Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
materik

slussa ensam - några tips / teorier ?

Rekommendera Poster

hej

slussar då och då genom hammarbyslussen och är oftast själv. har en midcabin så jag kan inte stå mitt i båten, utan brukar sitta på taket för att hålla i båda tamparna. men det är inte så säkert och inte så kul om det regnar...

försöker vidare att inte hamna så långt fram när jag ska slussa upp för där är det som mest strömt. principen är väl också att hålla in fören när jag slussar upp/motströms

ska testa mer nästa gång jag har sällskap hur båten beter sig, men tänker att det borde räcka med att hålla i tampen fram ? om jag bara håller in fören mot slussväggen när jag slussar upp räcker det ?

 

ner ?

 

nån sluss-räv som hanterar sin båt själv ?

 

/ Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, slussar själv ofta utan problem

I ditt fall ser det ut som det bästa stället att hålla i tampen är precis frmför din dörr, det räcker att hålla in mot väggen, står du i aktern ser det ut som du kommer lite för långt bak och fören kan vinkla ut sig, jag har nog lite större 7,09 med HT men jag står precis bakom förarplatsen där HT taket börjar och det är inga problem

 

Lyckat ill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick Trollhätte kanal förra året. Vid ett par av slussningarna var en motorbåt med på ca 30 fot. Han hade bogpropeller fram och bak och skötte allt själv enligt följande: Han tog upp gitarr och munspel och spelade en trudellutt för alla i bassängen och när båten hamnade snett peta han lite på någon vippa och så låg han rätt igen!

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

laugh

I de slussar jag går, Hammarby och Södertälje, skall man ha motorn avstängd vid slussning. Kan bli spännande att starta igen efter en stunds bogproppelrande utan laddning. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slussar själv genom Södertälje och Hammarby med en segelbåt (9 meter, 3 ton). 

Till att börja med körde jag varianter av hur Göta kanalbolaget rekommenderar slussning på sin webbsida: http://www.gotakanal.se/Gotakanal/artiklar/Att-slussa/. Nu har jag gradvis blivit mer och mer blassé och brukar stå midskepps med en tamp snett framåt och en snett bakåt. 

Hittills (åtta år)  har det funkat riktigt bra. Tror att det viktigaste är att ha linorna tajta så att man ligger kvar och inte fångas av strömmarna. Har inte kört någon taktik att lägga mig nära eller långt ifrån slussportarna. Enda taktiken jag kör med är att släppa ut alla som ligger före mig eller ser ut att ha väldigt bråttom.

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slussar min 30ft själv i hammarby , står i mitten med en tamp i var hand ! Det fungar för mig ! Inte så starka strömmer i den slussen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar slussa själv i Södertälje, då står jag lite för om båtens mitt och håller i dom fasta tampar som finns inne i slussen. Nån gång har jag försökt med en båtshake men det var lite bökigt. Båten är 25 fot och väger strax under 3 ton.

Jag såg en fiffig lösning en gång då en äldre herre slussade själv med en större segelbåt ca 45-50 fot).
Han använde en löpande tamp vars ena ände låg runt en av skotwincharna i sittbrunnen, tampen gick sedan dubbelt via en knap i fören vidare till den stång som löpte längs med bassängkaten.
Han stod sedan vid sittbrunnen och höll in aktern via i en fast tamp från slussen. När det var dax att åka ur slussen drog han enkelt hem den förliga tampen från sittbrunnen och åkte iväg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar slussa min 31 fot själv. men jag kan stå midskepps och hålla i en tamp. Inga problem. men utomhus är det och blöt blir man om det regnar.

(Fast inte om man försöker lägga sig under broarna.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...