Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
roblar66

BÄsta 8 -10 hk

Rekommendera Poster

Vilken är den bästa beg. motorn på ca 8-10 hk som går att få för under 8 000 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jösses, hur skall någon kunna svara på det?

Leta istället upp några alternativ som du ställer mot varann så skall du se att du kommer att få tillgång till en stor erfarenhetsbank här på forumet.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar: den motorn som är i det bästa skicket och det är inte lätt att avgöra om man inte är proffs på utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat en äldre evinrude på 15 hk  typ 70-talare, av en erkänt duktig båtmekaniker servad och genomgången motor för ca 5000 kr

alt. nyare 6 hk 4-taktare Mercury för ca 8500 kr

ska användas till och från en stuga ca 800 meter från land och en och annan fisketur inomskärs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen gjorde Evinrude i mitt tycke de bästa motorerna på 70 talet, men det är ju ca 40 år sen dess och motorer blir ju inte bättre med åren. Min erfarenhet av de som har de årmodellerna nu på sina båtar kör bara korta sträckor och skruvar mycket och får ofta ro hem pga diverse strul.

Mer mek än åk mao. Men du gillar kanske att meka?

Jag tycker många gamla 2 taktare är alldeles för dyra begagnade.

Nyare Mercury 6Hkr fyrtaktare?  Hur ny? Är det en Tohatsu under skalet så är den förmodligen mer att lita på förutsatt den är skött ordentligt.

Hur mycket motor tål din båt? Med 6 Hkr blir det inget planande , men det behöver du kanske inte heller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten är ca 410 m och allt som går snabbare än att ro är bra,

skruva och meka är inget för mig

Mercury är det men kanske bättre att leta efter en Tohatsu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Seasea som bl. a. finns i Hudiksvall kan du nu köpa en helt ny 5 hk för 8450:- eller en elmotor för mindre pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tråden www.maringuiden.se/forum/;thread=444523 för att försöka bilda dig en egen uppfattning om äldre tvåtaktare. Personligen skulle jag satsa på en fyrtaktare för den marina miljöns skull.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5000 för en gammal 15 Hkr 70 talare är för mycket . Men viktigast är att du inte vill meka så satsa då på nytt. Båten 410 så nöj dig med en 5-6 Hkr motor. Den storleken på motor är inte så förfärligt dyra nya. Och sköt servicen väl.

Små Mercurymotorer brukar vara Tohatsu under skalet. Mercury äger en stor del av Tohatsu.

Men vilken liten 5-6hkr  4 taktare du ska välja har andra mer erfarenhet av än jag. Den storleken kanske du kan ta hem när ni inte har uppsikt över båten så du inte får den stulen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Jag började -71 med en 4 hkr motor och 4,55 m båt och körde runt mycket i Stockolms södra skärgård med den.

Så småningom större motor, men har nu 2st  4,95 m båtar med 20 resp 30Hkr motor på  och 2 och 4 Hkr som nödmotor och är nöjd med det. Många åker dit på reklamen och förköper sig på för stora båtar. Stora båtar stora bekymmer, små båtar små bekymmer. Men det beror ju också på intresse vad man väljer. Sommarstuga och båt en väg att gå. Massor av små båtar tillhörande sommarstugor finns.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra val !

Ha koll på service och zinkanoder så har du en motor i många många år.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och hämtade ut en ny Mercury 6 hk 4-taktare idag, enligt det flesta jag snackat med är det Tohatsu som gör dessa motorer.

Blir till att testa senare ikväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det Tohatsu som gör dom! Men du kanske tycker Mercurys färg är vackrare eller så fick du den billigare? Kör in den försiktigt nu enligt instruktionsboken och sköt servicen så håller den länge. Bara att gratulera och bra du satsade på nytt istället för en gammal motor som var dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick den till ett bra pris!

Var ute en stund ikväll och den gick framåt!

Hyggligt trots 4 personer i båten - ivartfall fortare än att ro wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken du är nöjd och att du fick en bra begagnad som ine strular, En människa som anstränger sig utvecklar ca 0,2 hkr. Avsevärt bättre drag i din motor samt bekvämare.

Lycka till med köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir till att lägga ett par timmar under morgonen för inkörningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halva inkörningen genomför - 1 timmes åkande på halv fart ca 7 - 8 kn och 1,1 liter bensin, strålande väder och lugnt hav - Trevlig Midsommar cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...