigt de svaret jag sökte efter.

Om de e t.ex 60 liters plåt tank med bensin i. Försvinner hela båten på en hundradels sekund i en enorm explosion som ingen ombord kan överleva om de e lite statisk elektrisitet i ångorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du har bensinångor blandat med luft i en tank så blir det en ganska bra smäll.

En kompis skulle svetsa en inloppsröret på en gammal bränsletank till en amason för många år sedan. Tog loss, gjorde rent och sköljde ur med vatten och höll på. Så fort första svetslågan kom mot röret så smällde det ordentligt. Han blev rädd men inte skadad. Och det gick visst i 3-4 liter mer i tanken efter det. :-)

Risken är väl mera att man får en häftig okontrollerad brand i båten. Som man inte får stopp på.

Men det är ju bara att titta på statisktiken. I alla flesta fall fungerar bensin (och diesel) installationer helt OK. Det är väl en 3-4 fall varje sommar där båten brinner upp i samband med tankning. Det är inte mycket jämfört med hur många som är ute och hur många som tankas varje sommar.   Risken är inte speciellt stor.

Det skulle kunna vara färre om man tar det lugnt och kör motorrumsventilation en stund efter tankning. Och låter alla utom föraren stå på bryggan när man vrider om nyckeln första gången efter tankning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast möjliga svar på din fråga.

Bensinen (och ångorna) i tanken är inte brännbara.

Blandningen är helt enkelt alldeles för fet. Det optimala blandningsförhållandet för bensin är cirka 14,7 delar luft till en del bensin. Enklare uttryckt, 3 cl, bensin i ett 208 litersfat ger optimal förbränning. Mer bensin än så och blandningen blir snabbt mindre och mindre explosiv (explosionsartad förbränning) för att snart inte gå att antända över huvud taget.

Vid en brand i båten kommer det så småningom att brinna hål på en bränsleledning eller dylikt. Den bensin som strömmar ur tanken kommer bokstavligen att tillföra bränsle till elden, men eftersom bensinen antänds nästan omedelbart, kommer den att brinna med en mättad låga som i praktiken är försumbar vid en plastbåtsbrand. Tanken kommer inte att explodera under något skede av branden. Oavsett tillverkningsmaterial.

Den stora faran med bensin är som tidigare nämnts ångorna som uppstår vid hanteringen till exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer fortfarande ihåg vilken reaktion jag fick på en bensinstation

Såg några potentiella kandidater till The Darwin Awards (googla :-) som satt och rökte vid bensinstationens stora bensinpåfyllning (med tankarnas luftningsrör bredvid).   Jag påpekade lite lugnt att det inte var så smart och de släckte och gick.

 

Jag gick in och betalade och sa att det suttit ungdomar och rökt vid bensinpåfyllningen, killen bakom disken formligen kastade sig ut i en sjujävla fart och kollade själv. :-)  Nervös typ tydligen. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag såg något liknande i min ungdom. Jag och en polare kom knallande ned till lokala båtmacken (som var stängd vid tillfället) och såg några andra killar köra vattenskidor utanför. Vi stannade till och såg hur de körde in till macken och la till. De tog upp ett gäng jeepdunkar på pontonen och började tanka upp båten samtidigt som båda puffade på varsin cigg. Kan tänka mig att polarn och jag såg ut som två i en film som långsamt backade därifrån och bara väntade på smällen! cool

Det hände givetvis ingenting och jag är övertygad om att rädslan för explosion är klart överdriven. Det blir ofta så med händelser som är väldigt omskakande och traumatiska vilket ju en båtexplosion är. Man bortser helt ifrån statistiken och att risken är extremt liten och nojar upp sig i onödan. Jämför med flygrädsla. Det är mycket säkrare att flyga än att köra bilen till flygplatsen men ändå är folk flygrädda. Det beror mycket på att bilolyckor är vardagsmat medan en flygkrasch är extremt traumatisk.

Med detta sagt så ska man givetvis inte vara oförsiktig och slarvig. Se till att hela bränslesystemet är jordat, var noggrann vid tankning, kör motorrumsfläkten ordentligt och ställ passagerarna på bryggan när motorn startas första gången efter tankning. Då har man nog fått ned risken till blixtnedslag i huvudet-nivå! yes

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va många lugnande ord om för fet blandning i tanken o allt annat. Bilar tankar nog de flesta utan att tänka på brandfaran. E risken mindre med bilar än med båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det måste man nog säga. Anledningen till det är att om en läcka uppstår i en bil så rinner bensinångorna ut på backen och skingras i de luftrörelser som nästan alltid finns utomhus. I en båt samlas ångorna längst ned i båten, under motorn i motorrummet, och stannar där. När motorn sen startas kan det uppstå någon liten gnista i t ex startmotorn eller generatorn och då finns risken att ångorna antänds. Av den anledningen ska man ha en motorrumsfläkt med insug nära lägsta punkten i motorrummet som ska köras en bra stund mellan tankning och motorstart. Minst en minut men gärna längre.

Startmotorer och generatorer i båtar skall vara av marinmodell just för att de är kontruerade för att vara så gnistfria som möjligt men det räcker ändå inte för att vara helt säker.

