Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Trocke

Johnson 20 kh -92 backslaget hoppar ur

Rekommendera Poster

Har en Johnson utombordare 20 hk -92 där växelläget framåt plötsligt börjat hoppa ur under färd. Motorn kommer i neutralläge och varvar upp. När jag sedan försiktigt återigen lägger in växeln framåt så går det bra i mycket låg krypande fart med risk att växeln åter hoppar ur. Har någon tips om vad felet kan bero på och hur jag kan felsöka/åtgärda problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova först med att koppla bort reglagekabeln och se om det är samma problem. Om det funkar då är det troligen kabeln som behöver justeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba tipset - åker ut till landet i slutet av veckan. Jag återkommer och meddelar hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de blir att byta framdrev o clutch

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag vände på clutchen, sedan hoppade inte framväxten ur. På den Johnson är det bara att dela på växelhuset för att göra jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag har pratat med min servicefirma och de säger att det blir för dyrt och reparera clutch och framdrev. Har därför beslutat att försöka göra det själv. Jag höll som ung på att riva och reparera bilmotorer (riskprojekt - har ingen erfarenhet av utombordare) och det vore kul att göra ett försök. Vad jag förstår så sitter delarna som ska åtgärdas i växelhuset. Kan någon visa mg var de sitter p sprängskissen 

http://www.crowleymarine.com/johnson-evinrude/parts/48376.cfm

Ange gärna referensnummer som finns på skissen.

Tack alla bidragsgivare till  mitt problem

 

Hej igen,

Pratade just med Marinshopen och de berättade var delarna på sprängskissen sitter. Tydligen dyra grejer vid nyköp och bökigt att få loss delarna. Finns det någon som kan dela med sig sina erfarenheter av att sätta in nytt/gbegagnat clutch och framdrev? Var köper man begagnade delar (nytt kit skulle totalt kosta 7500 kr)? Kanske man är för gammal och ringrostig för ett sådant projekt - dags att pensionera sig.



Senast ändrad av Trocke | 04 juli 2012 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...