Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anderssonjorgen

Grilla ombord på båten

Rekommendera Poster

Matvänner!

Jag vill kunna grilla ombord på min motorbåt, har en Searay 230 SD daycruiser, när jag till exempel ligger på svaj. Jag har har sett att Magma har supersmarta lösningar där man monterar grillen på pulpit. Jag skulle önska kunna montera Weber Go Anywhere på utsidan av båten också. Finns det någon som har nån smart ritning där man med hjälp av till exempel NOA-fästen kan bygga en liten hållare till grillen utanför båten. Det kanske finns andra tips på var man ska ställa grillen när man vill grilla ombord. Vi har en ganska stor badbrygga att ställa grillen på men vill ju inte riskera att den faller över bord om det kommer någon oseriös båtägare och brakar förbi.

Alla tips på hjälp mottages!

/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grilla ombord.. nej det känns inte riktigt tillförlitligt. .men ngn har kanske en bra idé om hur det ska gå till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra grill är lösningen.

Jag letade efter en sådan lääääänge, har kollat i ett par år och är lite sådär småsugen på att hitta rätt grill, sedan hände det, förra helgen i ett varuhus i Danmark, bara visningsexet kvar och en prislapp. Ingen kartong, inget namn, bara fire 66 på prislappen. Har sökt på nätet men verkar inte vara namnet på grillen.

 

Klotgrill, kan bäras i locket, sedan vrider man locket rätt och man kan lyfta av det.

Grillgallret är tyvärr en stekplatta och inget galler, så allt fett rinner ner i hål längs kanterna och droppar inte ner i glöden, och det man grillar blir randigt.

Kolskålen kan tas bort, man tömmer ut kolet och så kan man åka igen.

Kolskålen gör att ytterhöljet inte blir särskilt varm gummifötter så man kan ställa grillen på alla underlag.

Helnöjd för 150DKK = knappt 200SEK

Bilder fins i mitt fotoalbum....

http://www.maringuiden.se/u/Akvavit/;action=fotoalbum&id=5622

Lars

 

post-10000400-1394237128,1349_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grillen på bilden ovan är troligen Safire som distribueras via Watskis butiker.

Men precis som Cobbgrillen får man ingen riktig grillyta eftersom det blir mer stekt och kokt under locket. Man får ingen direktstrålningsvärme från briketterna.

http://www.watski.se/f/Grill-Safire-Roaster-3128002

Kan tillägga att jag för några år sedan hade en Cobb, den äldre modellen med plastytterhölje.

Satt i båten i Skärhamn och grillade/kokade maten i min Cobb i lugn och ro när jag får se att grillen har fattat eld i just plasten: Det började droppa brinnande plast ner på gelcoaten och så fort jag kunde knuffade jag hela skiten överbord. Ett rejält fräsande sedan var det över, men det kunde ha gått mycket värre.

Det blev en pizza den dagen och aldrig mer en Cobb för min del.



Senast ändrad av pseudonym | 18 juni 2012 | 07:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gasolgrill i min 400.a. Den saknar jag väääääldigt mycket. Fungerade kanon och säkert. Inte heller något skvätt eller liknande. Hade ändå teakdäck på durken där den satt. Nackdelen var att det fanns inget bra ställe att stuva undan den. Fick stå på golvet i midcabin och det blir ju lite lukt från grillen. Går ju inte att göra ren den efter varje gång

post-10001937-1394237128,3792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbart ett behov och plats för uppfinningar.

Låter som någon form av grillflotte som kan skjutas ut en bit från plastbåten vore optimalt samt att den ska kunnas förvaras utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande, precis en sådan är det jag har.

Kul att se att det finns tillbehör till den också.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla vänner!

Min tanke är att jag vill ha grillen på utsidan av båten. Kolla in bilden där Magma har en lösning på att ha grillen utanför pulpit. Men jag gillar inte Magmagrillen utan jag skulle vilja ha en Weber GoAnywhere monterad på utsidan av pulpit. Om det går åt skogen skulle jag bara välta ner grillen i sjön.Tänk vad bra det vore om man kunde hitta en ritning på hur man bygger ett bord eller liknande som man kan ställa grillen på utanför båten när man ligger på svaj... Där grillen ändå är ganska säkert fast och om det krisar kan man kasta iväg den.

Skulle jag gilla Magma-grillen vore problemet redan löst.

post-10016693-1394237130,8667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ständig motståndare till att grilla med gasol gjorde jag en pudel för ett par veckor sedan och köpte en Weber Q100.

En liten och smidig gasolgrill där man använder campinggas i engångstuber. Grillen kan jag ställa på sittbrunnsbordet och den är igång på ett kick. Sedan jag köpte den har jag använt den 6-7 gånger och det interna spritköket endast till kaffebryggning. Jag är mycket nöjd.

Men en GoAnywhere på pulpiten hade varit fint, att grilla i hamnen med den är nog inte tillåtet på de flesta bryggor men gasolgrillen är ju som den vanliga gasolugnen i pentryt.

Jag är helt enkelt positivt överraskad av gasolgrillen, mest för att den är så smidig att använda att den därför används ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...