Jump to content
Tuesday 07 April 2020
Sign in to follow this  
psike

Sea Ray 215 -98 Merc 5.0 V8 - Hydrolockar??

Recommended Posts

Hejsan på er,

Satte ner min (för mig) nya båt, dagen före midsommar afton (så som man INTE bör göra). Allt gick fint fram till midsommaraftons eftermiddag och kanske 80-100l bensin senare. Slutade med bogsering.

Motorn dog när jag puttrade in mot en brygga (hade legat på marschfart hela förmiddagen i princip, men nu dog den och när jag skulle starta den igen klickade bara startmotorn, tänkte först att jag dragit ur batterierna, men insåg sen att dom var vid god kondition och det var motorn som var DP (döpall).

Köpte nya stift igår och åkte ut och öppnade alla för att byta stift och då forsade såklart vatten ur en cylinder på babords cylinderrad. Tänker mig då att limpan har farit även om dom enligt säljaren skulle varit bytta rätt nyligen. Hursomhelst fick vi ju igång båten och solen lyste, så jag körde båten till en mer central hamn och på vägen så hydrolockade motorn 1 gång (vid en slussning med låg fart/tomgång). Ut med alla stift, dra runt motorn några varv, sen gick den igen och vi kom fram till destinationen.

Fick idag tag på en beggad limpa som ju kunde lösa problemet temporärt och satte dit denna i afton, efter lite om och men så vevade jag igång motorn och den gick lite lurvigt och hade dålig/ingen tomgång. Iväg till macken för att köpa nya stift runtom då de begagnade ju fått smaka på vatten... när jag återkom till båten och började lätta på stiften så forsar vatten ur en cylinder, så det verkar som att vatten hittar in i cylindern även med detta knä/limpa, som ska ha fungerat på en bekants båt hur bra som helst.

Tanken nu är väl vad kan vara felet? Topp-packningen som farit? Toppen? Motoroljan på stickan ser inte ut att vara vattenskadad.

Komptestade ena cylindersidan idag vid limpbyte och fick lite dåliga resultat (12,5-8-10-11) för övrigt den cylindern med 8 i komp som även drällt mest vatten vid tändstiftsbyten.

Hur mycket har jag själv förvärrat det hela genom att köra motorn (kan ha tagit än mer skada i och med vattnet?).

Alla idéer och tips är välkomna, vill ju komma igång så fort som möjligt då sommaren är kort :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Det där låter inte alls bra kommer det ut vatten ur cylindern när du byter stift så är det ett allvarligt fel på motorn och du måste ta tag i saken omgående problemet kommer inte att försvinna :(

Börja med att byta olja eller i alla fall filtret för att se hur oljan ser ut är den puckofärgad så har du med största sannolikhet hål i cylinderväggen = totalrenovering borrning/nytt foder.

Kan oxå vara att du har ett problem i toppen på den sidan cylindern sitter kan vara ett hål i avgas eller insugs kanalen det här ser man enklast om du lämnar in toppen för provtryckning på en motorrenoveringsfirma,har du tur är detta problemet då räcker det att hitta ny topp eller svetsa befintlig.

Jag har precis gott i genom denna process på min 454a och det var båda ovanstående felen, för mig slutade det på en 20 lakan och då monterade jag ur och i motor själv samt plockade ihop allt efter att blocket varit på renovering.

Hälsningar Mats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svar!

Har plockat upp båten idag och även kollat med lite lokala mekaniker och worst case är väl att byta ut motorn, vilket å ena sidan kostar en hel del men å andra sidan kommer min båt att ha en ny motor under min ägo och sannolikt ingen nackdel den dagen den ska säljas.

Att börja totalrenovera motorn på blocket som är från 1998 känns sisådär om jag kan lägga till en sudd och få nytt.

Ska iaf försöka lyfta insug och kanske en topp i afton som start och se vad man hittar. Hittar jag inget så beställer jag väl en ny motor och i vilket fall som helst hoppas jag kunna vara klar innan nästa helg och därmed bara missa 2 helger.

Risken finns kanske att veven fått sig en hurvel när jag kört båten med vatten i, så även om man hittar felet på insug eller topp kanske man vill se över bottendelen ordentligt ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Insug och en Topp är avlyft.

En högst preliminär provtryckning av knä limpa säger att den är tät (ska göra nån seriösare rigg på detta imorgon).

Inga synliga dunderskador på topp, insug eller kolvar/lopp. Men är limporna (har för tillfället två mer eller mindre beggade uppsättningar som enligt utsago ska vara täta) täta efter lite noggrannare tester så måste ju motorn ur båtrackaren och endera renoveras eller bytas ut.

Känns som att stoppa ner en crate-motor och behålla lite yttre delar från min inte är denbilligaste men kanske långsiktigaste lösningen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glömde det mest uppenbara - oljan var klart vattenskadad! Såg man tydligt direkt man fick upp fördelaren exempelvis.

Edit: Om jag byter motor, kan jag då inte lika gärna köpa en 5.7:a? Limporna passar har jag förstått, hur är det med insug, förgasare, tändning, vilka bitar kommer orsaka problem, och hur stora?



Senast ändrad av psike | 25 juni 2012 | 23:49

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt att byta omkring delar som insug/generator/vattenpump/förgasare bestycka om/fördelare/limpor/vippor/kamaxel/oljepump osv mellan 5.0/5.7 i grunden samma utseende och bulthål i blocket.

Du kan däremot inte byta vev,kolvar osv mellan modellerna hursomhelst även topparna kan vara klurigt då 5.0 har mindre borr mot 5.7l.

Hälsningar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Provtryckt limpor efter bästa förmåga idag och de är fanimej täta.

Beställer en longblock imorgon och lite kringpackningar, borde vara åter i vatten rätt så snabbt.

Överväger starkt hänga ner 5,7L istället, känns mer vanligt och lär ju inte ge mindre pollar i stallet heller för den delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy