Jump to content
Sunday 08 September 2024
Sign in to follow this  
Wilderwein

Varför har båtmotorer ofta dåligt komp?

Recommended Posts

Hej. Man läser hela tiden om båtägare med motorer som går dåligt med dålig komp som följd. Ofta är motorerna inte särskilt gamla. Åtminstone har de inte gått så mycket i alla fall. En bilmotor visar inga tendenser till dåligt komp innan minst 30 000 mil. Vilket i timmar räknat är ca 6000 ( om medelhastigheten är 50 km/h). Så beror det på att båtmotorer går hårdare generellt sett eller på dåligt underhåll i många fall? Eller är det något med den marina miljön som spelar in? Hälsningar K

Share this post


Link to post
Share on other sites

En anledning är säkerligen att en marinmotor ofta går på kanske 80% av max rpm i marschfart, så kör man inte speciellt ofta med en bil. Det innebär att man konstant utnyttjar rätt mycket av motorns effekt vilket självklart ger högre interna belastningar. Dessutom är det rätt mycket mer motstånd i vatten jämfört med att köra bil som rullar på asfalt och bara luftmotståndet, det blir som att köra i uppförsbacke konstant i en båt ungefär.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En båtmotor jobbar i ständig uppförsbacke.

Dieslarna är bättre lämpade att hantera detta och har därför bättre livslängd om de sköts korrekt, själva kör vi 100-200 timmar per år, så vi lär inte slita ut D6:an under min livstid i alla fall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just den höga belastningen gör att 2 taktarna fungerar så bra på sjön för de går kontinuerligt på hög belastning vilket både smörjer och förbränner bra. Min Tohatsu på 30 Hkr tar ca 3 liter per landmil på en 400kg båt medan bilen med 135 Hkr 1,5 ton bara tar 0,9 liter per landmil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok så man ska inte räkna med att båtmotorer som sköts rätt och ligger på 4000 rpm i regel skall hålla mer än 500h? I så fall bör man ju köpa så stor motor som möjligt bara av den aspekten. Då kan man ju köra på lägre varv och få dem att hålla i 700h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart att minskar du effektuttaget i % av maxeffekt så håller det längre. Men så har du ju andra aspekter som korrosion i kylkanaler också att tänka på. Många gamla inombordare pajar pga genomrostning .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill påstå att det är så många som inte har koll på sina limpor och knä. Tillslut börjar vatten att tränga in genom avgastkannalen. Och sedan är det ofta hej då med ventiler osv. Ger dåligt komp.

Jag skulle vilja säga att en V6 / V8 från GM är i princip skottsäker, bara man har koll på limpor och knä. Sedan skall man säga att dessa motorer är inte till för att varva fullt ut. De är inte byggda för detta från 1950-talet. Matchfart runt 3.200varv är perfekt.

Blöder (rost) det minsta lilla mellan knä och limpa. Ja då är det dags att byta. Inte nätan säsong, utan omdelbart.

Mvh

Kristian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du svarar nog själv på frågan egentligen; en bil som körs med en snittfart på 50 km/h med en motor som kanske kan nå en toppfart på 160-170 km/h och sedan vetskapen om att luftmotståndet ökar med kvadraden på hastígheten. Som andra skrivit, en bilmotor behöver oftast inte arbeta särskilt hårt och har goda marginaler pga detta. Sedan är det ju sällan problem med kylning på bilmotorer i stor kontrast till båtmotorer som ofta har det. Överhettning och hård belastning ger snabbt problem med slitage. Äldre gjutjärnsdieslar vettigt körda håller mycket länge (över 30 år inget ovanligt) , så länge att de får korrosionsproblem som till slut sätter stopp.

Marinkonverterade bilmotorer(de flesta inombordare är ju det) kan hålla länge om man bara tänker på att hålla ner effektuttaget.Ofta är grundmotorer som är lastbilsmotorer eller industrimotorer mycket robustare och kanske är att föredra om man vill ha lång livslängd, men det får man betala i form av vikt. Vill man åka fort kostar det alltid i slitage och bränsle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En annan skillnad är åldern, hur många 20 år gamla bilar körs till vardags, medan 20 gamla båtar är vanliga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Ja det är säkert så. Är det samma visa för utombordare eller är de mer anpassade för att gå i konstant uppförsbacke ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom utombordare håller förhållandevis länge är de uppenbarligen konstruerade för högre kontinuerlig belastning för annars skulle de paja fortare än de gör.

