Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
30-06

Kylen går hela tiden och drar ur batterierna

Rekommendera Poster

Hej, Inför sommaren införskaffades en större batteribank, 2x50W solcell och ett begagnat kompressorskåp för att ha gott om ström i sommar. Det är ett äldre skåp på 62 liter från Isotherm med ASU. Troligen är skåpet från 96-98 och har inte Danfoss BD35 kompressor. Kompressorn går nästan hela tiden ändå blir det bara ca 5 grader i kylen. Vid drift drar kompressorn 5 ampere så nu har kylen dragit ur batteribanken. Jag tror felet är att det är för lite köldmedia (R134a) och därför kommer kylen inte ner tillräckligt i temperatur och kompressorn går hela tiden. Vad tror ni det är för fel? Vänliga hälsningar 30-06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissat på termostaten, hör du något klickande när du vrider på inställningsvredet? Sen skriver du att du inte kommer under 5 grader, runt 8 grader räcker gott i en kyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Westfjord26, Jag tror att om det vore termostaten som var trasig så skulle temperaturen i skåpet vara flera minusgrader (jag mäter med en extern digital termometer). Enheten skall ha kapacitet att sänka tempen långt under nollan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte ett kylskåp du har? Ett kyl skall hålla 8 grader,som Westfjord26 skrev.

Skall du ha en temperatur under noll är det ju snarare en frys.

Jag har ett udda kylskåp med en kompressor som går både på 12 och 230 Volt. 230 volts delen kopplas in automatiskt när jag ligger med landström. När jag anslutit landströmmen sätter jag termostaten på min. Det blir ganska kallt, men inte under 0 grader. När jag seglar ställer jag upp termostaten betydligt för att spara ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ett relativt nytt Waeco kyl, sätter jag den på lägsta så blir det ca 5 grader och det går igång väldigt ofta, sätter jag den på 3 av en jag tror 6 gradig skala så håller det ca.8 grader och startar inte alls ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du inte exakt vilken modell du har, men de boxar jag sett (skåp vet jag inget om egentligen) och som har Isotherm-aggregat typ ASU kyler alltid ner elementet till minusgrader. Jag antar att du kan köra den både i Normal och i Manuellt läge? I normalläget och om motorn går (dvs spänning över 13.2 V) så  tänds freeze-lampan och den håller kylmagasinet mellan -8 och -14 grader.

Om du i Normalläget bara kör på batteri håller den kylmagasinet mellan -1 och -6 grader. Lägger du vatten mot kylmagasinet, t.ex i en plastpåse så brukar vattnet frysa. Ligger temperaturen över detta så har du nog problem.

Saxat ur manualen:

Kompressorn går, men det blir inte kallt:    Köldmedium saknas eller dåligt dragna kopplingar. Undersök om kopplingarna går att dra åt ytterligare.

Kompressorn går, men slår aldrig ifrån, det blir ej speciellt kallt:  (1) Dålig isolering - Tilläggsisolera. (2) Fläkten går ej eller det är för varmt i kompressorutrymmet: Åtgärda fläkten eller ventilera utrymmet. (3) För mycket gas i aggregatet, isigt: kyltekniker måste mäta tryck och justera gasmängden.

 

Edit: Googlade lite och hittade en manual för skåp också. Kanske något för dig:

http://www.great-water.com/pdf/Isotherm_Manuals/Cruiseman.pdf



Senast ändrad av Tomas99 | 25 juni 2012 | 19:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Tror också att det är brist på köldmedium. Brukar vara ca 60-100gram i en Normal båtkyl så även en liten läcka visar sig snart i långa drifttider på Kompressorn följt av stigande temperatur. Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, Det är inte frysgrader jag vill ha men jag tänkte att om termostaten var trasig och att det var därför kompressorn gick mycket borde det blivit kallare. I manualen som det länkades till så stod det att det kunde vara dåligt dragna kopplingar. Enligt solcellens regulatordisplay så får den sina 5 ampere vid drift. Sedan vi gick ut i torsdags har jag för brukat 295 Ah. Har gått 5h för motor med min Flipper 700 och har som jag tidigare nämnt solpanelerna också. I stort sett är det kylen som tagit all ström. Har varit mycket sparsam med användningen av andra förbrukare. Med vänlig hälsning, 30-06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte man menar att dom elektriska kopplingarna är dåligt dragna utan det är kopplingarna mellan kompressor- och kylenhet. Dom är från fabrik förfyllda med kylmedia och där sitter en ventil som öppnar sig när man drar ihop dom vid installationen. Fast man får väl anta att kylen har installerats korrekt och har fungerat.

Men får du inte frysgrader på elementet (enligt mitt tidigare inlägg) med så mycket kompressorgång, så är det problem med kompressor eller kylmedia. Oavsett vilket så behöver du nog hjälp av en kyltekniker som har utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte ut vår gamla Isoterm ASU då kompressorn gick sönder. Den hade ingen termostat man kunde ändra på utan den kylde till ett fast inställt värde. Med lite laddning till batterierna reagerade den och gick i högsta läge och frös ned varorna i boxen. Inte alltid vad man önskade sig men den sparde ström. Nu har vi fått en med ställbar termostat och låter solcellerna jobba och det fungerar bra. Kan tänka mig att köldmediumet försvunnit som fler antagit. Kolla om du kan få det fyllt. Man har slutat med freon så det finns risk att du inte kan efterfylla. Vet inte när man växlade kylmedium. Hör med Isoterm i Kalmar dom har en intresserad och kunnig kundsupport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 grader är lite för varmt. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer bör temperaturen i ett kylskåp ligga mellan 4-5 grader. 