Sen är det ju som redan skrivits väldigt liten risk att alla förutsättningar för en antändning ska uppstå. Luft/bensinångeblandningen måste var exakt, precis där den lilla gnistan uppstår annars händer inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken diskussion om bensinens eller dieselns vara eller inte vara ! Hur många bränder explosioner är det per år av alla dessa tusentals eller hundratusentals bensindrivna båtar som det finns. Skulle inte tro att rena bränsleexplosioner tillhör vardagen på sjön, ta och titta på alla dessa gasolkök som sitter i båtarna dessa tickande bomber ger då mig hicka. Hur många byter slangar och kollar sina gasolkök årligen skulle inte tro att alla gör detta, och nu säger säkert vän av ordning här att det gör alla. Men så är nog inte fallet i verkligheten, gasol är högexplosivt om den skulle antändas, ocg jag anser att det är en större fara än bensin verses diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är den att varken bensin, gasol eller för den delen TNT är farligt OM det handhas på rätt sätt.

Följer man bara anvisningarna för montage och användande så händer ingenting farligt, så enkelt är det! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med i princip.

Dock är det en del som inte vet hur man ska handskas med brandfarliga ämnen.

Och hur många båtar finns det som har undermåliga installationer?

Eftersom vi inte har årliga kontrollbesiktningar av båtar så är det upp till var och en att se till att det är ok.

Har själv nyligen insett att tanka båten med stor plastbensindunk är olämpligt även om det aldrig hänt något. Numera med plåtjeepdunkar med separat jordkabel.

Även att det är olämpligt att passagerare är kvar i båten vid tankning.

Lite tipps

http://www.sjoraddning.se/reportage/sjosakerhetsskolan-tanka-sakert/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte väl att det lät lite motsägelsefullt att sätta på motorrumsfläkten efter tankning. Den fläkten är ju oftast placerad längst ned där eventuella gaser finns. En gnista från fläkten...och det kanske poffar.

I Crabfish länk står det som verkar mest logiskt. På med fläkten redan innan tankning. Sedan kan det ju poffa i allafall om man har otur. Som någon annan sa, hur ofta händer det? Nä, minimera riskerna, tanka, tuta o kör smiley.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast motorumsfläktar ska också vara gnistsäkrade, det hör ju liksom till själva grundförutsättningen för deras uppgift. Om det fanns minsta risk för att de kunde vara orsaken till explosion när de startas så skulle de behöva vara igång konstant så länge det finns bensin i båten. Det är ju liksom ingen skillnad på ångor som uppstår vid tankning och de som kan läcka ut vid en dålig slangkoppling vid t ex bränslepumpen. Det är därför fläkten även måste köras en stund inför varje start av motorn. 

Jag skulle tro att de flesta (moderna) motorrumsfläktar är borstlösa vilket eliminerar risken för gnistor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt och de son skrivit artikeln på Sjöräddningssällskapets sida är säkert okunniga stackare.

Tur att du vet bäst så vi kan få lära oss.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran med bensinångor 

 Det är inte ångorna finns där man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De skriver i artikeln att man ska tänka rätt när det gäller hur gasen uppför sig...därför skulle det vara väldigt intressant att fråga Mikael Robell vad han tänker skillnaden vara mellan gas som uppkommit i samband med tankning och den gas som uppkommer ifall en läcka uppstår i motorrummet när man inte tankar.

Varför skulle risken vara större att fläkten antänder gas som uppstått vid tankning än gas som uppstått när t ex en bränsleledning spruckit?

Jag påstår inte att jag är kunnigare än Mikael Robell men jag tycker inte att han är logisk i sitt resonemang. Ska man följa hans logik så måste fläkten vara igång konstant så länge det finns bensin i båten och det skulle dessutom vara riskabelt att starta fläkten när båten varit oanvänd en stund eftersom den då kan antända den gas som kan ha skapats på grund av en liten bensinläcka i motorummet. Ändå uppmanas båtägarna överallt annars att starta fläkten inför varje start...det går inte ihop.

Du får gärna lita blint på allt du läser Harry men jag försöker alltid tänka lite själv och vara kritisk. Ibland har jag rätt och ibland har jag fel. Hur det ligger till i detta fall får andra avgöra.

Dock ska det sägas att det aldrig kan skada att köra motorrumsfläkten under hela tankningen! Enda nackdelen är att det drar lite batteri.

Tess skrev:

Den fläkten är ju oftast placerad längst ned där eventuella gaser finns 

Man bör inte ha fläkten placerad längst ned utan man monterar fläkten närmast genomföringen i skrovet och drar sedan ned en slang till lägsta punkten som suger upp gasen likt en dammsugare.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert rätt Flintstone. Jag är ingen hejare på el. Bara trodde att den fläkten också kan avge gnista. Men om den nu inte avger någon gnista spelar det ju ingen roll när man sätter på den. Ångrisken finns väl där hela tiden.

Den bör väl heller inte vara monterad längst ned. Har ju själv haft fläkt i 3 båtar men måste ärligen säga att jag inte vet/kommer ihåg var den satt monterad angry. Vet att det lät där nere när jag startade den smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...