Men många gamla utombordare har inte gått så förfärligt många timmar om året om de är bad eller nöjesfiskebåtar och därför blir de just gamla pga lite slitage.

Men kvaliten skiljer mellan fabrikat med. Ser du 70 talare eller äldre så är det mest Johnson eller Evinrude du ser vid bryggorna. Men så  gamla har i regel gjort sitt och körs mindre än de mekas med eller avskräcker att göra längre turer med pga pålitligheten. .

Merparten inombordare har gått på längre semesterturer och därmed mer timmar än de oftast mindre högljudare gamla 2 taktarna.  Men svårt att jämföra exakt hållbarhet och kvalite när man inte har timräknare på motorerna.

 

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Beeblebronx

Full gas i 20 dygn vore väl en rätt tuff behandling.

Bilmotorer (de bästa i alla fall) stoppar för det http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega (oslaget världsrekord)

Jag tror inte alla båtar stoppar för 20 dygn med fullt effektuttag.

Å andra sidan är min båtmotor 40 år och går finfint, bilar är sällan så gamla.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slarvig vinterkonservering är en annan orsak till dålig kompression, kolvringar som fastnat i spåren och rostiga ventiler. Gamla tvåtaktare är inte så känsliga eftersom dom hela tiden är väl inoljade men fyrtakts innombordare kan bli helt kass efter en enda vinter i okonserverat skick.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var inne på samma. En bilmotor som körs i stort sett dagligen riskerar inte att det blir rost i motorn. Båtmotorer står under vintern helt stilla och ibland dåligt förberedda för en lång vinter.

Om man struntar i konservering med olja i cylindrar och ventiler så är risken stor att rost bildas i cylindrar och ventiler. När de startas till våren så fungerar de oftast men kan ha fått mindre skador utan det märks i början. Ägaren är glad och har bevis för att konservering var onödig.

Efter ett par år är skadorna betydande och dålig kompression ett resultat.

Sköt motorn omsorgsfullt så är chanserna betydligt större att de fungerar längre.

Så frågan är, brukar ni konservera era motorer väl på hösten eller bara spola igenom kylkanaler, blåsa på lite rostskyddsolja på utsidan av motorn och på elkontakter?

Även att tänka på om de båtar man köper begagnade. Har de konserverats rätt eller är motorn redan på väg att bli kass?

 

Själv häller jag i 1-1,5 dl 2-taktsolja ned via förgasare med motor på lite över tomgång och ser effekten av kraftig rökutveckling via avgaser precis före jag stänger av motorn. Även då jag startar på våren brukar det bli en del rök av kvarvarande olja.



Senast ändrad av crabfish | 21 juni 2012 | 06:24

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte så många år sedan det ofta förekom annonser i tdningarna med erbjudanden om utbytesmotorer till bilar. Om man klarade sig 15 000 mil mellan helrenoveringarna fick man vara glad. Innan dess kunde man ha behövt fixa ventilerna.  

Idag räknar man många gånger med att motorn håller bilen ut. Bättre oljor har bidragit, men konstruktioner och material har också förbättrats.

Nu är jag i och för sig inte så väl insatt i inombordare, men de flesta motorer som har problem med komp här på MG verkar vara äldre konstruktioner. Det är väl egentligen bara på dieselsidan som moderna konstruktioner också återfinns i båtar.

Får några år sedan läste jag en artikel om en mycket seriös marinkonvertering av en Volvo 850 motor. Bl.a. blev bränsleförbrukningen blev betydligt lägre än för de motorer som då kunde köpas på marknaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man struntar i konservering med olja i cylindrar och ventiler så är risken stor att rost bildas i cylindrar och ventiler.

Det kan väl vara svårt i en modern diesel, med insprutning, turbo, kompressor och ev. common-rail? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...