Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TjippmanTjotta

Få isär Sikaflex-förband

Rekommendera Poster

Hej Någon idiot har limmar fast(i.st.f. att nita eller skruva fast) en 50 W solpanel på ett välvt luckgarage med Sikaflex 291i. Nu skall solpanelen tas loss från det losskurna gamla plasttaket utan att skada panelen som är en tunn flexibel panel ((typen som är monterad på en tunn, tunn aluminiumplåt, ca 1-2 mm tjocklek). Har försökt på en massa olika sätt, men samtliga försök skadar panalen på ett eller annat sätt. -----Någon därute som har bra förslag på lösning?? ------ (eeeh... kom just på att den limmande idioten är jag själv) Med kepsen i hand hälsar /thomas medbesättning som nu har 30 dagar kvar tiil avsegling mot värmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova fiskelina eller tunn ståltråd och såga dig igenom sikaflexförbandet, den kan gå men om sträckan är för bred/lång så kan det gå mycket tungt. men det kan vara vär ett försök.

 

Lycka till!

 

//Snurran

 

Lägger till: Med fiskelina brukar man inte skada ytorna men risken är att friktionen gör att linan blir så varm att dengår av, så ta det sakta o lungt....


 

Senast ändrad av Snurran | 14 juni 2012 | 12:16



Senast ändrad av Snurran | 14 juni 2012 | 12:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du mässingstråd så är det en utmärkt lösning.
Helst ska den vara 2-trådig och spunnen men enkel fungerar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant projekt - tala gärna om hur det går, vad som funkar och inte... 

Jag har för övrigt också limmat fast min solpanel på luckgaraget på samma sätt (den sitter kvar ett tag till räknar jag med...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta för några år sedan (skrev om det i en tråd som jag inte kan hitta nu) och då använde jag en vass filé-kniv. Då hade jag panelen på rufftaket. Inga problem!

Saken var den att jag först köpt en solpanel av en viss sort och planerade att köpa en likadan något senare när kassan mådde bättre. När jag någon månad senare skulle komplettera med en likadan visade det sig att just den färgen inte fanns att tillgå längre för att det märket bytt design en aning. Kontaktade inköpsstället som lovade ta tillbaka panelen bara den var i säljbart skick.

Sagt och gjort. Fram med kniven och försiktigt skära loss panelen. Jobbigt? Ja! Men det tog inte mer än någon timme så var det klart och när panelen tvättats av med lite T-röd så var den i skick som ny.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sällar mig till gruppen som förordar tråd fast med tillägget pianotråd, som är både vass och stark.

 

Lycka till

/B



Senast ändrad av Bosse | 14 juni 2012 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske får såga ur solpanelen och låta plasten sitta kvar under, då förstör du ju inte panelen i allafall, då blir det ju ändå bara som en styv panel, och då kanske du kan sälja den till någon som kan använda den och köpa en ny flexibel själv.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula har en kilsats som är avsedd att kila fönster och dörrar med

http://www.jula.se/kilsats-100-pack-349002

kilarna är i olika tjocklek.

Knacka in ett antal tunna kilar under panelen, när sikan ger med sig så fortsätter du med tjockare osv. tills sikan släppt från panel och/eller underlag. Plastkilarna skadar inte gelcoaten vilket en sågande ståltråd kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog loss en cirkulär däckslucka för något år sedan. Då började jag med tunn rostfri ståltråd (pianotråd) men fick inget bra tag. I stället använde jag ett (eller några) rakblad.  Lite lurigt att skydda den oanvända eggen på bladet. Satte tejp på bladet för att skydda pekfingret men det skär gärna igenom när man lägger på lite kraft.

Det riktigt jobbiga var sedan att få bort den gamla sikan. Verkar inte finnas något bra lösningsmedel till sika. Mekanisk nötning med trä för att inte skada plasten eller panelen. Därefter använde jag xylen men tänk på ohälsan och använd handskar och mask.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=321749

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...