Mvh/Sea Maniac

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, hemma ja. På böljan är ju de flesta med skutor under 40 fot lite mer primitiva. Varmdusch & rakning varje morgon förekommer knappast heller :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptæckte på min båt att dørren till kyskåpet (Isotherm) inte var riktigt stængd. Tryxker numera till den i nederkant och har en markant skillnad i isbildning osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan egentligen bara vara brist på köldmedia, om termostat eller ASU-elektoniken skulle vara orsak så skulle det bli väldigt kallt i kylen.

En kyltekniker är nog lösningen, denne läcksökr först och suger sen ut köldmediat och kör in ny i rätt mängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen varmdusch, men däremot kallbad och rakning varje morgon. Man börjar ju med ålderns rätt se en aning mindre fräsh ut (läs skabbigsmiley), så det gäller att hålla stilen efter bästa förmåga.

Vad beträffar kylförvaring uppfattar jag det som speciellt viktigt med lång hållbarhet eftersom vi ligger ute på böljan blå under ganska långa tider i sträck och därmed blir det långa lagringstider för matvarorna, betydligt längre än hemma. Visst kan det vara skönt att leva lite mer primitivt, men gränsen går för min del vid skämd mat, så vi brukar hålla 4-5 grader i kylen. Det gör faktiskt inte så stor skillnad på strömförbrukningen, förutsatt att man har en välisolerad kyl.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att hålla tempen i kylboxen är en med justerbar termostat att föredra.

Vet inte om de nyare ASU-kylarna har justerbar termostat. Våran som gick sönder hade svårt med temperaturen och frös ofta varorna om man gick mycket med motor eller laddade på natt. Slog också av och på ideligen om man hade en laddare som underhöll batterierna eller solceller. Spänningen steg över 13,5V och ASU:n gick igång. Det tog så mycket ström att spänningen sjönk under 13,5V så den slog av ASU:ns högeffekt varpå spänningen steg över 13,5 och slog på ASU:n igen och så höll den på med irriterande röd lampa och knäppningar.

Det kan vara det som tog knäcken på den eller den begick självmord. Det var ju den som slog av och på sig hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, varit med om ASU som tolkar solcellsladdning som om det är laddström varför den går på max -> laddar ur batteribanken. Tog mig lång tid att förstå detta. Borde ju iaf vara lätt att testa - koppla ur solcellerna, går den ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem att fylla igen då det är R 134a i denna kyl, annars finns det ersättnings köldmedium. Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!! Vågade inte ha kylen på över natten för jag ville inte suga ur batterierna helt. Startade kylen efter frukost ca klockan 9. Vid klockan 14 var tempen 13,8 grader kylen har då gått hela tiden utan något stopp vad jag vet. För att inte köra sönder kompressorn och för att inte köra helt slut på batteriera är kylen nu avstängd. Det blir lite svårt nu att vara ute de nio dagar som vi tängt. Troligen går vi till hemmahamnen på torsdag. Åter i hamn kan jag låna utrustning så jag kan läcksöka systemet. Efter läcksökning blir det tömning och ett försök att väga hur mycket köldmedia jag har i systemet. Sedan blir det vakumdragning för att se att systemet är tätt innan återfyllning. Återkommer med vad jag kommer fram till. Som ni försår så tror jag det är brist på köldmedia/läckage som är problemet. Om DU inte tror att så är fallet skriv gärna ett inlägg. Med vänlig hälsning, 30-06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanterat kylmedium brist som sakts har ovan.Köpkylmedium på internet finns många diy shops.

Eller på biltema (kylspray R134) och ordna med en egen koppling.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tydlighetens skull. Våra batterier drogs aldrig ur. Dina batterier kanske hade djupurladdats så de var förbrukade. Ett friskt batteri ska inte bete sig så när solen lyser och batteriet inte är fullt kommer spänningen inte upp till 13,5V med eller utan kyl inkopplad. Ett kass batteri däremot knallar gladeligen upp och förbi då det slutat att ta laddning pga sulfaterade plattor. Några dagar regn med kylen inkopplad riskerar djupurladdning och det blir till att kånka iväg de slutkörda och sätta i nya. En varning alltså till att ha kylarna på länge då det är en längre regnperiod. Har själv sett på battmetern att det saknats 20 Ah efter två dagars regn. Då har jag ny kyl och 130W solcell horisontell. Ger kanske en halv A när det är styggväder. 7A kl 1 vid soligt vilket ger kring 5 till 10Ah vid regndag och 50 Ah solig dag. Synd att paja batterierna.bättre att ta hem osten och biran kan man läämna båtvarm kvar i kylen. Litar inte på batteriräddningsfunktionen som finns i kylen eller kan man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Nu har jag lite mer information.

Åter i hemmahamn och med lånad utrustning har jag fortsatt felsökningen.
*Läckage kontroll med en gasmätare indikerade inget läckage.
*Kopplade en manometer till systemet som visade 2,1 bar vid 17,6 grader i kylen och en utetemperatur på 18,7 grader. Mättnadstrycket för R134a vid 18,3 grader är 4,45 bar så det råder brist på köldmedia.
*Efter vakumdragning fyllde jag på med köldmedia.

Trimmat in kylen enligt bifogad instruktion:
http://www.great-water.com/pdf/Isotherm_Manuals/Chargingkitinstructions.pdf

Redigering: 1 Psi = 0,068948 bar

Trycket i förångaren är 0,5 bar och yttemperaturen på kylelemetet är -15 grader.

Det verkar nu som om kylen fungerar som den skall.
Återkommer när vi varit ute med båten nästa gång med hur det gått.

Tack för all hjälp !!

Med vänliga hälsningar
30-06



Senast ändrad av 30-06 | 02 juli 2012 | 11:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det (troligen) löst sig och kul med återkoppling efter att snillen spekulerat. Det är på det här viset vi blir lite visare för varje tråd, nästan i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...