Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
crabfish

Gissa väder till midsommar

Rekommendera Poster

Några som är bra på att gissa väder på midsommar här på forumet?

Vädertjänsterna är kass.

YR gissade igår sol och fint på västkusten fredag och lördag

Idag är läget regn fredag-lördag.no

 

Stockholm är dagsläget för YR sol och lite mulet, inget regn.

 

Vad tror ni verkligheten blir?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt fall. Lite för lång tidshorisont för mig som amatörmeteorolog.

För ostkusten gissar jag på ostliga vindar. Kanske lite varmfuktigt men uppehållsväder. Friskande mot kvällen (baserat på UK MetOffice 120 timmars lufttycksprognos). Eller något helt annat.

Jag har samlat en del prognosmaterial på: http://stefan-pettersson.blogspot.se/2012/05/vaderprognoser.html. Själv gillar jag mest prognoskartor, punktprognoserna drabbas så hårt om en front eller något går lite snabbare eller långsammare.

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vis av att man har gissat för mycket och framförallt för tidigt förr så är det för långt kvar till midsommar än, i mitten av innevarande vecka så skulle ju denna helgen vara kass i Göteborgs skärgård, men den blev ju riktigt bra! Jag är ju en positiv jävel innerst inne så jag tror på bra väder till helgen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog som sagt för tidigt att lämna någon prognos men jag gissar på sol! I hela landet! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir sol i hela landet. För jag har semester .PUNKT : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir skapligt väder på Fredagen. Sol på morgonen och allt mulnare efter hand. Skapliga vindar - dvs över 10 m/sek

Lördag regn hela dagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får säga som Herr Gunnar Papphammar (Gösta Ekman) när han var meteorolog: Sverige får väder... laughsurprisewinkcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man gissr på regn och busväder blir man inte besviken om man gissar fel... men å andra sidan så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antag att SMHI och YR visar skitväder på västkust, ostkust och övriga turist täta platser.

Då väljer väldigt många att vara hemma. Sedan så kanske vädret blir betydligt bättre och då har man blåst turistberoende kommuner på en helsikes massa pengar.

Har varit med om det förr.

Jag gissar det blir väder, hoppas på bra väder.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har man inte hört att det varit skitväder hemma när man kommit hem från skärgården där solen lyst och man haft det tiktigt bra.

Tyvärr är vi inte där i midsommar så lite regn i  hatten kanske det blir här på västkusten. Jag tror på em-regn men fint annars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bir svenskt sommarväder när det är som svenskast: Sol, lite regn, lite blåst, kanske kryddat med åska. Temperatur garanterat under innetemperaturen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi få resultatet.

Här lite från Kungshamn

Midsommarafton

Soligt 14 grader kl. 7, lite blåsigt 10-12 m/s enligt väderstation på Hållö

Senare ikväll ska det bli lite regn enligt yr men större delen av dagen soligt som övergår i mulet men runt 20 grader, dock lite blåsigt.

Imorgon sol och och måttligare vindar, kanske några mindre skurar, enligt yr idag.yes

För ett par dagar sedan mindre katastrof där lördagen var totalt regn hela dagen.

Garanterat gjort att många stannat hemma. Synd om turistnäringen som behöver allt då svenska sommaren är kort. 

Återkommer med hur vädret blev här från Kungshamn.

Hoppas fler kan komma med glada rapporter från andra platser.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Haverdal lite norr om Halmstad kommer denna rapport: Mulen morgon, under 15 grader. På eftermiddagen och tidig kväll regn med korta avbrott för skurar. Mot kvällen en riktigt busväder med ösregn, frisk vind, upprört hav man inte vill vara på och sedan klarnade det upp. Mot 22 solnedgång.

Från Uppsala har jag säkra källor på sol, värme och en underbar midsommar. Vad värme betyder denna sommar vet jag inte men kring 20 grader kanske.

P.S.   Nu ska vi hem och installera färdigt  värmesystemet på båten och montera ett nytt sittbrunnstält. Känns som det behövs i sommar D.S



Senast ändrad av ciaraud | 23 juni 2012 | 08:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...